Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

  1. #1
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Den 17 mars 2003 rullade denna imponerande transport söder ut över Årstabron i Stockholm. Målet var verkstaden i Malmö.



  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    916

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Klassik fotovinkel och ett mycket annorlunda motiv. Dum fråga men skulle man kunna rusta ett resandetåg med en Rc och bara vagndelar från en X2? Fungerar det med tågvärme och annat? Mvh/Alex


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    116

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Nej, eftersom X2-vagnarna drivs med 380V från lokdelen


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    164

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Vilken häftig bild! Så många X2-vagnar har jag inte sett i samma tåg tidigare. Var det något särskilt som föranledde en så omfattande transport av just mellanvagnar?
    Med så många mellanvagnar i Malmö kan man ju tänka sig att det blev lite ont om dito vagnar på annat håll...


  5. #5
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Vilken häftig bild! Så många X2-vagnar har jag inte sett i samma tåg tidigare. Var det något särskilt som föranledde en så omfattande transport av just mellanvagnar?
    Med så många mellanvagnar i Malmö kan man ju tänka sig att det blev lite ont om dito vagnar på annat håll...
    Troligen inte, detta måste ju handla om en transport till ombyggnad av något slag, så det är nog helt klart planerat. Behovet av fordon styrs ju av hur många tåg man vill köra. Om man istället planerar färre tåg, blir ju behovet mindre, vilket ju kan vara smart, om man planerar att bygga om något i stor skala.
    Det är ju i första hand i Hagalund som tågsätten plockas ihop, så det blir ju där man även skiftar ut om det ska göra något med vagnarna.
    Motsvarande kommer väl ske när serieombyggnaderna för X2U kommer igång, men då blir det transporter till Tillberga istället. Dock kan det ju nu, i o med att ombyggda fordon inte blir kompatibla med icke ombyggda, vara så att man tar hela tågsätt till Tillberga.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 601

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Troligen inte, detta måste ju handla om en transport till ombyggnad av något slag, så det är nog helt klart planerat. Behovet av fordon styrs ju av hur många tåg man vill köra. Om man istället planerar färre tåg, blir ju behovet mindre, vilket ju kan vara smart, om man planerar att bygga om något i stor skala.
    Det är ju i första hand i Hagalund som tågsätten plockas ihop, så det blir ju där man även skiftar ut om det ska göra något med vagnarna.
    Motsvarande kommer väl ske när serieombyggnaderna för X2U kommer igång, men då blir det transporter till Tillberga istället. Dock kan det ju nu, i o med att ombyggda fordon inte blir kompatibla med icke ombyggda, vara så att man tar hela tågsätt till Tillberga.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Vilken häftig bild! Så många X2-vagnar har jag inte sett i samma tåg tidigare. Var det något särskilt som föranledde en så omfattande transport av just mellanvagnar?
    Med så många mellanvagnar i Malmö kan man ju tänka sig att det blev lite ont om dito vagnar på annat håll...
    Till tågdoktorn skriver Jan i rubriken. Kan det röra sig om sprickbildningskontroll? Det har väl varit ett antal sådana under X2 levnadstid. :)

    Komfortupprustningen med gråmålning gjordes 2005-2008 enligt boken.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    164

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Ja, det verkar ju logiskt att man har tänkt till i förväg. Kan det ha varit föregående renovering som stod på agendan, jag minns inte riktigt när de blev grå?

    Edit: Ville hann svara på min fråga ovan samtidigt som jag skrev den...

    Senast redigerat av Fredrik G den 2018-03-19 klockan 15:59:06.

  8. #8
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik G Visa inlägg
    Vilken häftig bild! Så många X2-vagnar har jag inte sett i samma tåg tidigare. Var det något särskilt som föranledde en så omfattande transport av just mellanvagnar?
    Med så många mellanvagnar i Malmö kan man ju tänka sig att det blev lite ont om dito vagnar på annat håll...
    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Troligen inte, detta måste ju handla om en transport till ombyggnad av något slag, så det är nog helt klart planerat. Behovet av fordon styrs ju av hur många tåg man vill köra. Om man istället planerar färre tåg, blir ju behovet mindre, vilket ju kan vara smart, om man planerar att bygga om något i stor skala.
    Det är ju i första hand i Hagalund som tågsätten plockas ihop, så det blir ju där man även skiftar ut om det ska göra något med vagnarna.
    Motsvarande kommer väl ske när serieombyggnaderna för X2U kommer igång, men då blir det transporter till Tillberga istället. Dock kan det ju nu, i o med att ombyggda fordon inte blir kompatibla med icke ombyggda, vara så att man tar hela tågsätt till Tillberga.
    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Till tågdoktorn skriver Jan i rubriken. Kan det röra sig om sprickbildningskontroll? Det har väl varit ett antal sådana under X2 levnadstid. :)

    Komfortupprustningen med gråmålning gjordes 2005-2008 enligt boken.
    Ja varför inte, skillnaden är väl inte så stor, men känns ju som om det skulle kunna ske i Hagalund lika väl.
    Ombyggnader behöver ju inte vara sådant som syns utvändigt heller, det görs ju hela tiden saker på vagnparken, men som inte har med utseende och komfort att göra.


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    916

    Sv: Idag för femton år sedan – Mot tågdoktorn!

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det är ju i första hand i Hagalund som tågsätten plockas ihop, så det blir ju där man även skiftar ut om det ska göra något med vagnarna.


    En fördel med att besöka Mall of Scandinavia i Solna är att man har en oslagbar utsikt över Hagalund. Det som slår mig är att det brukar stå en hel del ensamma mellan- och manövervagnar samt även X2 drivar lite här och där på spårområdet. Som glad amatör kan förstås tänka sig att det är en hel del pyssel med att löpande sätta ihop ett tåg med fungerande enheter. Det blev ingen bra bild i lördags men framförallt på de västra spåren brukar det stå X2-enheter. Mvh/Alex


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •