Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Rundkörning

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rundkörning

Efter att ha läst tråden om Tågab till Alvesta med efterföljande förslag om rundkörning(-ar) undrar jag om det förekommit sådant trafikupplägg på svenska spår? Malmöringen är väl på gång om man så säger.
    Och ja, ett par spårvägsringlinjer har jag hört talas om, men tåg på järnväg? Huru härmed?
    /Ingvar

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Rundkörning

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    Efter att ha läst tråden om Tågab till Alvesta med efterföljande förslag om rundkörning(-ar) undrar jag om det förekommit sådant trafikupplägg på svenska spår? Malmöringen är väl på gång om man så säger.
    Och ja, ett par spårvägsringlinjer har jag hört talas om, men tåg på järnväg? Huru härmed?
    /Ingvar
    Någon svag aning om att det gått tåg Stockholm-Västerås-Eskilstuna-Stockholm,behöver ju inte nödvändigt ha varit skyltat som genomgående. Om inte så är det ju i vart fall ett rätt realistiskt sätt att trafikera.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-03-17 klockan 21:02:36.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja visst var det så att tågen gick runt Mälaren under slutet av 80 och början av 90 talet någon gång. Stockholm-Västerås-Eskilstuna-Stockholm och även motsatt riktning förstås.

Den sk. 9:an har varit på idéstadiet men aldrig förverkligats. Stockholm-Borlänge-Falun-Gävle-Stockholm och v/v men aldrig förverkligats. Troligen för den bara gynnar Falun och inte Borlänge så mycket.

Mvh/Håkan

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tänk då mindes jag rätt för en gångs skull. De som har MJ-anläggning med klassisk rundbana kanske stärks i sitt självförtroende. 9:an låter intressant men blir ju ingen riktig cirkel och rundbana.
    Och långa omlopp kan ju ha stora fördelar med färre byten för resande och rationell användning av fordon och personal. Nackdelen blir mer störningskänslighet vid problem och förseningar.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-03-17 klockan 21:12:13.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •