Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spår vid Stockholm Norra

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Spår vid Stockholm Norra

Hej!

Från min uppväxt i Stockholm och då Vasastan på 50-60 talet har jag många minnen. ett som dyker upp är att det fanns ett spår från Norra station tvärs över Norra Stationsgatan. Det gick in i en port på Vin och Sprits stora byggnad , och jag såg tankvagnar tas in där.

Finns detta dokumenterat med foto eller annat? Vore kul att höra lite mer om detta, tex hur länge spåret fanns, hur ofta det användes. Jag har också sett lossning av tankvagn upplastad på vagnbjörn, då på andra sidan byggnade, alltså mot St eriksgatan.

Det vore kul med lite info om detta!

Vänliga hälsningar!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Spår vid Stockholm Norra

Citat Ursprungligen postat av svenmagnus Visa inlägg
    Hej!

Från min uppväxt i Stockholm och då Vasastan på 50-60 talet har jag många minnen. ett som dyker upp är att det fanns ett spår från Norra station tvärs över Norra Stationsgatan. Det gick in i en port på Vin och Sprits stora byggnad , och jag såg tankvagnar tas in där.
    Finns detta dokumenterat med foto eller annat? Vore kul att höra lite mer om detta, tex hur länge spåret fanns, hur ofta det användes. Jag har också sett lossning av tankvagn upplastad på vagnbjörn, då på andra sidan byggnade, alltså mot St eriksgatan.
    Det vore kul med lite info om detta!
    Vänliga hälsningar!
    Hos ekeving.se finns spåranslutningen med på en bangårdsskiss. Solnavägen som den hette då, Norra Stationsgatan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, bussigt att du visade detta. Nu återstår att hitta någon fotodokumentation eller annan historia, går det att grotta i dokument från planering växling, säkerhetsinstruktioner etc?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, bussigt att du visade detta. Nu återstår att hitta någon fotodokumentation eller annan historia, går det att grotta i dokument från planering växling, säkerhetsinstruktioner etc?
    Prova med Järnvägshistoriska forumet också.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det stämmer att det fanns ett stickspår från Norra Station in i huset.Se bifogad bild! Har också en bild på deras tankvagn Den står dock på vagnbjörn så det kan inta vara på spåret vid Norr Station. Är rätt intresserad av detta då min mormors bror, Gunnar Bergman, under många år var Teknisk Direktör på V&S. Han utvecklade väl mest anläggningen i Årsta men hans arbetsplats var nog på Norra Stationsgatan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej

Tack för svar, trevligt med kontakt. Nu är det så att jag inte får upp bilden, markerad med kryss. Har jag missat någon inställning?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Spår vid Stockholm Norra - Support, bild syns ej

Hej

Tack för svar, trevligt med kontakt. Nu är det så att jag inte får upp bilden, markerad med kryss. Har jag missat någon inställning?
    Nej, jag ser inte heller bilden, och kopierar jag adressen och försöker öppna i egen flik så får jag felsvar "404. Det har uppstått ett fel.
    Det gick inte att hitta den begärda webbadressen på den här servern.
    "

Så, Bengt H får nog försöka igen, och kolla vilken adress som går att använda. Kanske bara något skrivfel.
    Det är en väldigt lång adress, och jag tycker jag känner igen att det diskuterats liknande problem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, det är jag som inte har kläm på det här med bilder på forumet! Har ingen extern plats för bildlagring! Hur gör man då?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag har ett vagt minne av att det i Vin&Sprits byggnad fanns en hiss för att flytta vagnar mellan flera våningar!!! Ska försöka få tag på en äldre bekant som i sin ungdom arbetade på Nst för att få det bekräftat.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •