Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Sällsynt parallellkörning

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sällsynt parallellkörning

Just nu fick jag vara med om en ovanlig upplevelse.

Jag sitter i tåg 542 som gick 10 min sent från Norrköping. Exakt samtidigt gick ER1 i form av tåg 244 mot Nyköping. Vi följdes åt hela vägen till Åby.

Dagens sportfråga: vilket tåg framfördes på uppspåret?

Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sällsynt parallellkörning

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg

Jag sitter i tåg 542 som gick 10 min sent från Norrköping. Exakt samtidigt gick ER1 i form av tåg 244 mot Nyköping. Vi följdes åt hela vägen till Åby.

Rimligtvis borde det ju varit 542 om det skulle fortsätta mot Katrineholm.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Du måste ha tjuvtränat på Norrköpingsfjärren.

Stockholm S

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Blir det bonuspoäng om jag visar en bild på tågen i frågan ;)?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, det räcker väl med att veta att linjen mot Nyköping viker av på höger sida i kombination med att vi tillämpar vänstertrafik på järnvägen i Sverige .

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jag tror det mer avgörande är vilka spår de avgick från i Norrköping. Eftersom 542 sannolikt gick från spår 7 instämmer jag i din teori.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hej!
    För ganska många år sedan var jag med om flera gånger att vi hade parallellkörning från Norrköping C till Åby.
    Dessutom var jag med en gång att vi blev felskickade via Nyköping istället för via Katrineholm.
    Vi stannade på bangården i Åby och efter en stund kunde vi fortsätta mot "Kattneholm"
    Mvh. Bengt H

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlägg
    Hej!
    För ganska många år sedan var jag med om flera gånger att vi hade parallellkörning från Norrköping C till Åby.
    Dessutom var jag med en gång att vi blev felskickade via Nyköping istället för via Katrineholm.
    Vi stannade på bangården i Åby och efter en stund kunde vi fortsätta mot "Kattneholm"
    Mvh. Bengt H
    När jag hade praktik på Green Cargo hade vi en kul parallellkörning i södra Östergötland.
    Jag körde postrånet söderut när vi vid Mantorp blev uppringda av fjärren som sa att vi skulle tas över på uppspåret så vi kunde racea med en östgötapendel på väg mot Mjölby. Det var kul att med ett godståg köra bredvid resandetåget i 160 innan det fick sakta ner innan Mjölby.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    När jag hade praktik på Green Cargo hade vi en kul parallellkörning i södra Östergötland.
    Jag körde postrånet söderut när vi vid Mantorp blev uppringda av fjärren som sa att vi skulle tas över på uppspåret så vi kunde racea med en östgötapendel på väg mot Mjölby. Det var kul att med ett godståg köra bredvid resandetåget i 160 innan det fick sakta ner innan Mjölby.
    Det lilla postrånet?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlägg
    Hej!
    Mvh. Bengt H
    Högerspår, parallellkörning och omkörningar är vardag mellan Katrineholm och Norrköping. [Repris]

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Högerspår, parallellkörning och omkörningar är vardag mellan Katrineholm och Norrköping. [Repris]
    Det kan tänkas. Men en kuriös händelse för oss som sitter i tåget och får T-banevibbar från Slussen-Gamla stan .

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det kan tänkas. Men en kuriös händelse för oss som sitter i tåget och får T-banevibbar från Slussen-Gamla stan .
    Då är K-Nr rätt sträcka. X2000 och norrrgående 'UVEN' störst chans.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Ja jag sitter på 232 just nu och jag fick fasiken inte uppleva någon parallelkörning för ”båda tågen var i tid”

Jäkla SJ!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Ja jag sitter på 232 just nu och jag fick fasiken inte uppleva någon parallelkörning för ”båda tågen var i tid”

Jäkla SJ!
    Hela sträckan ger större chans.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

En parallellkörning som gjordes i augusti förra året var denna med Svenska Motorvagnsklubbens rälsbussar och en ER1 på sträckan mellan Arboga och Valskog, apropå just parallellkörning med ER1!

Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag åkte med Snälltåget någon gång mitt på 2010-talet. Långt tåg med flera nästan tomma BC2 på slutet. I Norrköping tog jag plats i den sista och fick egen kupé. Efter en kort tid norr om Norrköping norrut märkte jag att på högerspåret gick ett godståg i samma riktning. Vi låg parallellt genom Åby. Tunnlarna norr om Åby var under ombyggnad med sänkt hastighet. Det gjorde att mitt tåg med Hector 241 som dragare var tvunget att köra lika fort som godståget med Hector 441.001 som dragare. Tågen körde parallellt i samma hastighet genom tunnlarna. Först norr om tunnlarna lämnade vi godståget bakom oss. Det hela finns filmat från den sista vagnen i snälltåget.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Filmen?

Citat Ursprungligen postat av Carl-Johan Visa inlägg
    Jag åkte med Snälltåget någon gång mitt på 2010-talet. Långt tåg med flera nästan tomma BC2 på slutet. I Norrköping tog jag plats i den sista och fick egen kupé. Efter en kort tid norr om Norrköping norrut märkte jag att på högerspåret gick ett godståg i samma riktning. Vi låg parallellt genom Åby. Tunnlarna norr om Åby var under ombyggnad med sänkt hastighet. Det gjorde att mitt tåg med Hector 241 som dragare var tvunget att köra lika fort som godståget med Hector 441.001 som dragare. Tågen körde parallellt i samma hastighet genom tunnlarna. Först norr om tunnlarna lämnade vi godståget bakom oss. Det hela finns filmat från den sista vagnen i snälltåget.
    Kan du visa den filmen här?

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Det är mer regel undantag att tåg mot Nyköping går nedspår ut mot Åby om det är ledigt. Orsaken är att man slipper 80-växeln i södra änden och alltså kan ha bättre fart in i Åby. Vid förseningar mot Katrineholm kan man då även spara några minuter vilket är vad du var med om.

En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ja den har man kört igenom några gånger med mer eller mindre bra resultat.
    Och där finns faktiskt ett avsnitt där man upptäcker att det i riktning Norrköping är en fördel att låta tåget från Katrineholm gå över på högerspår i god tid och släppa fram tåget från Nyköping.
    Även i Hallsbergsfjärren finns några moment där man kan med fördel köra parallellt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •