Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 20 juli 2006 - Motor nr 1

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

20 juli 2006 - Motor nr 1

För 15 år sen körde jag mycket bil.

Men på vägen passerade vi den andra slutstationen Ridgway för Rio Grande Southern, och där fanns ett litet museum, med en replik av Gallooping Goose nr 1, byggd på en riktig gammal bil (eller snarare bilvrak).
    Gässen kallades länge för Motor och sen numret, det var först allra sista åren när de försökte locka fler resande, som ett turisttåg som de fick namnen
    Gallooping Goose. Någon har väl redan nämnt att amerikanska posten var en viktig kund för RGS genom åren.

Sen jag var där har det uppenbarligen hänt saker (se länk här). Museet har flyttats lite och man har skapat en liten rundbana och gåsen är tydligen i körbart skick, så bra att de även kört med den på Durango & Silverton.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 20 juli 2006 - Motor nr 1

Känns lite GHJ då bygger nya rälsbuss replikor i parti och minut som ingen vill åka i men struntar i tuffeloken som kan dra folk = barnfamiljer

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ford56 Visa inlägg
    Känns lite GHJ då bygger nya rälsbuss replikor i parti och minut som ingen vill åka i men struntar i tuffeloken som kan dra folk = barnfamiljer
    Finns det någon rälsbuss på GHJ som man kan få åka med i år?
    I så fall måste jag planera om min semester så jag kan åka med den.

Eller menar du bara att du tror att inga resenärer kommer vilja åka med dem, den dag de blir klara?
    HFJ-bussen på ÖSlJ är ju populär, visserligen är den i orginal.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det någon rälsbuss på GHJ som man kan få åka med i år?
    I så fall måste jag planera om min semester så jag kan åka med den.

Eller menar du bara att du tror att inga resenärer kommer vilja åka med dem, den dag de blir klara?
    HFJ-bussen på ÖSlJ är ju populär, visserligen är den i orginal.
    Eller ja , den är ju ombyggd från spårvidd 802 men i övrigt i stort sett original.
    I övrigt ser jag inga problem återbygga ett fordon som t.ex HC-bussen på Gotland.
    Det är ju en ideell förening som styrs av sina medlemmar och känner dom att det är rätt satsning, och är beredda att satsa arbete och pengar så finns det väl ingen anledning till oro.
    För t.ex ÖSLJ så gäller ju att många av personvagnarna har återfunnits i bedrövligt skick som hönshus och liknande men med stort tålamod återbyggts. Och åtminstone har jag sett lite lösa tankar om att bygga upp något som JGJ motorvagnar som kanske kunde användas vid lågtrafik.
    Men vår syn på t.ex gamla byggnader och annat är att är det förstört så är det borta för alltid.
    Om ett tempel i Japan brinner upp så bygger man upp det igen exakt efter ritningarna och anser att det faktiskt är det gamla templet som står där.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ford56 Visa inlägg
    Om du med tuffeloket menar ångloket, så struntar man inte i det. Utan det är under renovering.
    Sedan kan man undra hur du vet att ingen vill åka med en HC replika.
    Den andra man jobbar med är ju återuppbyggnad av en motorvagn från MÅJ

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •