Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Länstrafiken 1993

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    7

    Länstrafiken 1993

    Två gånger om dagen kommer tågen att gå tomma mellan Sundsvall och Härnösand när den nya tidtabellen träder i kraft från och med juni i år. Det handlar om tre vagnar i vardera riktningen. Tågens avgång- och ankomsttid kommer inte att finnas med i tidtabellen. Orsaken är att Länstrafiken anser att alla som vill resa den aktuella sträckan skall ta bussen.

    Vilken typ av åkdon hade man detta år. Rälsbuss? Detta måste väl vara i Länstrafikens barndom,

    Källa: Sundsvalls Tidning

    Lagu


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    468

    Sv: Länstrafiken 1993

    Precis så fungerar det här i Östergötland med Länsbanorna.Mellan Kisa och Linköping och mellan Åtvidaberg ock Linköping har ÖTRAF ordnat det så att man med alla medel försöker få bort resenärerna från Tågen.30-35 Bussar i varje riktning, ofta någon minut innan tågens avgångstider. Sedan kappkörning till stan. Sällan vinner dock bussen trots att tåget har längre väg . Resenärer från Bl.a Åtvid kan man vissa tider räkna på ena handens tumme. Så fungerar det i Sverige nu för tiden med kollektivtrafiken.


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Länstrafiken 1993

    Citat Ursprungligen postat av Lagu Visa inlägg
    Två gånger om dagen kommer tågen att gå tomma mellan Sundsvall och Härnösand när den nya tidtabellen träder i kraft från och med juni i år. Det handlar om tre vagnar i vardera riktningen. Tågens avgång- och ankomsttid kommer inte att finnas med i tidtabellen. Orsaken är att Länstrafiken anser att alla som vill resa den aktuella sträckan skall ta bussen.
    Vilken typ av åkdon hade man detta år. Rälsbuss? Detta måste väl vara i Länstrafikens barndom,
    Källa: Sundsvalls Tidning
    Lagu
    Det framgår ju inte klart exakt när under 1993 som det avsågs, men jag har tittat i sommartidtabellen 1993 och finner att från Härnösand mot Sundsvall gick det totalt bara dessa tre tåg:
    - IC-tåg Långsele-Stockholm avgång Härnösand kl 7.56, måste varit loktåg.
    - IC-tåg Härnösand-Stockholm avgång Härnösand 14.30 M-F (L 14.38), måste ha varit loktåg. Ankom Härnösand från Stockholm 11.48.
    - Nattåget Härnösand-Stockholm avgång Härnösand 21.12.

    Så, tydligen ville inte Länstrafiken annonsera dessa fjärrtåg på delsträckan Härnösand-Sundsvall, fast det i Restider stod att länstrafikens taxa gällde mellan Långsele och Sundsvall.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Länstrafiken 1993

    Tittar man i grafen finns det mera tåg :
    941 Härnösand- Sundsvall kl 09:12

    Åt andra hållet är det då:
    942 Sundsvall- Härnösand kl 19:10

    Tågen som kör vagnarna från/till Nattågsförbindelserna och dessa är inte med i Restider .

    M.V.H Anders.k.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 329

    Sv: Länstrafiken 1993

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Tittar man i grafen finns det mera tåg :
    941 Härnösand- Sundsvall kl 09:12

    Åt andra hållet är det då:
    942 Sundsvall- Härnösand kl 19:10

    Tågen som kör vagnarna från/till Nattågsförbindelserna och dessa är inte med i Restider .
    Var de öppna för resande?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Länstrafiken 1993

    Det vet inte jag, markerade som resandetåg i grafen MEN utan uppehåll i Timrå.
    Låter väl som det är dom två tågen ursprungsdiskutionen handlar om, resandetåg som körs tomma.

    M.V.H Anders.k.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Länstrafiken 1993

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Så fungerar det i Sverige nu för tiden med kollektivtrafiken.

    Har väl aldrig körts så mycket tåg som idag i Sverige?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •