Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 21 juli 2006 - Georgetown Loop

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

21 juli 2006 - Georgetown Loop

Sista tåget och sista dagen på vår resa i USA för 15 år sedan.

Vi besökte Georgetown Loop Railroad, som var väldigt turistinriktad.
    Till året innan hade de kört med Shay-lok, men Colorado Historical Society som ägde själva banan hade förra året låtit en annan entreprenör tagit över själva trafiken, och den förra entreprenören hade tagit med sig sina lok, bl.a. Shay-loken, och ställt upp ett två kvarter ifrån. Den nya entreprenören hade fått börja på ny kula. Dock hade man i år lyckats skrapa fram ett lok som gått på den ursprungliga järnvägen Colorado and Southern. Det spektakulära med banan är att den slår knut på sig själv (loop), på en hög bro, för att tjäna höjd. Den nedre delen av spåret går alldeles till höger om vägen.

När jag läser engelska Wikipedia om järnvägen så verkar det ha varit en stormig tid när jag var där, loket (nr 9) jag åkte efter användes nästan bara den sommaren, och efter ett par år bytte man operatör igen.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-07-21 klockan 09:32:22. Anledning: Rättat månaden i rubriken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 21 juli 2006 - Georgetown Loop

Tittar man på den gamla kartan är banan strax utanför Denver uppe till höger.
    https://upload.wikimedia.org/wikiped...D%26RGW_WP.jpg

nutid

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •