Ursprungligen postat av
Hasse Hagberg
I går kvall tog jag mig för ovanlighets skull med nattåg från Malmö till Stockhollm. Följaktligen anlände jag vud halv 6-tden i morse med tåg 2 till Cst.
På kvällen hade jag stigit ombord på tåget utan att någon personal hälsat mig välkommen, än mindre viserat min biljett. Tåget gick och natten var god.
Nu på morgonen vaknade jag strax efter kl 6 och konstaterade att tåget stod still. En blick utanför gardinen visade att vi stod på Cst spår 19. Ve och fasa! Hur ska detta gå? Snart hamnar jag väl i Hagalund. Skyndsamt klädde jag mig. Duschen kunde jag vara utan, jag skulle ju ändå vara hemma snart. Utanför satt en varselvästklädd funktionär som visade stark uppmärksamhet mot sin mobiltelfon. På frågan om man inte ska väckas före ankomst till slutstationen fick jag svaret att man sedan "något halvår" upphört med väckning.
- Jaha, men när körs tåget ut till Hagalund då, frågade jag.
- Vid 7-tiden, blev svaret.
Jag lämnade perrongen med en känsla av att det var då för väl att jag vaknat av mig själv.
Nu frågas, hur i all världen skulle jag kunna veta att SJ upphört med väckningen på nattågen (eller kanske bara på tåg 2)?