Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Brinnande godstågsvagn på Eneryda station.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brinnande godstågsvagn på Eneryda station.

Enligt SVT brinner det i en vagn med slipers kopplad till ett godståg som står på Eneryda station och med kraftig rökutveckling som följd.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...tanfor-almhult

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Brinnande godstågsvagn på Eneryda station.

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Enligt SVT brinner det i en timmervagn kopplad till ett godståg som står på Eneryda station och med kraftig rökutveckling som följd.
    Lastad med slipers står det och det handlar väl då om impregnerade slipers som ger farlig rök när de brinner.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Tåget har väl troligtvis haft tjuvbroms och gnistor har letat upp sig på sliperna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nattåg 2 omleds med anledning av ovanstående nu inatt via Kristianstad-Karlskrona-Emmaboda till Alvesta som tåg 38310 Hässleholm-Karlskrona och tåg 38312 Karlskrona-Alvesta. Det blir således en liten extra resa för resenärerna.

Besök gärna mitt nya bildgalleri http://www.tobbebilder.se/Bildgalleri/.

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

Nattåg 1 (eller 99101 eller 30001 som det också heter idag) omleds även över Emmaboda Och Karlskrona med tågnummer 38343 Alvesta-Karlskrona och 38351 Karlskrona-Hässleholm, som beräknas ge en extra restid på 2.5 timme. Rörigt.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Tåget har väl troligtvis haft tjuvbroms och gnistor har letat upp sig på sliperna?
    Det heter väl sliprarna !

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Nattåg 2 omleds med anledning av ovanstående nu inatt via Kristianstad-Karlskrona-Emmaboda till Alvesta som tåg 38310 Hässleholm-Karlskrona och tåg 38312 Karlskrona-Alvesta. Det blir således en liten extra resa för resenärerna.
    Riktningsbyte och rundgång i Karlskrona och Alvesta.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Det heter väl sliprarna !
    Ja.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om Nässjö-Halmstad hade varit elektrifierad skulle förseningen nog varit obetydlig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    Tågmöte i Holmsjö 04:49 - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?t...C3%B6&nr=99101 - Fast det märkte väl inte resenärerna.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordanvinden81 Visa inlägg
    Enligt SVT brinner det i en vagn med slipers kopplad till ett godståg som står på Eneryda station och med kraftig rökutveckling som följd.
    Tågvagnen är en vagn med överblivna slipers från spårbytet Älmhult-Olofström. Spekulationerna är att det kommit glöd i slipersen när de kapat rälen, glöd som sedan varit kvar i slipern och när fartvinden tillsatt syre börjat brinna.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Tågmöte i Holmsjö 04:49 - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?t...C3%B6&nr=99101 - Fast det märkte väl inte resenärerna.
    Om jag, som understundom besöker Holmsjö, hade upptäckt tåg 1 och 2 mötas en tidig morgon i Holmsjö hade jag gnuggat ögonen och nog mer tänkt over hälsoläget, gårdagskvällens dryckesvanor eller något liknade än att fundera över den järnvägsmässiga förklaringen.

I går kväll omleddes även tåg 3943, ni vet Snälltåget från Stockholm med kursvagnar till Hamburg och Berlin. På grund av signalfel(?) i Höör gick färden tydligen via Helsingborg.

Senast redigerat av Jens den 2021-07-21 klockan 11:43:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Om Nässjö-Halmstad hade varit elektrifierad skulle förseningen nog varit obetydlig.
    Det är det jag har hävdat i PV; Innan man tänker bygga nya höghastighetsbanor för att konkurrera ut inrikesflyget, så öka det befintliga järnvägsnätets flexibilitet genom att upprusta och elektrifiera icke befintliga stambanor som alternativvägar och ökad regional och lokal trafik. Bygg inte i heller stationer utan mötesmöjligheter, framförallt på enkelspår. Det gjorde man inte förr och det var nog klokt. Därefter, eller om resurser finns samtidigt, förbättra och förnya stambanorna.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Det är det jag har hävdat i PV; Innan man tänker bygga nya höghastighetsbanor för att konkurrera ut inrikesflyget, så öka det befintliga järnvägsnätets flexibilitet genom att upprusta och elektrifiera icke befintliga stambanor som alternativvägar och ökad regional och lokal trafik. Bygg inte i heller stationer utan mötesmöjligheter, framförallt på enkelspår. Det gjorde man inte förr och det var nog klokt. Därefter, eller om resurser finns samtidigt, förbättra och förnya stambanorna.
    Kan det inte vara så att mötesspår utanför tätorter kan vara otroligt mycket billigare så man kan få flera för vad det skulle kosta att ha ett vid stationen och att man på så sätt löser problemet utan att förbigången tvunget ska gå vid stationen, jag menar vad gör det för skillnad om tåget ändå bara kan gå t.ex. var 15:e minut?

Eller har jag fel?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men det vet ni väl att allt detta löses automatiskt när de nya höghastighetsbanorna byggs. De som jobbar på staten förklarar ju gång på gång att det blir mer kapacitet på de gamla banorna då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av kraft Visa inlägg
    Kan det inte vara så att mötesspår utanför tätorter kan vara otroligt mycket billigare så man kan få flera för vad det skulle kosta att ha ett vid stationen och att man på så sätt löser problemet utan att förbigången tvunget ska gå vid stationen, jag menar vad gör det för skillnad om tåget ändå bara kan gå t.ex. var 15:e minut?

Eller har jag fel?
    Jag är ingen mötesexpert. Men rent spontant tänker jag, att vissa tåg ändå måste stanna på stationen och då verkar det onödigt att de tvingas förflytta sig till ett externt mötesspår.

Passagerare krafts avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag är ingen mötesexpert. Men rent spontant tänker jag, att vissa tåg ändå måste stanna på stationen och då verkar det onödigt att de tvingas förflytta sig till ett externt mötesspår.
    Ja men jag tänker att mötena kanske ändå hamnar någon annanstans än vid stationen. Någon som vet hur det planeras och sedan fungerar får gärna svara.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Vad tyder på att den hade varit obetydlig? Det är väl inte så hög hastighet på Nässjö-Halmstad, dvs det skulle inte räcka med elektrifiering av befintlig bana.

Och vad hände med trafiken? 2 nattåg blev försenade, ett 2 timmar och ett knappt 4 timmar. Hur mycket vill vi betala för det?
    Med nuvarande hastigheter på HNJ hade du kanske fått minst en timmes försening ändå. Det viktigaste är ju att det finns minst en omledningsbana.

Det fanns ju dessutom alternativa omledningsbanor (till Karlskrona), t.ex. Hallsberg-Göteborg, eller Nässjö-Falköping-Göteborg, eller Hallsberg-Herrljunga-Borås-Varberg.
    Dock, Borås-Varberg fungerar ju inte det närmaste året, eftersom man skall förnya och förbättra den banan och då måste man göra en totalavstängning en lång tid.
    Det är ju ett av flera skäl till att bygga helt nya banor oavsett var det är, för att en ny bana påverkar befintlig trafik bara med kortare avstängningar när man skall bygga just i kopplingspunkterna, medan att bygga om i befintligt läge ger säkert många års avstängningar och omledningar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Visst, men det måste ju vara viktigare att lägga mötesstationer på ställen där man kan enkelt stanna och starta med godståg, och där det passar för att ha den regelbundna persontrafik man vill ha. Vill man på t.ex. HNJ ha anslutningar till andra tåg i Nässjö, i båda riktningar, så styr det ju var mötet borde ske, om man inte vill att ena tåget skall behöva stå och vänta 5-10 minuter vid mötesstationen där det sker uppehåll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vad tyder på att den hade varit obetydlig? Det är väl inte så hög hastighet på Nässjö-Halmstad, dvs det skulle inte räcka med elektrifiering av befintlig bana.

Och vad hände med trafiken? 2 nattåg blev försenade, ett 2 timmar och ett knappt 4 timmar. Hur mycket vill vi betala för det?
    Med nuvarande hastigheter på HNJ hade du kanske fått minst en timmes försening ändå. Det viktigaste är ju att det finns minst en omledningsbana.

Det fanns ju dessutom alternativa omledningsbanor (till Karlskrona), t.ex. Hallsberg-Göteborg, eller Nässjö-Falköping-Göteborg, eller Hallsberg-Herrljunga-Borås-Varberg.
    Dock, Borås-Varberg fungerar ju inte det närmaste året, eftersom man skall förnya och förbättra den banan och då måste man göra en totalavstängning en lång tid.
    Det är ju ett av flera skäl till att bygga helt nya banor oavsett var det är, för att en ny bana påverkar befintlig trafik bara med kortare avstängningar när man skall bygga just i kopplingspunkterna, medan att bygga om i befintligt läge ger säkert många års avstängningar och omledningar.
    Att saker och ting tar sin tid är ingen nyhet. Det väsentliga är, att man ser målet, t ex att Herrljunga - Borås - Varberg kommer att på ett smidigt sätt kunna användas som alternativbana och som en förbättrad regional- och lokalbana.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •