Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: SJ tågluff 15 dgr. Dag 2.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ tågluff 15 dgr. Dag 2.

Andra dagen var resesällskapet komplett och vi beslöt att resa till Örebro för att inta dagens lunch.

Inledningsvis vill jag framhålla min uppskattning över att Jernhusen tycks ha fått ordning på sin vackra klocka i yttre entrén till Stockholm C. Man känner sig mer välkommen till stationen då klockan går rätt.
    Namn:  Klockan.jpg
Visningar: 793
Storlek:  98,0 KB
    På spår 14, ett av de gamla pendeltågsspåren, väntade Mälartåget på oss.
    Namn:  Mälartåg 933.jpg
Storlek:  561,8 KB
    Som synes måste man byta i Arboga nu under sommaren. Om man inte vill åka buss till Bålsta förstås och det vill man ju inte.

Under resan hann vi konstatera att två av de järnvägsrestauranger vi tidigare rapporterat om inte är tillgängliga längre. Den i Eskilstuna har nedgraderats till en simpel pizzeria och den i Kungsör tycks ha valt ett sommaruppehåll eller kanske till och med ett längre sådant. Vi anlände till Örebro C på den passande lunchtiden 13.03. Där var Hanôi på andra sidan gatan lika välkomnande öppet som vanligt.

Hemresan gick via Hallsberg varifrån vi reste med IC-tåget från Karlstad. Här skulle jag vilja visa en bild av den elektroniska skylten för bussavgångarna från Örebro resecentrum. Av tekniska orsaker kan jag inte göra det. Det är tråkigt för ni tror mig inte när jag säger att skylten toppas av den sensationella rubriken

Avgångar från Örebro rececentrum

Vi kom kom hem till Cst i rätt tid runt halv sju på andra dagen.

Stockholm S

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: SJ tågluff 15 dgr. Dag 2.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Andra dagen var resesällskapet komplett och vi beslöt att resa till Örebro för att inta dagens lunch.

Inledningsvis vill jag framhålla min uppskattning över att Jernhusen tycks ha fått ordning på sin vackra klocka i yttre entrén till Stockholm C. Man känner sig mer välkommen till stationen då klockan går rätt.
    Namn:  Klockan.jpg
Storlek:  98,0 KB
    På spår 14, ett av de gamla pendeltågsspåren, väntade Mälartåget på oss.
    Namn:  Mälartåg 933.jpg
Storlek:  561,8 KB
    Som synes måste man byta i Arboga nu under sommaren. Om man inte vill åka buss till Bålsta förstås och det vill man ju inte.

Under resan hann vi konstatera att två av de järnvägsrestauranger vi tidigare rapporterat om inte är tillgängliga längre. Den i Eskilstuna har nedgraderats till en simpel pizzeria och den i Kungsör tycks ha valt ett sommaruppehåll eller kanske till och med ett längre sådant. Vi anlände till Örebro C på den passande lunchtiden 13.03. Där var Hanôi på andra sidan gatan lika välkomnande öppet som vanligt.

Hemresan gick via Hallsberg varifrån vi reste med IC-tåget från Karlstad. Här skulle jag vilja visa en bild av den elektroniska skylten för bussavgångarna från Örebro resecentrum. Av tekniska orsaker kan jag inte göra det. Det är tråkigt för ni tror mig inte när jag säger att skylten toppas av den sensationella rubriken

Vi kom kom hem till Cst i rätt tid runt halv sju på andra dagen.
    Bra val av linje - det är ju sista året den ingår i ett SJ tågluffarkort. Passa även på att åka Nyköpingsbanan och UVEN samt till Gnesta för en god lunch i den gamla överbanmästarbostaden. Allt detta är ju Mälartåg som övergår till ny taxeform i december.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Tillåt mig:

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Tillåt mig:

Jag får 404 Not found när jag kollar bildlänken.

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag får 404 Not found när jag kollar bildlänken.
    m blev till n, prova denna

https://www.janlindahl.se/xtemp/20210720a.jpg

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Hmm.. ja vad säger man, tydligen ingen tillfällighet att ”rececentrum” hamnat där.
    Och man hittar även ”ykelgaraget i sydlig riktning” , att det handlar om cyklar kan man ju gissa , men garage och sydlig riktning ?
    Och hur ska tidsangivelserna tolkas? Bäst nog att vara där i god tid.

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och man hittar även ”ykelgaraget i sydlig riktning” , att det handlar om cyklar kan man ju gissa , men garage och sydlig riktning ?
    Skulle tro texten är en sån som rör sig! (om inte, blir jag lika fundersam som dig )
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och hur ska tidsangivelserna tolkas? Bäst nog att vara där i god tid.
    Skulle tolka det som att planerade tiden är den enligt tidtabell, och cirka enligt realtids-infon från bussarna (och därmed är linje fyra tre minuter sen)!

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Här skulle jag vilja visa en bild av den elektroniska skylten för bussavgångarna från Örebro resecentrum. Av tekniska orsaker kan jag inte göra det. Det är tråkigt för ni tror mig inte när jag säger att skylten toppas av den sensationella rubriken

Det verkar ha gått troll i försöken att visa bilden på Rececentrum och ykelgarage men jag gör ett nytt försök:

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det verkar ha gått troll i försöken att visa bilden på Rececentrum och ykelgarage men jag gör ett nytt försök:

Oj, vilken märklig skylt! Även alla bussarnas destinationer ser galna ut, som om de vore påhittade.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det är tråkigt för ni tror mig inte när jag säger att skylten toppas av den sensationella rubriken

Måste säga att felstavningen gick mig förbi först och jag tänkte "Typiskt PV att göra sån sak av att det kallas resecentrum och att avgångstavlan bara visar bussar" Men sen noterade jag c:et...

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Oj, vilken märklig skylt! Även alla bussarnas destinationer ser galna ut, som om de vore påhittade.
    Påhittade av Ingvar Kamprad?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Påhittade av Ingvar Kamprad?
    Ja, verkligen! Bäddsoffan ”Mellringe” 11999 kr. Trädgårdsspade ”Gräve”, 89 kr.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hoppas verkligen att Örebroarna tycker att den hålan du bor i också låter påhittad/Ulf

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Notera också språkblandningen: "Bus departures", men resten på något slags svenska.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hoppas verkligen att Örebroarna tycker att den hålan du bor i också låter påhittad/Ulf
    I så fall unnar jag dem att känna sig som mer verkliga människor där de åker runt i sina ill-lila bussar och tänker på USÖ.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    När allt kommer omkring låter väl de flesta svenska bynamnen som tagna ur IKEA-katalogen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När allt kommer omkring låter väl de flesta svenska bynamnen som tagna ur IKEA-katalogen.
    Jag köpte en gång ett täcke som hette Odessa. Inte så svenskt, men ändå ett bra namn.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Jag köpte en gång ett täcke som hette Odessa. Inte så svenskt, men ändå ett bra namn.
    Hos den småländska snickaren?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Hos den småländska snickaren?
    1988 var det nog möjligt (använd sök-funktionen så hittar du Odessa)

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    1988 var det nog möjligt (använd sök-funktionen så hittar du Odessa)
    Då hoppas vi att Lennarts sovrum höll normal temperatur vid den tiden. Kanske bäst att återvända till spåret. Det lär bli lite tågluffning idag för Hasse Trådstartaren.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •