Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Fortsatta förluster för SJ men snart kommer nya X2000

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fortsatta förluster för SJ men snart kommer nya X2000

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Hur mycket lägre är priset för öl på MTRX?
    Och vad kostar ölen på Flixtrain?
    Gärna en jämförelse av ölpriser, servicenivå och annat men jag föreslår att vi tar det i en separat tråd för att inte hamna för långt från ämnet - Vinstvarning och nygamla X2. Benämningen på utskänkningslokalen känns relevant eftersom det som hittills framkommit tyder på att den i än högre grad fjärmar sig från vad som är värdigt en bistro :). Vi får väl se vad det blir. Vi kan dock konstatera att MTR är mer sanningsenliga med avseende på vad som erbjuds. De har en kiosk.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Gärna en jämförelse av ölpriser, servicenivå och annat men jag föreslår att vi tar det i en separat tråd för att inte hamna för långt från ämnet - Vinstvarning och nygamla X2. Benämningen på utskänkningslokalen känns relevant eftersom det som hittills framkommit tyder på att den i än högre grad fjärmar sig från vad som är värdigt en bistro :). Vi får väl se vad det blir. Vi kan dock konstatera att MTR är mer sanningsenliga med avseende på vad som erbjuds. De har en kiosk.
    Flixtrain är också ärliga. Det har ingen servering ombord.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Du är ute och cyklar om momslagstiftningen. Den bygger på såld vara eller tjänst, inte försäljningsställe.

OBS! OFF TOPIC - vidare diskussion på ämnet hör inte hemma i PV.
    Var tidigare så att det faktiskt var lägre moms på livsmedel som togs med än på restaurang. Idag har ju dock restaurangmomsen sänkts till samma nivå som livsmedelsbutik så idag är det betydelselöst ur momssynpunkt om dom kallar den för livsmedelsbutik eller restaurang.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Alexander Lukas Visa inlägg
    Var tidigare så att det faktiskt var lägre moms på livsmedel som togs med än på restaurang. Idag har ju dock restaurangmomsen sänkts till samma nivå som livsmedelsbutik så idag är det betydelselöst ur momssynpunkt om dom kallar den för livsmedelsbutik eller restaurang.
    Så har det alltid varit. Det är vad som omsätts som har betydelse, inte lokalen.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Instämmer. Det är en kiosk - bistro är falsk marknadsföring.
    Men kommer det fortsatt finnas mat i "kiosken"? Dvs är utbudet det samma?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Men kommer det fortsatt finnas mat i "kiosken"? Dvs är utbudet det samma?
    SJ har inte sagt något om någon förändring av serveringsutbudet ombord på X 2000 i samband med uppgraderingen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

SJ har inte sagt något om någon förändring av serveringsutbudet ombord på X 2000 i samband med uppgraderingen.
    https://jarnvagar.nu/nya-x-2000-i-trafik-i-host/

Medlem
    nov 2019

Tack - där kom ju en nyhet av det positiva slaget!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack - där kom ju en nyhet av det positiva slaget!
    Behöver du då ompröva din bedömning att det är en kiosk?

I min värld är en kiosk ett litet hus där kunderna står utomhus och betjänas genom en lucka, och så ser väl inte SJ:s vagnar ut?
    Det är väl så att Pressbyrån och Seven-Eleven snarare har blivit snabbmatsserveringar (det finns ju ofta litet bord att sitta vid).

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Behöver du då ompröva din bedömning att det är en kiosk?

I min värld är en kiosk ett litet hus där kunderna står utomhus och betjänas genom en lucka, och så ser väl inte SJ:s vagnar ut?
    Det är väl så att Pressbyrån och Seven-Eleven snarare har blivit snabbmatsserveringar (det finns ju ofta litet bord att sitta vid).
    Kanske lite off-topic, men låt gå då vi syftar på SJs "bistro/kiosk". För mig är kiosk något nedlåtande när det gäller SJs X2000 eftersom det inte bara är handlar om "tidningar och kioskvaror (Destination Gotlands citat)", samtidigt som jag tycker Bistro är fel benämning då det mest samt några få matvaror som man får värma själv. Men med tanke på att det också finns kaffebröd, sallader och varma drycker, tycker jag "Ombord-servering" låter mer passande. F ö behöver man inte stå utomhus för att handla i alla kiosker, finns kiosker inomhus också :)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kanske lite off-topic, men låt gå då vi syftar på SJs "bistro/kiosk". För mig är kiosk något nedlåtande när det gäller SJs X2000 eftersom det inte bara är handlar om "tidningar och kioskvaror (Destination Gotlands citat)", samtidigt som jag tycker Bistro är fel benämning då det mest samt några få matvaror som man får värma själv. Men med tanke på att det också finns kaffebröd, sallader och varma drycker, tycker jag "Ombord-servering" låter mer passande. F ö behöver man inte stå utomhus för att handla i alla kiosker, finns kiosker inomhus också :)
    Lite intressant att så många kopplar kiosk med att man måste värma maten själv, något som jag aldrig varit med om i de korvkiosker jag besökt.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

.......finns kiosker inomhus också :)
    Som tex telefonkiosk.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Kan bara hålla med. Allt som kan innebära trivsel ska tydligen bort...
    Det enda som har signalerat trivsel i bistrovagnarna de senaste åren har väl varit själva namnet. Allvarligt talat tror jag det vore lite stämningspunkterande att ta bort namnet bistro, hur mycket det än haltar i förhållande till verkligheten...

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

OK, om man åker med nya X2000 så gäller det mao att se till att INTE råka boka de där platserna i bistron. De kommer ju konstant att vara folk som inte bokat som sitter på dem och som man isf måste köra bort med risk för konflikter mm. Tycker ärligt talat att det är en dålig idé att ha bokade platser där.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mathiasw Visa inlägg
    OK, om man åker med nya X2000 så gäller det mao att se till att INTE råka boka de där platserna i bistron. De kommer ju konstant att vara folk som inte bokat som sitter på dem och som man isf måste köra bort med risk för konflikter mm. Tycker ärligt talat att det är en dålig idé att ha bokade platser där.
    Efter att man försäkrat sig om att man är i rätt vagn och vid rätt plats så får man snällt be dem flytta sig. I övrigt håller jag med om att dessa platser inte borde vara bokningsbara.

Tacka vet jag RB11.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Efter att man försäkrat sig om att man är i rätt vagn och vid rätt plats så får man snällt be dem flytta sig. I övrigt håller jag med om att dessa platser inte borde vara bokningsbara.

Tacka vet jag RB11.
    Det är ju kul om ett sällskap då dukat upp lite av varje på bordet och tvingas flytta , låter som bäddat för en konflikt.
    Men kanske kan fungera om platserna bara bokas från utgångsstation.
    Det har också sagts att bokning i bistron bara ska ske vid hög efterfrågan vilket väl gör det virrigt

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är ju kul om ett sällskap då dukat upp lite av varje på bordet och tvingas flytta , låter som bäddat för en konflikt.
    Det har också sagts att bokning i bistron bara ska ske vid hög efterfrågan vilket väl gör det virrigt
    Jag tror inte att de 16 platserna har bord. Dock osäker - de har motsittning. De är också lite avskilda från själva bistron.

EdIT: Kollat en film. de verkar ha bord.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    På vilket sätt är det virrigt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    På vilket sätt är det virrigt?
    Om man upplever att ena gången är det o.k att sitta ner i den avdelningen men nästa gång kommer det bokade resenärer och gör anspråk på platserna. Fast nu får jag intrycket av beskrivningen att bara ståplatserna ska räknas in i den egentliga bistroavdelningen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •