Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Varför inte växellådor i ellok?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    761

    Varför inte växellådor i ellok?

    Var ute och åkte tåg mellan Stockholm och Göteborg med några vänner vi började prata om acceleration och kom in på det här med att bilar har växellådor. Skulle det vara möjligt att öka accelerationen med hjälp av en växellåda mellan elmotorn och hjulen. Eller är vridmomentet högre i en elmotor som snurrar med lägre varvtal så att det inte skulle löna sig att klämma in en femväxlad låda. Har själv ingen erfarenhet av elbilar förutom min lilla golfbil som har direktdrivna motorer på varje hjul men den använder vi bara mellan pensionatet och ångbåtsbryggan.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    257

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    En el-motor er så sterk at den ikke trenger noen låda som kan rives i 1000 bitar. Blir også en feilkilde mindre om denne boxen skrotes. En assynkronmotor styres med frekvensomkobling. Er vel bare en utveksling i en el-bil også


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Knut Andvord Visa inlägg
    En el-motor er så sterk at den ikke trenger noen låda som kan rives i 1000 bitar. Blir også en feilkilde mindre om denne boxen skrotes. En assynkronmotor styres med frekvensomkobling. Er vel bare en utveksling i en el-bil også
    Förr fanns det lok med omställbara växlar, iallafall i Frankrike, men det är nog ett tag sedan. Jag gissar att man bara kunde ställa om stillastående, antagligen för att byta mellan godstågstjänst och persontågstjänst, dvs två lägen.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 791

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Förr fanns det lok med omställbara växlar, iallafall i Frankrike, men det är nog ett tag sedan. Jag gissar att man bara kunde ställa om stillastående, antagligen för att byta mellan godstågstjänst och persontågstjänst, dvs två lägen.
    Ja Frankrike har haft en hel rad ellokstyper som kunnat ställas om mellan godstågs och persontågsutväxling.
    Dels 90-140km/h och variant 100-200km/h som sth. En del så moderna att gissningsvis finns dom kvar än.
    Men byte kunde alltså bara ske vid stillastående och det var då olika kugghjul sköts in och ut.
    Kunde man bara bygga en växellåda som på en bil och som höll för påfrestningarna så vore det väl annars idealiskt om man kunde bygga in sådant i diesellok i stället för omständig elektrisk kraftöverföring (eller hydraulisk) , men tydligen går det inte att göra hållbara konstruktioner.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 818

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja Frankrike har haft en hel rad ellokstyper som kunnat ställas om mellan godstågs och persontågsutväxling.
    Dels 90-140km/h och variant 100-200km/h som sth. En del så moderna att gissningsvis finns dom kvar än.
    Men byte kunde alltså bara ske vid stillastående och det var då olika kugghjul sköts in och ut.
    Kunde man bara bygga en växellåda som på en bil och som höll för påfrestningarna så vore det väl annars idealiskt om man kunde bygga in sådant i diesellok i stället för omständig elektrisk kraftöverföring (eller hydraulisk) , men tydligen går det inte att göra hållbara konstruktioner.
    Går gör det förmodligen, men de skulle bli betydligt tyngre än omvägen via el. Framförallt som man väl fortfarande skulle vilja ha drift på alla axlar.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Går gör det förmodligen, men de skulle bli betydligt tyngre än omvägen via el. Framförallt som man väl fortfarande skulle vilja ha drift på alla axlar.
    Det har väl också visat sig att elektrisk kraftöverföring i diesellok är väldigt robust.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    432

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    De mange variantene av Rc-lok har jo en sammenheng med ulik utveksling mellom motorer og drivhjul. Rc2 kontra Rc3 og Rc5 kontra Rc6. Dessuten varianten Rm.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Roar Visa inlägg
    De mange variantene av Rc-lok har jo en sammenheng med ulik utveksling mellom motorer og drivhjul. Rc2 kontra Rc3 og Rc5 kontra Rc6. Dessuten varianten Rm.
    Ja, men ursprungligen var det tänkt som universallok, och det hade tillräcklig styrka för det. Först lite senare kom krav på högre hastighet med utväxling för 160, med följden lägre startdragkraft. Även om det sägs att Rc3 har sina fördelar i godstågstjänst då det har lite högra hastighet innan man tar till fältförsvagning och därmed minskat vridmoment. Jag tror inte det skrivits så mycket om det, det vore intressant om någon förare kunde utveckla det lite mer.

    Rm är barlastat, och kan därför tillsammans med lägre växel ge högre dragkraft, det var ju ursprungligen tänkt för malmtåg med måttliga hastighetskrav.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 791

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Ja, men ursprungligen var det tänkt som universallok, och det hade tillräcklig styrka för det. Först lite senare kom krav på högre hastighet med utväxling för 160, med följden lägre startdragkraft. Även om det sägs att Rc3 har sina fördelar i godstågstjänst då det har lite högra hastighet innan man tar till fältförsvagning och därmed minskat vridmoment. Jag tror inte det skrivits så mycket om det, det vore intressant om någon förare kunde utveckla det lite mer.

    Rm är barlastat, och kan därför tillsammans med lägre växel ge högre dragkraft, det var ju ursprungligen tänkt för malmtåg med måttliga hastighetskrav.
    Ja tanken var ju att Rc skulle dra resandetåg på dagen och gods på natten, ungefär. Och sth blev 130km/h.
    Men Rc3 , i grunden ett Rc2, fick utväxling för 160km/h men ingen bana medgav det. När det kom befanns att Rc3 vindrutor inte hade tillräcklig säkerhet så innan rutorna byttes så fick Rc3 bara gå i 130km/h.
    Rc6 fick 160km/h redan från början och Rc5 byggdes om till Rc6.
    Rm å andra sidan utväxlades för godståg och 100km/h
    En parentes blev Rc7 , ombyggt från Rc6 till utväxling 180km/h men när inga vagnar blev ombyggda så bytte man tilbaks utväxling som Rc6.
    I USA blev Rc-lok som AEM-7 byggda för 200km/h .


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    SJ litt Za hade hög och lågväxel


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    335

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Var ute och åkte tåg mellan Stockholm och Göteborg med några vänner vi började prata om acceleration och kom in på det här med att bilar har växellådor. Skulle det vara möjligt att öka accelerationen med hjälp av en växellåda mellan elmotorn och hjulen. Eller är vridmomentet högre i en elmotor som snurrar med lägre varvtal så att det inte skulle löna sig att klämma in en femväxlad låda. Har själv ingen erfarenhet av elbilar förutom min lilla golfbil som har direktdrivna motorer på varje hjul men den använder vi bara mellan pensionatet och ångbåtsbryggan.
    Ellok tillika spårvagnar har en sorts växellåda där man laborerar med olika kopplingssteg mellan rotor och statorfältkretsar.


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    905

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Som kuriosa kan nämnas att elbilen Porsche Taycan har två växlar, för optimal acceleration och räckvidd. Det torde vara den enda elbilen med växellåda.


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 191

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Som kuriosa kan nämnas att elbilen Porsche Taycan har två växlar, för optimal acceleration och räckvidd. Det torde vara den enda elbilen med växellåda.
    Även Volvos ellastbilar har växellådor.

    Drivlina 3 elmotorer, I-Shift-växellåda och 2 effektnivåer (upp till 800 hk)


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    122

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    I Österrike hade ÖBB några el-hydrauliska växellok, typ 1067, tillverkade av Jenbach på ramar till deras treaxliga diesellok. Tanken var att de skulle kunna dra igång tunga tåg, UTAN att få brännskador på kommutatorlamellerna när motorn ännu stod stilla. Motorn började ju rotera långt innan loket rörde sig...
    Men de blev ingen höjdare!
    Jag kommer dock inte ihåg exakt vad problemen bestod i. Googla ÖBB 1067..!
    Berra


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 974

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Var ute och åkte tåg mellan Stockholm och Göteborg med några vänner vi började prata om acceleration och kom in på det här med att bilar har växellådor. Skulle det vara möjligt att öka accelerationen med hjälp av en växellåda mellan elmotorn och hjulen. Eller är vridmomentet högre i en elmotor som snurrar med lägre varvtal så att det inte skulle löna sig att klämma in en femväxlad låda. Har själv ingen erfarenhet av elbilar förutom min lilla golfbil som har direktdrivna motorer på varje hjul men den använder vi bara mellan pensionatet och ångbåtsbryggan.
    En elbil brukar inte ha växellåda. Volvos elbil har inte det.
    Det begränsar toppfarten en del för att varvtalet blir för högt annars.

    Sportiga elbilar kan ha växellåda med två växlar för att för få bättre kraft i lägre farter plus hög toppfart.

    Men det är ju en dyr komponent till, och som kan gå sönder.

    Tåg kan vara lokaltåg/tunnelbanetåg som har låg utväxling och låg toppfart
    eller snabbtåg med hög utväxling och hög toppfart men sämre acceleration.

    Jag vet inte om vissa elektriska tåg har växellåda.
    X60 som har toppfart 160 och bra acceleration ??


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 901

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Nästan alla elfordon har växellådor, oftast en per motor, för att växla ned motorvarvtalet som typiskt sett är några gånger större än önskat hjulvarvtal. (Bl a på spårvagnar förekommer dock växellösa navmotorer.)

    Omställbara växellådor är dock ovanligt - lokomotorn Za som någon nämnde är nog det senaste svenska elektriska spårfordonet med en sådan.


  17. #17
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 276

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nästan alla elfordon har växellådor, oftast en per motor, för att växla ned motorvarvtalet som typiskt sett är några gånger större än önskat hjulvarvtal. (Bl a på spårvagnar förekommer dock växellösa navmotorer.)

    Omställbara växellådor är dock ovanligt - lokomotorn Za som någon nämnde är nog det senaste svenska elektriska spårfordonet med en sådan.
    Tänk det citerade inlägget är ju egentligen den enda kommentar som behövt skrivas på startinlägget.
    BRA JDS !

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    903

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tänk det citerade inlägget är ju egentligen den enda kommentar som behövt skrivas på startinlägget.
    BRA JDS !
    Beror väl på vad som anses vara ett behov. Om folk känner för att diskutera och komma med inlägg som i alla fall har viss koppling så kan det vara ett behov som uppfylls.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 177

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Var ute och åkte tåg mellan Stockholm och Göteborg med några vänner vi började prata om acceleration och kom in på det här med att bilar har växellådor. Skulle det vara möjligt att öka accelerationen med hjälp av en växellåda mellan elmotorn och hjulen. Eller är vridmomentet högre i en elmotor som snurrar med lägre varvtal så att det inte skulle löna sig att klämma in en femväxlad låda. Har själv ingen erfarenhet av elbilar förutom min lilla golfbil som har direktdrivna motorer på varje hjul men den använder vi bara mellan pensionatet och ångbåtsbryggan.
    Med växellåda avser du här variabel utväxling? För fast utväxling har man ju i regel alltid, annars hade man aldrig kommit iväg. (det blir lätt en metadiskussion huruvida ordet växellåda inkluderar fast utväxling eller inte då en växellåda i regel klassificeras utifrån hur man varierar utväxling, manuellt eller automatiskt)

    Min elbil har en motor per hjulaxel med fast utväxling, den gör 0-100 på 4,4s så något behov av variabel utväxling finns det inte.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 791

    Sv: Varför inte växellådor i ellok?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Med växellåda avser du här variabel utväxling? För fast utväxling har man ju i regel alltid, annars hade man aldrig kommit iväg. (det blir lätt en metadiskussion huruvida ordet växellåda inkluderar fast utväxling eller inte då en växellåda i regel klassificeras utifrån hur man varierar utväxling, manuellt eller automatiskt)

    Min elbil har en motor per hjulaxel med fast utväxling, den gör 0-100 på 4,4s så något behov av variabel utväxling finns det inte.
    I ellokens barndom förekom det överföring via vevstaksdrivning , t.ex de första loken på Malmbanan, en jättelik motor drev hjulen via vevstakar. Rätt snart övergick man dock till att bygga lok med kuggväxeldrivning.
    Boken ”Svenska Elllok” rekommenderas.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •