Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Postvagnar DV30

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    134

    Postvagnar DV30

    Vet inte om jag kanske frågat om detta tidigare i det gamla forumet, men ok - här är frågan igen.

    Hur användes postvagnarna litt DV30? Jag har för mig att det gick en eller flera i nattåget från Göteborg till Stockholm kl. 23.55. DV30 fick väl sth 130 för att kunna gå i resandetåg. Hur användes de utöver nattåget Göteborg-Stockholm?


  2. #2
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Postvagnar DV30

    De gick en period i heltåg enbart bestående av DV30+lok.
    Dessa posttåg gick fasta turer mellan vissa postterminaler.
    Antalet vagnar låg nog vanligtvis mellan 5 och 10 ungefär.

    Runt år 2000 började posten köpa in en ny gul 2-axlad och
    luftfjädrad postvagn "postfinka". Dessa fanns i början bara
    i begränsat antal, så sista tjänstgöring för DV30 blev att
    gå tillsammans med de nya vagnarna. En vanlig syn då på
    SSB var att se dessa posttåg, med 5 nya gula vagnar ihop
    med 5 gamla bruna DV30. Totalt altså runt ca 10 vagnar.

    Senast redigerat av WS den 2018-03-17 klockan 10:09:02.

  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 752

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Runt år 2000 började posten köpa in en ny gul 2-axlad och
    luftfjädrad postvagn "postfinka".
    Nog har vagnarna fjädrar av stål.



  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Nog har vagnarna fjädrar av stål.

    Skivbromsade enkelaxlar typ TF25SA från Powell Duffryn Rail.


  5. #5
    1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    200

    Sv: Postvagnar DV30

    Ja det var ju en missad minnesbild från min sida.

    Det var altså ett mellanting mellan hård bladfjädring,
    och mjuk luftfjädring.. Spiralfjädring.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 484

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    Det var alltså ett mellanting mellan hård bladfjädring,
    och mjuk luftfjädring.. Spiralfjädring.
    Dessutom hydrauliska dämpare.


  7. #7

    Sv: Postvagnar DV30

    När jag gjorde praktik på GreenCargo 2010 fanns dessa bruna postvagnar kvar i trafik. Littera var då Dalm och hastighet som sagt 130 km/h.

    Lindman


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 752

    Sv: Postvagnar DV30 Serie 1 och 2





    Serie 2




  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    290

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Skivbromsade enkelaxlar typ TF25SA från Powell Duffryn Rail.
    Denna hjulupphängning var väl en av förutsättningarna för att vagnarna skulle få sth 160. Det var dåvarande TGOJ-verkstaden i Eskilstuna som levererade
    vagnarna med grundstomme från övertaliga Hbis-vagnar.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 752

    Sv: Postvagnar DV30 Prototyp till PD löpverk


    Det var då SJ Maskinavdelning, eller om det var efterföljaren TrainTech Engineering, fanns som utvecklingen av PD enaxliga löpverk skedde.
    Enligt en som deltog i proven, och dessutom åkte inne i en vagn med PD löpverk i 176 km/h, gick vagnen då bättre än en boggivagn.





    Efter provens avslutande och då de seriebyggda vagnarna var levererade kunde dessa rester beskådas i Eskilstuna.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 097

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    När jag gjorde praktik på GreenCargo 2010 fanns dessa bruna postvagnar kvar i trafik. Littera var då Dalm och hastighet som sagt 130 km/h.

    Lindman
    Jag har för mig att det är dessa jag har på bild i december 2014 mitt i ett tåg med de nyare vagnarna. En ganska rejäl räcka och inte bara någon enstaka. Tåget var ganska långt, men huruvida det var så att det var särskilt mycket julrelaterad postverksamhet eller om man bara kastat in dem i tåget för att flytta dem vet jag inte. Jag råkade bara stå på Stockholm C när tåget rullade in och fick stopp i sginal ut mot getingmidjan.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av Johnny Visa inlägg
    Vet inte om jag kanske frågat om detta tidigare i det gamla forumet, men ok - här är frågan igen.

    Hur användes postvagnarna litt DV30? Jag har för mig att det gick en eller flera i nattåget från Göteborg till Stockholm kl. 23.55. DV30 fick väl sth 130 för att kunna gå i resandetåg. Hur användes de utöver nattåget Göteborg-Stockholm?
    Precis , framtagen för att kunna rulla (obehindrat) i persontåg.
    Godsvagnar i persontåg var ju förvisad till sist i tåget, Dv30 var det inte.

    Första serien kom 1984.
    Tex relationer dom då rullade i :
    Malmö- Ånge
    Malmö- Nässjö- Falköping
    Malmö- Göteborg
    Hässleholm- Ånge
    Stockholm- Ånge
    Stockholm- Sundsvall

    2000 överfördes dom till Green Cargo och nytt littera Dalm, då hade dom bara gått i "heltåg" i många år.


    M.V.H Anders.k.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Postvagnar DV30

    En bild.


    Tagen 2013 när dom fortfarande användes.
    Serie 1 har jag ingen bild på så det är nog ett tag sedan dom försvann (har inte kollat upp det).

    M.V.H Anders.k.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Postvagnar DV30

    Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    En bild.


    Tagen 2013 när dom fortfarande användes.
    Serie 1 har jag ingen bild på så det är nog ett tag sedan dom försvann (har inte kollat upp det).

    M.V.H Anders.k.

    Det står ett tiotal vid postterminalen i Örebro.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    643

    Sv: Postvagnar DV30 Serie 1 och 2

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg




    Serie 2


    Vilka förändringar gjorde på dessa vagnar för att tillåta sth 130? Styrventilen är uppenbarligen bytt, men vilka egenskaper har den nya jämfört med den ursprungliga?


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •