Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kväll i Gällivare. (Bildserie)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kväll i Gällivare. (Bildserie)

Några dagar in i Maj 2017 hamnade jag i Gällivare.
    Det bar sig inte bättre än att Trafikverkets Rc 1007 skulle dyka upp där också och då med en hel del vagnar och ett extra lok längst bak.
    Jag minns inte riktigt vad som gjorde att detta tåg kom, men Sveriges järnvägsmuseum hade kört med ånglok efter Inlandsbanan någon gång förra våren.
    Om inte minnet sviker så for elloket (Rc 1007) och hämtade vagnarna från Kiruna.
    Det tog lite tid innan det tåget kom så det några andra tåg innan.

Först ut var ett tomt Malmtåg 9964 bör det ha varit.
    Sedan kom två ensamma lok som lämnat vagnar i Aitikgruvan nedanför Gällivare.
    Därefter kom Oljetåget med vagnar bestående av just nämna olja även Kalk, Bentonit och Cement till LKAB i Både Malmberget och Kiruna.
    Strax efter Midnatt då till sist Trafikverkets tåg upp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Kväll i Gällivare. (Bildserie)

Vilket fint ljus det är i bilderna!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Otroligt att du fick med så mycket på den lilla stunden! Stationshuset är verkligen fint (topp 10 i Sverige?) och jag har inte tänkt på att man faktiskt har en vacker högfjällsutsikt från stationen. Visst är det Dundret vi ser på bilderna?
    En härlig nostalgikick av 1007 med nattåg men visst var det så att Rc1 sällan eller aldrig gick på Norrland och Gällivare var helt utslutet på den tiden det begav sig.

Bilden med den varmt upplysta restaurangvagnen är mycket inbjudande men kanske ändå att den sista bilden med retro T43:an får min 12-poängare den här gången.

Mvh/Alex

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Otroligt att du fick med så mycket på den lilla stunden! Stationshuset är verkligen fint (topp 10 i Sverige?) och jag har inte tänkt på att man faktiskt har en vacker högfjällsutsikt från stationen. Visst är det Dundret vi ser på bilderna?
    Mvh/Alex
    Det är Dundret som syns från de flesta platser här på byn ja. Högfjällsutikten får man väl egentligen först när man är där uppe på detta lågfjäll och blickar västerut mot högfjällskedjan i väster, men även lågfjällsutsikt är stiligt och sätter onekligen prägel på samhället.

Kul också att med Mikaels bilder resa tillbaka ett knappt år och inse hur mycket som förändrats på bangården sedan dess!

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Förlåt att jag att jag så slarvigt använde begreppet högfjäll. Jag borde veta bättre med stuga bland både hög- och lågfjäll sedan början av 60-talet.

Tack för den vänliga upprättelsen. :)

Mvh/Alex

Senast redigerat av Alex den 2018-03-18 klockan 20:13:36.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Några spontana uppskattande kommentarer nedan mellan de två första inläggen och även nederst. Bravo Mikael! Utropar pensionären på kungens holme. :)

Citat Ursprungligen postat av Mikael Lundberg Visa inlägg
    Några dagar in i Maj 2017 hamnade jag i Gällivare.
    Det bar sig inte bättre än att Trafikverkets Rc 1007 skulle dyka upp där också och då med en hel del vagnar och ett extra lok längst bak.
    Jag minns inte riktigt vad som gjorde att detta tåg kom, men Sveriges järnvägsmuseum hade kört med ånglok efter Inlandsbanan någon gång förra våren.
    Om inte minnet sviker så for elloket (Rc 1007) och hämtade vagnarna från Kiruna.
    Det tog lite tid innan det tåget kom så det några andra tåg innan.

Först ut var ett tomt Malmtåg 9964 bör det ha varit.
    Sedan kom två ensamma lok som lämnat vagnar i Aitikgruvan nedanför Gällivare.
    Därefter kom Oljetåget med vagnar bestående av just nämna olja även Kalk, Bentonit och Cement till LKAB i Både Malmberget och Kiruna.
    Strax efter Midnatt då till sist Trafikverkets tåg upp.

Suveräna bilder från Gällivare signerade Mikael Lundberg! 😊👍
    Om jag hade en fungerande Gilla-knapp skulle du få en gillatumme av mig också! Bravo alltså!

En härlig nostalgikick av 1007 med nattåg men visst var det så att Rc1 sällan eller aldrig gick på Norrland och Gällivare var helt utslutet på den tiden det begav sig.

Bilden med den varmt upplysta restaurangvagnen är mycket inbjudande men kanske ändå att den sista bilden med retro T43:an får min 12-poängare den här gången.

Mvh/Alex
    Förlåt att jag att jag så slarvigt använde begreppet högfjäll. Jag borde veta bättre med stuga bland både hög- och lågfjäll sedan början av 60-talet.

Tack för den vänliga upprättelsen. :)

Mvh/Alex
    Alex, jag läste ditt första inlägg som att du menade utsikten från stationen mot 'högfjället' Dundret ('jag har inte tänkt på att man faktiskt har en vacker högfjällsutsikt från stationen'). Att sedan Dundret knappast kan klassas som högfjäll är förstås en helt annan sak. Och att ordet 'högfjällsutsikt' också kan tolkas som en utsikt över den omgivande terrängen från ett högfjäll är ytterligare en annan sak. Språket kan vara flertydigt ibland!

PS. När jag var på Kebnekaises turiststation en gång i forntiden fick vi lära oss att vi vid klart väder skulle kunna se en elftedel av Sverige från Sydtoppen. Det skulle man verkligen kunna kalla 'högfjällsutsikt'!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •