Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Obligatorisk mobilelefon eller Hagalund?

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Obligatorisk mobilelefon eller Hagalund?

I går kvall tog jag mig för ovanlighets skull med nattåg från Malmö till Stockhollm. Följaktligen anlände jag vud halv 6-tden i morse med tåg 2 till Cst.
    På kvällen hade jag stigit ombord på tåget utan att någon personal hälsat mig välkommen, än mindre viserat min biljett. Tåget gick och natten var god.

Nu på morgonen vaknade jag strax efter kl 6 och konstaterade att tåget stod still. En blick utanför gardinen visade att vi stod på Cst spår 19. Ve och fasa! Hur ska detta gå? Snart hamnar jag väl i Hagalund. Skyndsamt klädde jag mig. Duschen kunde jag vara utan, jag skulle ju ändå vara hemma snart. Utanför satt en varselvästklädd funktionär som visade stark uppmärksamhet mot sin mobiltelfon. På frågan om man inte ska väckas före ankomst till slutstationen fick jag svaret att man sedan "något halvår" upphört med väckning.

- Jaha, men när körs tåget ut till Hagalund då, frågade jag.
    - Vid 7-tiden, blev svaret.

Jag lämnade perrongen med en känsla av att det var då för väl att jag vaknat av mig själv.

Nu frågas, hur i all världen skulle jag kunna veta att SJ upphört med väckningen på nattågen (eller kanske bara på tåg 2)?

Stockholm S

Sv: Obligatorisk mobilelefon eller Hagalund?

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Nu frågas, hur i all världen skulle jag kunna veta att SJ upphört med väckningen på nattågen (eller kanske bara på tåg 2)?
    https://www.sj.se/sv/reseinfo/sj-nat...-att-veta.html

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Tack för den länken (som jag inte sökte då jag köpte biljetten vid 20-tiden i går). Men min fråga kvarstår. Stockholm C är slutstation för tåget. Ingen sovvagnasresenär förväntas ligga kvar. Allmän väckning kan utföras med social distans på två sätt: antingen genom högtalarutrop eller genom att knacka på alla dörrar. Pandemiförklaringen håller inte.

Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack för den länken (som jag inte sökte då jag köpte biljetten vid 20-tiden i går). Men min fråga kvarstår. Stockholm C är slutstation för tåget. Ingen sovvagnasresenär förväntas ligga kvar. Allmän väckning kan utföras med social distans på två sätt: antingen genom högtalarutrop eller genom att knacka på alla dörrar. Pandemiförklaringen håller inte.
    Instämmer! Allmän väckning borde ändå genomföras, minst en halvtimme innan tåget ska vara utrymt, förslagsvis medelst högtalarsystemet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Men hur vet du att det inte skedde någon allmän väckning senare, antingen med högtalarutrop (kanske 6.40) eller genom att personalen strax före 7 går igenom tåget och kollar att det är tomt?
    Det SJ dragit in kan ju vara den individuella väckningen ("Jag vill bli väckt 6.23 i morgon").

Har SJ slutat med incheckning på plattformen innan man kliver på tåget? Är det också pga pandemin eller ingår det i detta att man inte kollar alla biljetter (och håller alla obokade kupéer låsta)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men hur vet du att det inte skedde någon allmän väckning senare, antingen med högtalarutrop (kanske 6.40) eller genom att personalen strax före 7 går igenom tåget och kollar att det är tomt?
    Det SJ dragit in kan ju vara den individuella väckningen ("Jag vill bli väckt 6.23 i morgon").
    I vart fall förr var rutinen att allmän väckning skedde 45 minuter innan avstigning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Var du kvar efter 6:30 (beskrivningen ovan talar för att du lämnade tåget tidigare)? De gånger jag åkt med nattåg till Malmö eller Stockholm så har (pandemi eller ej) allmän väckning skett via högtalarna ca 6:30 (med tillägget att man ska ha lämnat sin kupé före kl 07:00)...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Instämmer! Allmän väckning borde ändå genomföras, minst en halvtimme innan tåget ska vara utrymt, förslagsvis medelst högtalarsystemet.
    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I vart fall förr var rutinen att allmän väckning skedde 45 minuter innan avstigning.
    Det är ju för väl att man har upphört med det. Även en halvtimme är galet mycket tid att stjäla i onödan från dem som faktiskt behöver sova. 10 minuter kan jag köpa, de flesta brukar väl borsta tänderna och packa ihop lite tillhörigheter medan deodoranten torkar innan man till slut tar på sig skjortan och går ut. Vill man duscha kan man ju sätta sin egen klocka, liksom...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är ju för väl att man har upphört med det. Även en halvtimme är galet mycket tid att stjäla i onödan från dem som faktiskt behöver sova. 10 minuter kan jag köpa, de flesta brukar väl borsta tänderna och packa ihop lite tillhörigheter medan deodoranten torkar innan man till slut tar på sig skjortan och går ut. Vill man duscha kan man ju sätta sin egen klocka, liksom...
    Jag minns särskilt hur jag efter en flera timmar försenad avresa med sovvagn från Sundsvall väcktes genom högtalarutrop i god tid innan ankomst Uppsala, således allmän väckning mer än en timme innan ankomst slutstation. Därmed försvann en fjärdedel av den för mig tillgängliga tiden för sömn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2019

)

Har SJ slutat med incheckning på plattformen innan man kliver på tåget? Är det också pga pandemin eller ingår det i detta att man inte kollar alla biljetter (och håller alla obokade kupéer låsta)?
    Borde inte vara så, åkte tåg 1 i september förra året, flera månader in i pandemin och incheckning skedde som brukar på plattform innan avgång från Stockholm C.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag trodde att personalen kör ut kvarvarande passagerare vid sista station för tåget.
    De vill väl inte ha kvar dem till Hagalund.
    Upphörd väckning gäller väl tidigare stationer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag trodde att personalen kör ut kvarvarande passagerare vid sista station för tåget.
    De vill väl inte ha kvar dem till Hagalund.
    Upphörd väckning gäller väl tidigare stationer.
    För nattåg 2 , Malmö-Stockholm gäller att tåget ställs vid plattform och man får ligga kvar till 07:00, men sedan går man naturligtvis igenom tåget så ingen blir kvar. Den som vill väckas tidigare har ju alla möjligheter att ställa in det efter eget önskemål.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

I går kvall tog jag mig för ovanlighets skull med nattåg från Malmö till Stockhollm. Följaktligen anlände jag vud halv 6-tden i morse med tåg 2 till Cst.
    På kvällen hade jag stigit ombord på tåget utan att någon personal hälsat mig välkommen, än mindre viserat min biljett. Tåget gick och natten var god.

Nu på morgonen vaknade jag strax efter kl 6 och konstaterade att tåget stod still. En blick utanför gardinen visade att vi stod på Cst spår 19. Ve och fasa! Hur ska detta gå? Snart hamnar jag väl i Hagalund. Skyndsamt klädde jag mig. Duschen kunde jag vara utan, jag skulle ju ändå vara hemma snart. Utanför satt en varselvästklädd funktionär som visade stark uppmärksamhet mot sin mobiltelfon. På frågan om man inte ska väckas före ankomst till slutstationen fick jag svaret att man sedan "något halvår" upphört med väckning.

Jag lämnade perrongen med en känsla av att det var då för väl att jag vaknat av mig själv.

Det är möjligt att man ändrat så att man inte erbjuder individuell väckning men det allmänna högtalarutropet har inte försvunnit. När jag åkte med tåg 2 i april så skedde högtalarutrop 30 minuter innan man skulle lämna tåget, dvs klockan 06.30 blev jag via högtalarna informerad om att man disponerade sin kupé till 07.00 men att man senast då var tvungen att lämna tåget. I april när jag åkte så kontrollerade man min biljett på plattformen. Märkligt att så inte skedde när du åkte.

Medlem
    mar 2018

Det vet jag givetvis inte eftersom jag lämnade tåget omkring 06.20. I ett senare inlägg påstås att väckning med utrop sker kl 06.30. I så fall är det helt OK. Min oro berodde på att jag inte kände till förhållandet och tåget stod still på ändstationen.

Stockholm S

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har rest Stockholm-Malmö med tåg 1 ett flertal gånger under pandemin. Senast för ca två veckor sedan. Rutinen för väckning vid slutstationen är oförändrad. Du blir väckt med högtalarutrop 30 minuter innan det är dags att kliva av oavsett om tåget redan kommit fram eller fortfarande rullar. Avbockning mot passagerarlistan görs som vanligt ute på plattformen om du kliver på i Stockholm eller Malmö. Vet faktiskt inte hur rutinen är om du kliver på utan att ha blivit avbockad. Jag ser alltid till att fixa det så jag kan stänga om mig och vara ifred.

De särskilda pandemirelaterade rutinerna kring väckning gäller enbart individuella önskemål. Antar att de flesta av dagens resenärer ställer larmet på mobilen utifrån hur mycket tid de vill ha på sig. Av bokningen framgår hur länge du disponerar sovplatsen vid tågets slutstation.

Jag tror Hr Hagberg behöver öva lite mer på nattåg :)

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson;16
    9726
    Exakt så. Men innan jag skaffat mig egna erfarenheter tar jag gärna del av andras. I morse bedömde jag att det var för tidigt att konsultera Ola Zackrisson.

Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag har rest Stockholm-Malmö med tåg 1 ett flertal gånger under pandemin. Senast för ca två veckor sedan. Rutinen för väckning vid slutstationen är oförändrad. Du blir väckt med högtalarutrop 30 minuter innan det är dags att kliva av oavsett om tåget redan kommit fram eller fortfarande rullar. Avbockning mot passagerarlistan görs som vanligt ute på plattformen om du kliver på i Stockholm eller Malmö. Vet faktiskt inte hur rutinen är om du kliver på utan att ha blivit avbockad. Jag ser alltid till att fixa det så jag kan stänga om mig och vara ifred.

De särskilda pandemirelaterade rutinerna kring väckning gäller enbart individuella önskemål. Antar att de flesta av dagens resenärer ställer larmet på mobilen utifrån hur mycket tid de vill ha på sig. Av bokningen framgår hur länge du disponerar sovplatsen vid tågets slutstation.

En stor fördel är om en produkt är så enkelt att använda att man slippa kalla in externa konsultera för att kunna använda produkten. När det gäller nattåg är det en stor fördel ifall en bredd kundgrupp har möjlighet att åka med dessa tåg och detta inkluderar såväl noviser inom nattågsresande som rutinerade nattågsresenärer.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Funderade på orsaken, den individuella väckningen sker ju inte personligen utan elektroniskt. Men är det kanske så att de ställs in i varje vagn och det är olämpligt för personalen att röra sig i tåget under gång, gångarna är ju smala när man möts?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Funderade på orsaken, den individuella väckningen sker ju inte personligen utan elektroniskt. Men är det kanske så att de ställs in i varje vagn och det är olämpligt för personalen att röra sig i tåget under gång, gångarna är ju smala när man möts?
    Du har rätt.
    Väckningen ställs inn i varje vagn på de typer som har den utrustningen. Har en bild av detta ngn stans ......
    Almänn väckning sker med utop genom hela tåget.
    Så var det på min tid.

Man behöver inte konstruera en oendlig ström av problem här i Postvagnen, som några skribenter har en tendens till.

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Fråga från en som inte åkt inrikes nattåg på cirka 35 år (jag vill inte missa utsikten): Går/gick det att beställa väckning typ "en timme före Helsingborg" alternativt "när vi passerar Hässleholm"? Alltså att inte bli väckt tidigare än nödvändigt om tåget skulle vara försenat. Det är något jag har svårt att se hur man skulle kunna åstadkomma med mobiltelefon.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •