Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: I kväll stängs Herrljunga-Borås

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

I kväll stängs Herrljunga-Borås

Nu är det bara tio timmar kvar med tågtrafik på skarvspår mellan Herrljunga och Borås.
    Under sensommaren och hösten byts spåret mot helsvetsade räler på betongsliprar och banan anpassas för fjärrstyrning.
    De tre sista veckorna omleddes många tåg mellan Göteborg och Stockholm via Borås pga tågstopp vid Olskroken.

https://jarnvagar.nu/storsatsning-pa-gammal-bana/

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2021-07-19 klockan 21:53:23.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Sv: I kväll stångs Herrljunga-Borås

Det är alltså ett historiskt ögonblick ikväll när tåget mot Herrljunga och Uddevalla rullar ifrån Borås vid 20 tiden och när tåget ifrån Herrljunga mot motsatt håll rullar vid 21 tiden.

Det vore kul om någon PV skribent tar några bilder under dagen och det vore kul om man kan följa bygget genom bilder. Jag bor i Stockholmsregionen men jag har anknytning till Borås i och med att det är min hemstad i Sverige.

Kommer plattformarna längs Borås - Herrljunga även förlängas för och kunna hantera längre tåg i framtiden? Exempelvis nya regionaltåg i framtiden eller trevagnars Reginor?
    I artikeln står det att kapaciteten kommer öka rejält, det är tråkigt att Västtrafik drar in två avgångar i båda riktningarna mellan Borås och Herrljunga i december månad. Det borde vara tvärtom istället, att man utökar tågtrafiken. Hur många tåg kommer man kunna köra mellan Borås och Herrljunga i framtiden?
    Är det möjligt att bygga dubbelspår längre fram? Tillåter terrängen kring banan det? Exempelvis för att avlasta VSB, att köra SJ Regionaltågen mellan Stockholm och Göteborg via Borås.
    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Nu är det bara tio timmar kvar med tågtrafik på skarvspår mellan Herrljunga och Borås.
    Under sensommaren och hösten byts spåret mot helsvetsade räler på betongsliprar och banan anpassas för fjärrstyrning.
    De tre sista veckorna omleddes många tåg mellan Göteborg och Stockholm via Borås pga tågstopp vid Olskroken.

https://jarnvagar.nu/storsatsning-pa-gammal-bana/

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Höjden15226 Visa inlägg
    Det är alltså ett historiskt ögonblick ikväll när tåget mot Herrljunga och Uddevalla rullar ifrån Borås vid 20 tiden och när tåget ifrån Herrljunga mot motsatt håll rullar vid 21 tiden.

Det vore kul om någon PV skribent tar några bilder under dagen och det vore kul om man kan följa bygget genom bilder. Jag bor i Stockholmsregionen men jag har anknytning till Borås i och med att det är min hemstad i Sverige.

Kommer plattformarna längs Borås - Herrljunga även förlängas för och kunna hantera längre tåg i framtiden? Exempelvis nya regionaltåg i framtiden eller trevagnars Reginor?
    I artikeln står det att kapaciteten kommer öka rejält, det är tråkigt att Västtrafik drar in två avgångar i båda riktningarna mellan Borås och Herrljunga i december månad. Det borde vara tvärtom istället, att man utökar tågtrafiken. Hur många tåg kommer man kunna köra mellan Borås och Herrljunga i framtiden?
    Är det möjligt att bygga dubbelspår längre fram? Tillåter terrängen kring banan det? Exempelvis för att avlasta VSB, att köra SJ Regionaltågen mellan Stockholm och Göteborg via Borås.
    SJ återupptar ju snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Borås i december. Nu med X55 i st f tidigare X2.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Undertecknad ämnar vara med på sista tåget och nog kommer jag att ta en och annan bild.
    Andra bilder från banan finns i bloggen (inte minst bilder av omledda tåg), till vilken länk finns i signaturen, och fler lär komma.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Snygga bilder på din blogg!

Sträckan verkar ha förfallit en hel del och arbetet från och med imorgon är mycket välkommet.
    Vid Nordskogen i Borås verkar också gräs ha vuxit på själva spåren.
    Upprustningen kommer verkligen lägligt.
    Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Undertecknad ämnar vara med på sista tåget och nog kommer jag att ta en och annan bild.
    Andra bilder från banan finns i bloggen (inte minst bilder av omledda tåg), till vilken länk finns i signaturen, och fler lär komma.

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    SJ återupptar ju snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Borås i december. Nu med X55 i st f tidigare X2.
    Roligt med snabbtågstrafik till och från Borås. Passar oss strax utanför som slipper åka in i köerna i Göteborg.

Förstod jag en fd kollega rätt har det gjorts en ÅVS inom Trafikverket där man föreslår en ny infart till Herrljunga från söder. Det skulle gynna både tåg Borås -Stockholm och Borås -Skövde enligt Västtrafiks målbild

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vore roligt om du eller någon annan fotograf hann att ta någon bild på det lilla söta "biblioteket" i väntkuren i Torpåkra eller Mollaryd.
    Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken av hållplatserna det var, men det ger ett så idylliskt intryck av vad man kan åstadkomma för allas trevnad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Vore roligt om du eller någon annan fotograf hann att ta någon bild på det lilla söta "biblioteket" i väntkuren i Torpåkra eller Mollaryd.
    Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken av hållplatserna det var, men det ger ett så idylliskt intryck av vad man kan åstadkomma för allas trevnad.
    Här är två bilder från förra sommaren. I allt väsentligt såg det likadant ut när jag cyklade förbi Mollaryd häromveckan.

(Länk till aktuellt blogginlägg.)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det är säkert teoretiskt möjligt att bygga dubbelspår. Terrängen är betydligt snällare än Göteborg-Borås där man ska efter 20 års utredande snart (?) börja bygga snabbt dubbelspår.
    Banan går genom tätorter, särskilt i Borås och Fristad och mellan.
    Det anses dyrt att bredda till dubbelspår i tätort, bulleråtgärder etc.

Jag tror det dock inte är en kostnadseffektiv lösning.

Man borde höja kapaciteten Alingsås-Göteborg.
    En liten sak man borde göra är att förlänga trippelspåret genom Lerum till att inkludera Aspedalens station, eventuellt också Aspen station.
    Då skulle förbigångar när fjärrtåg ligger bakom pendeltåg kunna ske lättare, och man skulle kunna köra tätare utan samma risk för förseningar.
    Det är också i tätbebyggt område, och Lerums kommun har tidigare stoppat via vägrad detaljplaneändring ett sådant bygge, de vill ha dubbelspår utanför och att godståg dras den vägen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lite udda.

Kul att du har dokumenterat för eftervärlden!

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

X12 3214 kommer att gå i det sista tåget och det passar ju bra, det är en vagn som rullat länge på bl a denna bana.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    X12 3214 kommer att gå i det sista tåget och det passar ju bra, det är en vagn som rullat länge på bl a denna bana.
    När går sista tåget?

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

Klockan 21.07 ifrån Herrljunga, tåget ankommer klockan 21.47 till Borås.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    När går sista tåget?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Klockan 21.07 ifrån Herrljunga, tåget ankommer klockan 21.47 till Borås.
    Ojj! Snart dags för sista tåget då.

Passagerare
    Medlem
    maj 2021

I detta nu rullar X12 3214 för sista gången på skarvspåret mellan Borås och Herrljunga. Hoppas på bilder.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ojj! Snart dags för sista tåget då.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X14 3214 stod uppställd på bangården i Herrljunga idag.

Såg den när jag åkte med 13306 till Lidköping ( direkttåget ) .

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leonarde Visa inlägg
    X14 3214 stod uppställd på bangården i Herrljunga idag.

Såg den när jag åkte med 13306 till Lidköping ( direkttåget ) .
    Numera står X12-3214 på spår 5 på Borås C. Om ingen har flyttat den sedan lokföraren stängde och låste, vill säga.

Jag kan tillägga att resan förlöpte lugnt och bra. Det var inte överdrivet många resenärer, men minst tre var lika medvetna som tågvärden om resans betydelse. Skönt att veta att det inte är sista resan för att järnvägen ska läggas ned eller persontrafiken dras in, utan för att man tvärtom ska rusta upp banan. Skenskarvar är charmiga och stör mig inte det minsta, men jag kommer inte att sakna dem superdupermycket. Mer kommer jag att sakna lokaltågklarerarna. (Vad händer med dem nu, förresten? Blir vissa av dem arbetslösa?)

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Numera står X12-3214 på spår 5 på Borås C. Om ingen har flyttat den sedan lokföraren stängde och låste, vill säga.

Jag kan tillägga att resan förlöpte lugnt och bra. Det var inte överdrivet många resenärer, men minst tre var lika medvetna som tågvärden om resans betydelse. Skönt att veta att det inte är sista resan för att järnvägen ska läggas ned eller persontrafiken dras in, utan för att man tvärtom ska rusta upp banan. Skenskarvar är charmiga och stör mig inte det minsta, men jag kommer inte att sakna dem superdupermycket. Mer kommer jag att sakna lokaltågklarerarna. (Vad händer med dem nu, förresten? Blir vissa av dem arbetslösa?)
    Jag gissar att Trafikverket försöker i så hög utsträckning som möjlig ge dem nya arbetsuppgifter och detta kan bland annat inkludera att ge dem möjlighet att bli fjärrtågsklarerare.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Jag gissar att Trafikverket försöker i så hög utsträckning som möjlig ge dem nya arbetsuppgifter och detta kan bland annat inkludera att ge dem möjlighet att bli fjärrtågsklarerare.
    Yrket ”fjärrtågsklarerare” (person som klarerar fjärrtåg) finns dock inte, däremot kan det nog finnas chans att bli fjärrtågklarerare (person som fjärrklarerar tåg) för dem som är villiga och lämpliga. (Det är inte självklart att alla uppfyller kraven för att bli det då jag tror att det anses som ett svårare arbete.)

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: I kväll stängs Herrljunga-Borås

Mer kommer jag att sakna lokaltågklarerarna. (Vad händer med dem nu, förresten? Blir vissa av dem arbetslösa?)
    Det nämns i Ulf Nyströms artikel, länkad i trådstarten.
    De äldre får nog jobba Borås-Varberg, de yngre får nog bli fjärrtågklarerare i Göteborg.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •