Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: En rondell med udda blomma som kvalificerar sig som slutåktgåta.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En rondell ... rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Nej, jag ändrar mig - Le Brassus ser det ut att vara
    En alldeles befogad ändring. Grattis Jan! 🚂

Bonusbilder kommer antingen efter lunchen eller imorgon.

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Blev det vandring dit från snöslungan?
    Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Under tiden skall jag berätta liten varför jag anser dena banan som speciellt.
    Järnvägen från Le Day till Le Brassus är bara 2 1/2 mil men den blev bygt av två olika sällskap, fram till Le Pont av en sällskap som snart blev köpt av en större sällskap och sen blev SBB (eller CFF i denna del av landet).
    Från Le Pont till Le Brassus var det sällkapet PBr som bygt banan - men aldrigt körde själv! - där fanns vagnar tillhörande PBr men aldrigt någon lok eller motorvagn. Trafiken körde den sällskap som ägde den första delen av banan och senare SBB, men namnen PBr fanns under hela tiden.
    PBr blev 2001 sammanlagd med några andra trafiksälskap (smalspår och bus) i området till Travys, idag är det Travys-fordon på linjen,men jag fattar inte riktig vem som har ansvar för trafiken.

Om ni vill kolla var den gamla stationen fanns.
    Tidsresan med kartan

Tidsresan med luftbild

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg

Järnvägen från Le Day till Le Brassus är bara 2 1/2 mil men den blev bygt av två olika sällskap, fram till Le Pont av en sällskap som snart blev köpt av en större sällskap och sen blev SBB (eller CFF i denna del av landet).
    Från Le Pont till Le Brassus var det sällkapet PBr som bygt banan - men aldrigt körde själv! - där fanns vagnar tillhörande PBr men aldrigt någon lok eller motorvagn. Trafiken körde den sällskap som ägde den första delen av banan och senare SBB, men namnen PBr fanns under hela tiden.
    PBr blev 2001 sammanlagd med några andra trafiksälskap (smalspår och bus) i området till Travys, idag är det Travys-fordon på linjen,men jag fattar inte riktig vem som har ansvar för trafiken.

Tidsresan med kartan

Tidsresan med luftbild
    Var ligger den nya?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Var ligger den nya?
    Precis nordost om Rue de la Gare:

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    nov 2017

Sv: En rondell ... bonusbilder

En alldeles befogad ändring. Grattis Jan! 🚂

Jo, dags för några bilder med lite tydligare spåranknytning. Först frågebilden i osuddat skick:

Jag har en lite spänd relation till den sorts botanik. För några år sedan ville en viss myndighet absolut ha en sådan blomma utöver den helt vanliga fotovoltaikanläggningen som skulle byggas på taket. Blomman - som inte tillför någon nämnvärd nytta men var ohyggligt dyr - krånglade till det hos en annan myndighet. Jag fick ta hand om krånglet. Och det var förresten mina skattepengar som slösades bort. (Visst, så där 150000 andra människor fick också betala.) Jag passade alltså på att dokumentera saken när jag stötte på samma grej i Le Brassus härommånaden efter att ha blivit rejält blöt vid promenaden från La Cure.

Bara någon minut senare visade sig byggnaden bortom rondellen som ser ut som en bilhandel faktiskt vara järnvägsstationen. Gare, som de envisas med att kalla den i dessa trakter. På vänster sida speglar sig busshållplatsskylten som avslöjade byggnadens funktion för mig.

De har en riktig banhall i Le Brassus.

Och förstås den obligatoriska Selecta-automaten (komplett med graviditetstest och kondomer som på alla schweiziska stationer).

Bildskärmen överraskade. Tåget vid perrong 2 skulle avgå ca. 16:03. Vad har hänt med schweizarna? Jag väntade inte för att se hur det slutligen blev. 14:36-tåget fick duga.

Vill man tillbaka till de andra delarna av det schweiziska nätet och har bråttom, då är det bäst att byta i Le Day, hållplatsen som HGe nämner i citatet lite längre ner. Men då går man miste om denna vackra syn bara ett fåtal minuter efter Le Day:

I Vallorbe råder det inget tvivel vad det är för slags hus.

Det blev mycket riktigt det.

Tidsresan med kartan

Tidsresan med luftbild
    Merci vielmals! Jo, det var ju en ganska märklig historia.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Precis nordost om Rue de la Gare:
    Och den gamla alltså precis sydväst om gatan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tidsresan med kartan

Tidsresan med luftbild
    Var ligger den nya?
    Om du använder de två länkarna så får du ju upp karta resp flygbild hur det ser ut idag. Klickar du då på klockan i högerkanten så får du upp en tidslinje och om du klickar/drar på tidslinjen så ändras kartbilden till att visa hur det såg ut det året. Då ser du hur spåren på p-platsen dyker upp resp försvinner.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var ligger den nya?
    https://map.geo.admin.ch/?lang=en&to...110.99&zoom=10

Ändra årtalet i menu till vänster. 2010 finns det gamla.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om du använder de två länkarna så får du ju upp karta resp flygbild hur det ser ut idag. Klickar du då på klockan i högerkanten så får du upp en tidslinje och om du klickar/drar på tidslinjen så ändras kartbilden till att visa hur det såg ut det året. Då ser du hur spåren på p-platsen dyker upp resp försvinner.
    Tack! Lite trögfattad uppenbarligen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Eftersom 16.03-tåget verkar ha en ungefärlig avgångstid kanske detta var ett extrainsatt tåg för"idrottarna"?/Ulf

Senast redigerat av Ulf Berlin den 2021-07-18 klockan 13:49:44. Anledning: Tillägg

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Eftersom 16.03-tåget verkar ha en ungefärlig avgångstid kanske detta var ett extrainsatt tåg för"idrottarna"?/Ulf
    Idrottsevenemanget som annonserades på skärmen ägde rum några veckor senare. Och 16:03 är en vanlig avgång Må-Fr. Nej, det var något annat som schweizarna fick för sig. (Kanske HGe har en teori?)

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Och 16:03 är en vanlig avgång Må-Fr. Nej, det var något annat som schweizarna fick för sig. (Kanske HGe har en teori?)
    Ja, men inte mer än en teori.
    Sedan den 5. Juli är denna avgång (och den tidigare på dagen där tågsättet kom til Le Brassus) ersatt med buss pga av (ban?)arbete.
    https://sg-resources.s3-eu-west-1.am...cc54313e2f.pdf
    Nu vet jag inte vilken slags arbete det rör sig om att man ställer in just denna tåg, men kannske var det redan under din besök att man började med den arbete och därför fickk en något osäker avgangstid.

Medlem
    nov 2017

Ja, men inte mer än en teori.
    Sedan den 5. Juli är denna avgång (och den tidigare på dagen där tågsättet kom til Le Brassus) ersatt med buss pga av (ban?)arbete.
    https://sg-resources.s3-eu-west-1.am...cc54313e2f.pdf
    Nu vet jag inte vilken slags arbete det rör sig om att man ställer in just denna tåg, men kannske var det redan under din besök att man började med den arbete och därför fickk en något osäker avgangstid.
    Men hade det i så fall inte stått på bildskärmen att det är buss i stället för tågsättet på spår 2?

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Ja idag står det väl, men när du var där var ju innan bus blev aktuellt. - Men kannske redan lite osäker om allt blev klart innan tågets avgangstid...

Medlem
    nov 2017

Ja idag står det väl, men när du var där var ju innan bus blev aktuellt. - Men kannske redan lite osäker om allt blev klart innan tågets avgangstid...
    Något sånt måste det väl ha varit. Känns ganska oschweiziskt. Eller också inte; var annars skulle man hänvisa till en sådan osäkerhet? Utanför Schweiz skulle det antagligen bara bli en vag hänvisning till försening strax innan avgångstid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan man köpa en finare klocka direkt över disk i fabriken här ?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Kan man köpa en finare klocka direkt över disk i fabriken här ?
    Ofta knepigt att lista ut vad saken gäller när citatfunktionen inte använts.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ofta knepigt att lista ut vad saken gäller när citatfunktionen inte använts.
    Audemars Piguet fabriken i kartbilden .

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Audemars Piguet fabriken i kartbilden .
    Mycket möjligt, men inget jag kan uttala mig om.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •