Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: 19 juli 2000 - Ystad

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

19 juli 2000 - Ystad

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: 19 juli 2000 - Ystad

Det är väl så att ingen av dessa 3 fordonstyper passerar Ystad idag? Och har man hunnit bygga om plattformar också, så att spåren ser annorlunda ut?
    Dvs det är verkligen en historisk bild, fast den ändå är från 2000-talet.

Passagerare
    Medlem
    jun 2020

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är väl så att ingen av dessa 3 fordonstyper passerar Ystad idag? Och har man hunnit bygga om plattformar också, så att spåren ser annorlunda ut?
    Helt korrekt. Inga av dessa tågtyperna trafikerar Ystadbanan längre. Endast X61 och ett och annat godståg. Spår 1, närmst stationen är borta och perrongen på spår 4 har förlängts. Hela perrongen går inte att använda än. I november stängs banan från Svarte till Simrishamn. Då ska det byggas nya spår och förlänga plattformen mellan spår 2 och 3. Det blir då oxå möjligt med samtidig infart. Samt elektrifiera några nya spår. Sen händer det en massa andra saker på hela banan ner till Simrishamn oxå.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Härlig bild
    DSB tåget utgör väl en"Bornholmerpil"?/Ulf

Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Härlig bild
    DSB tåget utgör väl en"Bornholmerpil"?/Ulf
    Intercity Bornholm kallades dessa tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Intercity Bornholm kallades dessa tåg.
    Bron var inte gammal då.

https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96...3%B6rbindelsen

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Bilden är intressant på många sätt. Som redan nämnts var Öresundsbron alldeles nyöppnads då. Den hade bara varit i drift i lite mer än två veckor då. InterCty Bornholm var redan från början tänkta att gå med Öresundstågen litt X31K/ET. Men detta var faktiskt tekniskt omöjligt den allra första tiden. På den här tiden tvingades tågen att vända utanför Malmö på ett stickspår. Men de hade glömt att elektrifiera detta stickspår. Så den allra första tiden blev de tvungna att köra tågen med diesel, bara just för att detta lilla stickspår saknade sin kontaktledning på några få meter. Detta åtgärdades dock relativt snabbt, och på hösten samma år var detta redan fixat och InterCity Bornholm kördes med Öresundstågen litt X31K/ET.

Men när bilden togs, vågar jag med säkerhet påstå att de ännu inte åtgärdat detta olycksaliga stickspår

En annan sak gör också bilden intressant. Den visar så tydligt att detta är i den mellanperiod som man hade där det var elektrifierat till Ystad, men ännu var det oelektrifierat till Tomelilla och Simrishamn. Malmö-Ystad elektrifierades 1996 medan Ystad-Tomelilla-Simrishamn elektrifierades 2003.

Här får vi tänka på en sak till: De första åren det var elektrifierat ända till Simrishamn så sköttes trafiken ännu av X11

Jag minns att jag var i Simrishamn några gånger under 1990-talet. Bland annat var jag där 1995 och 1996. På den tiden tyckte jag att banan till Simrishamn kändes som en liten mysig bibana på landet. En lantlig idyll helt enkelt. När jag återvände dit sedan 2005 då det var elektrifierat och allt, så tyckte jag att lite av den lantliga idyllen hade försvunnit, och ersatts lite av någon sorts "förortskänsla". Troligen berodde det just på att Y1:orna var borta och ersatta med tåg med pendeltågskänsla.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Y1an"Österlenaren"kördes väl vid denna tid av SiTy-tåget(bolaget)?/Ulf

Medlem
    feb 2018

Y1an"Österlenaren"kördes väl vid denna tid av SiTy-tåget(bolaget)?/Ulf
    SiTY-tåget var namnet på förbindelsen från trafikstarten 1985 och ett antal år framåt. Det var snarast ett "marknadsföringsnamn" som lanserades av länstrafiken (Kristianstad) och berörda kommuner. Senare bytte man namn till "Österlenaren".

Vilken operatör som körde den upphandlade trafiken har jag inte i minnet just nu, men något bolag SiTY-tåget fanns inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vilken operatör som körde den upphandlade trafiken har jag inte i minnet just nu, men något bolag SiTY-tåget fanns inte.
    Hette de Skånetåg? Och sen BK Tåg.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

SiTY-tåget var namnet på förbindelsen från trafikstarten 1985 och ett antal år framåt. Det var snarast ett "marknadsföringsnamn" som lanserades av länstrafiken (Kristianstad) och berörda kommuner. Senare bytte man namn till "Österlenaren".

Hur brukade de flesta uttala detta namn? Alltså SiTY-tåget. Brukade det uttalas som "City-tåget"? Eller brukade folk säga "Siiity-tåget"?

Jag har i alla tider utgått ifrån att "SiTY", som förövrigt betyder Simrishamn-Tomelilla-Ystad, var lite av en "ordvits" som skulle leda tankarna till "City" och att "SiTY-tåget" var ett namn som skulle leda tankarna till "InterCity-tåget" på ett lite roligt sätt.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala, men delvis bor jag även i Belgrad

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Hur brukade de flesta uttala detta namn? Alltså SiTY-tåget. Brukade det uttalas som "City-tåget"? Eller brukade folk säga "Siiity-tåget"?

Jag har i alla tider utgått ifrån att "SiTY", som förövrigt betyder Simrishamn-Tomelilla-Ystad, var lite av en "ordvits" som skulle leda tankarna till "City" och att "SiTY-tåget" var ett namn som skulle leda tankarna till "InterCity-tåget" på ett lite roligt sätt.
    Eller kanske ännu hellre till CityExpress.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Bilden är intressant på många sätt. Som redan nämnts var Öresundsbron alldeles nyöppnads då. Den hade bara varit i drift i lite mer än två veckor då. InterCty Bornholm var redan från början tänkta att gå med Öresundstågen litt X31K/ET. Men detta var faktiskt tekniskt omöjligt den allra första tiden. På den här tiden tvingades tågen att vända utanför Malmö på ett stickspår. Men de hade glömt att elektrifiera detta stickspår. Så den allra första tiden blev de tvungna att köra tågen med diesel, bara just för att detta lilla stickspår saknade sin kontaktledning på några få meter. Detta åtgärdades dock relativt snabbt, och på hösten samma år var detta redan fixat och InterCity Bornholm kördes med Öresundstågen litt X31K/ET.

Men när bilden togs, vågar jag med säkerhet påstå att de ännu inte åtgärdat detta olycksaliga stickspår

En annan sak gör också bilden intressant. Den visar så tydligt att detta är i den mellanperiod som man hade där det var elektrifierat till Ystad, men ännu var det oelektrifierat till Tomelilla och Simrishamn. Malmö-Ystad elektrifierades 1996 medan Ystad-Tomelilla-Simrishamn elektrifierades 2003.

Här får vi tänka på en sak till: De första åren det var elektrifierat ända till Simrishamn så sköttes trafiken ännu av X11

Jag minns att jag var i Simrishamn några gånger under 1990-talet. Bland annat var jag där 1995 och 1996. På den tiden tyckte jag att banan till Simrishamn kändes som en liten mysig bibana på landet. En lantlig idyll helt enkelt. När jag återvände dit sedan 2005 då det var elektrifierat och allt, så tyckte jag att lite av den lantliga idyllen hade försvunnit, och ersatts lite av någon sorts "förortskänsla". Troligen berodde det just på att Y1:orna var borta och ersatta med tåg med pendeltågskänsla.
    Nej, det var ingen som ”glömt” att elektrifiera sticken i Fosieby som användes för att vända IC Bornholm-tågen, ty sånt glömmer man inte. Spåret var en del av gamla mötesspåret i Fosieby och kontaktledningen revs i samband med utbyggnaden till dubbelspår Lönngatan-Lockarp.

Spåret var avsett att vara BV-stick och sådana har normalt sett inte kontaktledning. När allt detta projekterades fanns inte någon trafikeringsplan för tåg Ystad-Köpenhamn.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ser att du inte fått svar på din fråga gällande infrastrukturen! De har byggt om plattformarna redan med spåren byggs om i höst! Allt ska vara klart 12 december 2021.

Finns lite bilder från ombyggnaden 2019 här https://www.postvagnen.com/sjk-forum...Wallander-land!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sydtåg körde trafiken innan BK Tåg tog över.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Buffert Visa inlägg
    Sydtåg körde trafiken innan BK Tåg tog över.
    Så hette dom ja.
    Han som körde när jag åkte var gammal skollärare och hade räkneövningar med skolbarnen som gick på i Tomelilla
    (Dom körde väl även godstågen på sträckan?)/Ulf

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Så hette dom ja.
    Han som körde när jag åkte var gammal skollärare och hade räkneövningar med skolbarnen som gick på i Tomelilla
    (Dom körde väl även godstågen på sträckan?)/Ulf
    Tradera-länk på Sydtågstemat,

tradera: Tomelilla järnvägsstation 1992

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •