Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: projekt (nya tåglägen) i T22 som inte blir av eller hänger löst

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

projekt (nya tåglägen) i T22 som inte blir av eller hänger löst

Ovanligt många nya projekt (i form av sökta nya tåglägen) som inte blir av eller hänger löst i T22
    Försök till sammanställning
    Vy nattåg via Skellefteå
    Ej beviljad plattformslösning i Skellefteå

Inlandståget Storuman-Lycksele (lörd -Hällnäs)
    Ej beviljade tåglägen (kraftigt förskjutna av trv så att de blev ”onyttiga”)

Mälardalstrafik Halvtimmestrafik Sala-Eskilstuna
    Ej beviljat av trv då all kapacitet då skulle åtgå för persontrafiken

Projekt som hänger löst - Någon som har inside info??
    Blå tåget återupptagen trafik
    Sökt tåglägen för T21 och T22 ej startat, hemsidan sen i våras:

BLÅ TÅGET är nu startklart, men avvaktar trafikstarten tills vidare med
    hänsyn till det allmänna läget.

Inlandståget Mora Orsa
    Sökt tåglägen för T21 och T22, kommer de att starta?

Projekt som verkar troliga
    SJ Linköping-cst-Gävle utökning med 50%

Flixtrain (Uppsala-) Cst-M-Köpenhamn två dagliga dubbelturer varav en från Uppsala start 7 april 2022

Projekt som är säkra
    Åstorp-Svalöv-Kävlinge (förlängning av befintlig Kävlinge-Lomma-M nedre-Svågertorp-M övre. Skånetrafiken kommer även att anpassa busstrafiken till matning till nya sträcka

Tillägg/kommentarer till denna ”lista”

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: projekt (nya tåglägen) i T22 som inte blir av eller hänger löst

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    En undran:
    Har det tilldelats så många tåglägen som begärts för Uppsala-Stockholm?
    Dvs har SJ behållit de man har (ingen nedskärning) men Mälardalstrafik har fått en massa nya över hela dagen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    En undran:
    Har det tilldelats så många tåglägen som begärts för Uppsala-Stockholm?
    Dvs har SJ behållit de man har (ingen nedskärning) men Mälardalstrafik har fått en massa nya över hela dagen?
    Bra fråga jag har undrat samma
    SJ: uppsala pendel
    tåg via märsta Knivsta ren entimmestrafik dvs inststågen i högtrafik indragna
    non-stop-tåg: tror de är kvar Må-lö även dagtid korrigera mej om jag har fel
    Link-cst-Gävle utökning men movingo gäller inte (kallas IC9

summa något fler tåg U-cst sammanlagt men mycket stor försämring på delsträcka Märsta-Knivsta/Uppsala i högtrafik från halvtimmes till entimmestrafik Idag t o m kvartstrafik i max-halvtimmen ena riktn

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Bra fråga jag har undrat samma
    SJ: uppsala pendel
    tåg via märsta Knivsta ren entimmestrafik dvs inststågen i högtrafik indragna
    non-stop-tåg: tror de är kvar Må-lö även dagtid korrigera mej om jag har fel
    Link-cst-Gävle utökning men movingo gäller inte (kallas IC9

summa något fler tåg U-cst sammanlagt men mycket stor försämring på delsträcka Märsta-Knivsta/Uppsala i högtrafik från halvtimmes till entimmestrafik Idag t o m kvartstrafik i max-halvtimmen ena riktn
    Jag har försökt detaljgranska hur förslaget är:
    SJ kör 2 tåg i timmen U (Uppsala) - Cst (Stockholm C) nästan hela dygnet på M-F, avgång cirka xx.22 och xx.45 från Uppsala, men jag ser inte uppehållen.
    På lördagar går det 2 tåg i timmen på förmiddag, sen 1 tåg i timmen, på söndagar verkar det gå 2 tåg i timmen eftermiddag/kväll, innan dess 1.
    Till detta kommer alla SJ fjärrtåg (IC från Gävle, Dalarna etc.).
    Om ett av de 2 tågen går utan uppehåll så är det väl så som det är redan idag i T21 när jag tittar hastigt.
    Eller vilka tider är det kvartstrafik även till/från Knivsta?

SL/UL verkar köra halvtimmestrafik precis som idag, xx.26 och xx.56, och de kör ju Knivsta-Uppsala och Knivsta-Stockholm.

Mälardalstrafik verkar köra varje timme, avgång xx.12 normalt, hela trafikdygnet (första 5.12, sista M-To 22.12, sista natt mot L-S 0.12), med några undantag under sommaren.
    Dessutom 4 insatståg på morgonen och 1 på eftermiddagen från Uppsala.
    Detta är jämfört med de 2 Mälartåg M-F från Uppsala som väl går i dagsläget inte bara "något fler tåg U-cst sammanlagt" utan en märkbar ökning för de som åker U-Cst, medan resande från Knivsta antar jag får flera tåg till Uppsala och Stockholm, men oförändrat antal till just Märsta.

Och jag tycker det alltså verkar att SJ kör ungefär som i T21, medan Mälab satsar hårt och har fått in sina beställningar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har försökt detaljgranska hur förslaget är:
    SJ kör 2 tåg i timmen U (Uppsala) - Cst (Stockholm C) nästan hela dygnet på M-F, avgång cirka xx.22 och xx.45 från Uppsala, men jag ser inte uppehållen.
    På lördagar går det 2 tåg i timmen på förmiddag, sen 1 tåg i timmen, på söndagar verkar det gå 2 tåg i timmen eftermiddag/kväll, innan dess 1.
    Till detta kommer alla SJ fjärrtåg (IC från Gävle, Dalarna etc.).
    Om ett av de 2 tågen går utan uppehåll så är det väl så som det är redan idag i T21 när jag tittar hastigt.
    Eller vilka tider är det kvartstrafik även till/från Knivsta?

SL/UL verkar köra halvtimmestrafik precis som idag, xx.26 och xx.56, och de kör ju Knivsta-Uppsala och Knivsta-Stockholm.

Mälardalstrafik verkar köra varje timme, avgång xx.12 normalt, hela trafikdygnet (första 5.12, sista M-To 22.12, sista natt mot L-S 0.12), med några undantag under sommaren.
    Dessutom 4 insatståg på morgonen och 1 på eftermiddagen från Uppsala.
    Detta är jämfört med de 2 Mälartåg M-F från Uppsala som väl går i dagsläget inte bara "något fler tåg U-cst sammanlagt" utan en märkbar ökning för de som åker U-Cst, medan resande från Knivsta antar jag får flera tåg till Uppsala och Stockholm, men oförändrat antal till just Märsta.

Och jag tycker det alltså verkar att SJ kör ungefär som i T21, medan Mälab satsar hårt och har fått in sina beställningar
    Problemet är, som jag har påpekat när frågan tidigare varit uppe till diskussion, att det är bara är resenärer med Movingo som kan utnyttja alla avgångar. För den som jag som gör enstaka resor får tre (Mälardalstrafik, UL/SL och SJ) i stället för två olika biljettsystem att förhålla sig till. För mig som primärt åker med SJ (och med SJ:s 10-biljett som enbart gäller på SJ:s regionaltåg och inte på IC-tågen) blir det alltså märkbart färre tåg som denna biljett är giltig på när alla SJ:s extratåg i rusningstrafik försvinner (det är då mina flesta resor på vardagar görs). SJ:s 10-biljett är dessutom det klart billigaste alternativet (840 kr, dvs 84 kr per resa) om jag inte behöver göra anslutningsresor i Stockholm jämfört med kombinationsbiljetten UL/SL som kostar 117 kr och Mälardalstrafik som troligen hamnar på liknande nivå som UL/SL.

Noterar när jag kontrollerar på sj.se att SJ säljer en månadsbiljett U-Cst för 2700:- som gäller i 1. klass och både på regional och IC-tåg. Det hade varit trevligt om det funnits en 10-biljett med giltighet även på IC-tågen speciellt med de ändringar som aviseras för T22.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Problemet är, som jag har påpekat när frågan tidigare varit uppe till diskussion, att det är bara är resenärer med Movingo som kan utnyttja alla avgångar. För den som jag som gör enstaka resor får tre (Mälardalstrafik, UL/SL och SJ) i stället för två olika biljettsystem att förhålla sig till. För mig som primärt åker med SJ (och med SJ:s 10-biljett som enbart gäller på SJ:s regionaltåg och inte på IC-tågen) blir det alltså märkbart färre tåg som denna biljett är giltig på när alla SJ:s extratåg i rusningstrafik försvinner (det är då mina flesta resor på vardagar görs). SJ:s 10-biljett är dessutom det klart billigaste alternativet (840 kr, dvs 84 kr per resa) om jag inte behöver göra anslutningsresor i Stockholm jämfört med kombinationsbiljetten UL/SL som kostar 117 kr och Mälardalstrafik som troligen hamnar på liknande nivå som UL/SL.

Noterar när jag kontrollerar på sj.se att SJ säljer en månadsbiljett U-Cst för 2700:- som gäller i 1. klass och både på regional och IC-tåg. Det hade varit trevligt om det funnits en 10-biljett med giltighet även på IC-tågen speciellt med de ändringar som aviseras för T22.
    Så du säger att Movingo gäller på SJ:s tåg även i T22?

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Så du säger att Movingo gäller på SJ:s tåg även i T22?
    Nej, det vet jag (förstås) inte. Det är ju klart fullt möjligt att SJ inte längre vill vara kvar i samarbetet när Mälardalstrafik drar igång sin trafik. Samtidigt skulle ett sådant drag innebära en så kraftig försämring för pendlarna att det är frågan om SJ vågar ta ett så drastiskt steg. Det finns väl knappast någon pendlare som skulle vara beredd att betala 5900 kr per månad för att kunna åka både med SJ och med SL/UL+Mälardalstrafik.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej, det vet jag (förstås) inte. Det är ju klart fullt möjligt att SJ inte längre vill vara kvar i samarbetet när Mälardalstrafik drar igång sin trafik. Samtidigt skulle ett sådant drag innebära en så kraftig försämring för pendlarna att det är frågan om SJ vågar ta ett så drastiskt steg. Det finns väl knappast någon pendlare som skulle vara beredd att betala 5900 kr per månad för att kunna åka både med SJ och med SL/UL+Mälardalstrafik.
    Formellt är inget klart (såvitt jag vet), men jag tror knappast SJ kommer att dra sig ur Movingo. Det kommer knappast att gagna SJ att göra det. Det är ju både Uppsalatrafiken som trafiken på Mälarbanan som berörs och jag tror knappast SJ kommer att lämna det. Att konkurrera med Movingo kommer att bli svårt (SJ tycker ju att Movingo är underprissatt) och Mälardalstrafik kan på sikt lägga trafikplikt på Mälarbanan. Så jag tror SJ vill samverka. Men vi får väl se.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag tror inte Movingo kommer gälla på SJ Regional. Med betoning på tror.

Vad har SJ som Movingo inte har?
    1:a klass
    Enkelbiljetter
    10-biljetter (Regional, ej IC)
    Stannar i Märsta (Regional, ej IC)
    Fortsättning med fjärrtrafik mot Norrland/Göteborg/Malmö
    Lokvagnar utan AC

Gäller att inte ta mer betalt för 2 kl-månadskort än Movingo tar (2200 kr) så kan SJ locka till sig resenärer som inte nyttjar UL eller SL i ändarna. Kanske kan SJ 2 kl-månadskortet även börja gälla på IC (vilket ju Movingo inte gör).

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Problemet är, som jag har påpekat när frågan tidigare varit uppe till diskussion, att det är bara är resenärer med Movingo som kan utnyttja alla avgångar. För den som jag som gör enstaka resor får tre (Mälardalstrafik, UL/SL och SJ) i stället för två olika biljettsystem att förhålla sig till.
    Det är väl t o m fyra:
    Mälardalstrafik
    UL
    SL
    SJ

Dock är det väl så att man väljer mellan följande kombinationer:
    Mälardalstrafik
    UL+SL
    SJ+UL+SL

Fast det är illa nog!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är väl t o m fyra:
    Mälardalstrafik
    UL
    SL
    SJ

Dock är det väl så att man väljer mellan följande kombinationer:
    Mälardalstrafik
    UL+SL
    SJ+UL+SL

Fast det är illa nog!
    Jo, det är iofs sant att det är fyra olika system, men UL och SL har i varje fall biljettsamarbete beträffande kombinationsresor så att en biljett köpt i endera appen gäller både och (numera) till samma pris hos den andre och oavsett var man startar ifrån. Det enda problemet jag råkar ut för är om jag befinner mig inom SL-området och köper min biljett i UL-appen så fungerar den QR-kod som genereras i appen inte i SL:s spärrar på tunnelbanan.

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med "SJ+UL+SL" för mig veterligt finns det inga enkelbiljetter köpta hos SJ som även gäller på vare sig UL eller SL - såvida du inte menar Resplusbiljetter med det är i så fall inget som skiljer sådana biljetter från vad som gäller i andra regioner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Senast redigerat av ÅkeB den 2021-07-22 klockan 17:40:16. Anledning: Missade att få med citat

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enkelbiljetter
    Lokvagnar utan AC

Gäller att inte ta mer betalt för 2 kl-månadskort än Movingo tar (2200 kr) så kan SJ locka till sig resenärer som inte nyttjar UL eller SL i ändarna. Kanske kan SJ 2 kl-månadskortet även börja gälla på IC (vilket ju Movingo inte gör).
    När jag kollade igår verkar SJ ha slutat sälja månadskort U-Cst som bara gäller i 2. kl. Kortet som gäller även i 1. kl kostar betydligt mer än Movingo, eller 2700 kr i månaden (och gäller alltså även IC-tågen). Men skulle SJ dra sig ur Movingo skulle det klart finnas anledning att börja sälja 2. klass-månadskort igen...

Lokvagnar utan AC - skulle tro att nästan alla avgångar utan enstaka avgångar i högtrafik nu använder sig av X40 eftersom det måste ha frigjorts några enheter nu när de inte används alls i Mälardalstrafiken. Vore det möjligt att köra 3 enheter X40 i högtrafik eller går inte det eftersom den sista enheten i så fall skulle hamna utanför plattformen i Märsta i riktning mot Uppsala?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och tåglägeskopplingen?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jo, det är iofs sant att det är fyra olika system, men UL och SL har i varje fall biljettsamarbete beträffande kombinationsresor så att en biljett köpt i endera appen gäller både och (numera) till samma pris hos den andre och oavsett var man startar ifrån. Det enda problemet jag råkar ut för är om jag befinner mig inom SL-området och köper min biljett i UL-appen så fungerar den QR-kod som genereras i appen inte i SL:s spärrar på tunnelbanan.

Däremot förstår jag inte riktigt vad du menar med "SJ+UL+SL" för mig veterligt finns det inga enkelbiljetter köpta hos SJ som även gäller på vare sig UL eller SL - såvida du inte menar Resplusbiljetter med det är i så fall inget som skiljer sådana biljetter från vad som gäller i andra regioner.
    Jag menar att om man åker med SJ och har anslutningsresor måste man även köpa biljett hos SL och UL.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

8 tåglägen bortplockade Sala - Västerås och omvänt (4 per riktning) för att ge luckor i tågplanen 9-11 och 13-15. Ansökan gällde halvtimmestrafik 6-20.
    Västerås - Eskilstuna verkar halvtimmestrafiken ha beviljats.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ovanligt många nya projekt (i form av sökta nya tåglägen) som inte blir av eller hänger löst i T22
    Försök till sammanställning
    Vy nattåg via Skellefteå
    Ej beviljad plattformslösning i Skellefteå

Inlandståget Storuman-Lycksele (lörd -Hällnäs)
    Ej beviljade tåglägen (kraftigt förskjutna av trv så att de blev ”onyttiga”)

Projekt som hänger löst - Någon som har inside info??
    Blå tåget återupptagen trafik
    Sökt tåglägen för T21 och T22 ej startat, hemsidan sen i våras:

BLÅ TÅGET är nu startklart, men avvaktar trafikstarten tills vidare med
    hänsyn till det allmänna läget.

Inlandståget Mora Orsa
    Sökt tåglägen för T21 och T22, kommer de att starta?

Projekt som verkar troliga
    SJ Linköping-cst-Gävle utökning med 50%

Flixtrain (Uppsala-) Cst-M-Köpenhamn två dagliga dubbelturer varav en från Uppsala start 7 april 2022

Projekt som är säkra
    Åstorp-Svalöv-Kävlinge (förlängning av befintlig Kävlinge-Lomma-M nedre-Svågertorp-M övre. Skånetrafiken kommer även att anpassa busstrafiken till matning till nya sträcka

TM Togdrift sitt godstog Narvik - Kiruna er tegnet inn i grafen men tror kapaitet på Kiruna Godsbanegård var satt op som tema for samrådsmøtet. Opplegget i fare?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Enkelbiljetter
    Lokvagnar utan AC

Jag tror att SJ och Mälardalstrafik kommer överens.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Torbjörn Mårtensson Visa inlägg
    Och tåglägeskopplingen?
    Kan du utveckla det lite grann, för jag förstår inte.
    Eller svarade du inte på Åke B?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kan du utveckla det lite grann, för jag förstår inte.
    Eller svarade du inte på Åke B?
    Det er vel et spørsmål om hva diskusjonen om billettgyldighet har som sammenheng med trafikkopplegg som blir eller ikke blir i T22? Slik oppfattet jeg innlegget. Og det var vel berettiget å stille spørsmålet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •