Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Brunt tåg med orange dragkraft

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Brunt tåg med orange dragkraft

För den som undrar: Glibotorp ligger vid det som idag är gamla linjen mellan Södertälje och Järna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Brunt tåg med orange dragkraft

Kul att just Rc1 1021 lever vidare som Trafikverkets egen röda privatlimousin. Harmonisk 60-tals linje fram till 5:e vagnen som väl får sägas vara en 40-talare även om det är en B3. Sist var det någon som hängde på en A7 bara för att reta symmetridjävulen ännu mer. :)

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-03-18 klockan 10:11:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    För den som undrar: Glibotorp ligger vid det som idag är gamla linjen mellan Södertälje och Järna.
    Idag är det nog vägskyddsanläggning "Gliasjön" som gäller som namn, om man inte flyttat övergången sedan din bild, för jag tycker mig känna igen platsen och läget när jag kört förbi med tåget.

I en gammal ritning (1937) ligger "Gerstaberg" med en vägövergång mellan Brenninge och Järna på ett annat kilometertal än den nuvarande övergången som inte finns med. Uppenbarligen har det skett förändringar av banan, men då jag är född först -87 har jag ingen kunskap om vad och när man gjort dem.

Edit: typo

Senast redigerat av Hellqvist den 2018-03-22 klockan 16:30:08.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hellqvist Visa inlägg
    Idag är det nog vägskyddsanläggning "Gliasjön" som gäller som namn, om man inte flyttat övergången sedan din bild, för jag tycker mig känna igen platsen och läget när jag kört förbi med tåget.

I en gammal ritning (1937) ligger "Gerstaberg" med en vägövergång mellan Brenninge och Järna på ett annat kilometertal än den nuvarande övergången som inte finns med. Uppenbarligen har det skett förändringar av banan, men då jag är född först -87 har jag ingen kunskap om vad och när man gjort dem.
    När jag började plåta tåg i den där trakten - på 1970-talet - var den enda platsbestämning jag hade att gå efter en vägvisare på gamla E4-an där det stod "Glibotorp" så då skrev jag det på diabilderna. Vägen som leder till vägövergången heter Glibotorpsvägen, även om Glibotorp ligger en bit från spåret. Gliasjön är för övrigt inte mycket till sjö... (Gerstaberg är en annan sak - den vägövergången ligger norr om tunnlarna)

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •