Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 49kr resa Nyköping-Linköping idag med Saga-rail

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

49kr resa Nyköping-Linköping idag med Saga-rail

Från Nyköping går det tåg till Stockholm & Norrköping, när kunde man åka till Malmö härifrån senast ?

Information om ankommande Saga-tåg till Linköping.

Tåg 234 mot Stockholm väntar på avgång. Det är inte direkt svårt att ta sig till och från Nyköping med tåg.
    Alltså har Saga-rail rätt hård konkurrens med SJ.

Det rosa tåget kom in till Nyköping C kl 14.10 helt i tid.

Jag satt i den bakre vagnen. Där satt 7-8 personer, i den främre motorvagnen satt ungefär lika många.
    Alltså hade tåget max 20 passagerare, inte mycket till trafikunderlag för ett tåg från Stockholm en fredag eftermiddag.

Den trevliga personalen bjöd på karameller.

Äntligen hemma.

Recension av Saga-rail:

På plussidan:

1) PRISET PRISET PRISET- 49kr för att åka Nyköping-Linköping är oslagbart billigt !:)
    2) Trevlig tillmötesgående personal som bjöd på godis
    3) Tåget höll tiden
    4) Fräsch och ren toalett

På minussidan:

1) Inte speciellt bekväma säten, inga bord.
    2) Repiga slitna fönster
    3) Inga nätuttag, alltså inga möjligheter att ladda mobil/kamera.

Slutsats:

Sagarail har otroligt billiga biljetter, men väldigt få passagerare. Varför ?

Det finns gott om tåg på sträckan Linköping-Stockholm och ännu fler tåg Norrköping-Stockholm.
    Folk är inte riktigt så fattiga att de inte har mer än 49kr att åka tåg för, än....men vem vet med ett ökat antal fattigpensionärer i framtiden,
    så kanske det blir fler resenärer för Saga-rail.:confused:

Jag tror tyvärr inte att sagan om Saga-rail kommer att hålla i längden, det är för bra priser för att bli lönsamt.

Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-03-16 klockan 20:56:16.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: 49kr resa Nyköping-Linköping idag med Saga-rail

Dom har ju nyss kommit igång och man får väl ge dom sin tid att etablera sig, det kan ta ett år eller så innan man har etablerat sig. Man hittar ju inte avgångarna med en sökning på sj.se så det kan ta lite tid inna resenärer upptäckt. Låga priser får väl ses som ett sätt att skapa marknad

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Dom har ju nyss kommit igång och man får väl ge dom sin tid att etablera sig, det kan ta ett år eller så innan man har etablerat sig. Man hittar ju inte avgångarna med en sökning på sj.se så det kan ta lite tid inna resenärer upptäckt. Låga priser får väl ses som ett sätt att skapa marknad
    Frågan är hur länge företaget har råd att köra 20 personer Stockholm-Linköping för 49kr ? Hur stor beläggning behövs för att det ska bli lönsamt? det borde krävas rätt många passagerare med tanke på de otroligt billiga biljetterna.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tåg I Dag Visa inlägg
    Frågan är hur länge företaget har råd att köra 20 personer Stockholm-Linköping för 49kr ? Hur stor beläggning behövs för att det ska bli lönsamt? det borde krävas rätt många passagerare med tanke på de otroligt billiga biljetterna.
    114 får jag det till att man vill ha för Linköping-Stockholm
    Ska vi gissa att 50-60 resenärer behövs för att betala löpande kostnader som löner m.m.
    Men det är ju inte ovanligt att man kalkylerar med en inkörningsperiod med röda siffror, vi kan ju jämföra med MTR , Blå tåget med flera.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

114 får jag det till att man vill ha för Linköping-Stockholm
    Ska vi gissa att 50-60 resenärer behövs för att betala löpande kostnader som löner m.m.
    Men det är ju inte ovanligt att man kalkylerar med en inkörningsperiod med röda siffror, vi kan ju jämföra med MTR , Blå tåget med flera.
    Hur räknar man ut var lönsamheten ligger; 50 - 60 personer nämner du.
    Har du alltså kännedom hur mycket Tågab debiterar?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Hur räknar man ut var lönsamheten ligger; 50 - 60 personer nämner du.
    Har du alltså kännedom hur mycket Tågab debiterar?
    Alltså det var ju en rå gissning. Naturligtvis har jag ingen kännedom om avtal och Saga-rails kalkyler.
    Men det går ju att ana sig till hur stora lönekostnaderna är och andra kostnader.
    Så med 20 ombord går det knappast ihop men någonstans går det i vart fall ihop sig. Kapitalkostnad för fordon torde ju i vart fall vara mycket låg.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Alltså det var ju en rå gissning. Naturligtvis har jag ingen kännedom om avtal och Saga-rails kalkyler.
    Men det går ju att ana sig till hur stora lönekostnaderna är och andra kostnader.
    Så med 20 ombord går det knappast ihop men någonstans går det i vart fall ihop sig. Kapitalkostnad för fordon torde ju i vart fall vara mycket låg.
    Det går alltså ihop sig vid 50 - 60 men knappast inte vid 20.....
    Hur mycket betalar Saga för tågvärdsskapet?
    Är det en eller två ombord?
    Står AF för någon lönedel?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Det går alltså ihop sig vid 50 - 60 men knappast inte vid 20.....
    Hur mycket betalar Saga för tågvärdsskapet?
    Är det en eller två ombord?
    Står AF för någon lönedel?
    Och jag har inte sagt att det är någon absolut sanning utan bara en rå gissning mellan tumme och pekfinger.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som en liten parentes kan jag berätta att jag åkte Swebus linje 830 Linköping-Nyköping. Mellan Linköping och Norrköping var vi 2 passagerare på bussen, efter Norrköping var vi 3 stycken. Kan inte ha varit lönt att ha kört den bussen, vi skulle lika gärna kunna ha åkt i en personbil. Så jämfört med Swebus var det nog ingen katastrof för Saga Rail med sina 20 passagerare.

Swebus Linje 830 till Stockholm.

Olönsam buss ?

Senast redigerat av Tåg I Dag den 2018-03-16 klockan 23:44:16.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tror det var bättre beläggning på återresan Linköping-Stockholm, åtminstone var det så häromveckan. Man har bl a riktat in sig på studerande vid LiU som liksom vissa pensionärer kan ha ansträngd ekonomi.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Tror det var bättre beläggning på återresan Linköping-Stockholm, åtminstone var det så häromveckan. Man har bl a riktat in sig på studerande vid LiU som liksom vissa pensionärer kan ha ansträngd ekonomi.
    När jag åkte var det mest yngre i 20-årsåldern som åkte, såg även nån äldre passagerare. En student betalade 39kr ombord för att åka Nyköping-Norrköping. Varför inte köra en kampanj på campus vid LIU ? Dela ut flygblad, bjuda på kaffe och godis samt informera om tågets billiga biljettpriser. Har inte sett en enda reklam/informationsskylt om Saga-Rail på Linköpings järnvägsstation, de borde marknadsföra sig bättre.

Själv har Saga-rail öppnat möjligheter för mig, som har rätt krass ekonomi. Jag kan ta mig från Nyköping till Linköping för 49kr, andra hållet blir det swebus dock, kostar 98kr, fast med ytterligare 15% rabatt på kommunal, så kan jag åka till Nyköping för 73 kr, totalt t.o.r 123kr. Så jag hoppas Saga-rail håller sig kvar på marknaden

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lönsamheten beror ju även på antalet resenärer i motsatt riktning. Vilket har varit betydligt fler. Avgångstiden från Stockholm är inte den bästa, medan å andra sidan tiden från Linköping passar många.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Lönsamheten beror ju även på antalet resenärer i motsatt riktning. Vilket har varit betydligt fler. Avgångstiden från Stockholm är inte den bästa, medan å andra sidan tiden från Linköping passar många.
    Efter Påsk är tidtabellerna ändrade och man kör lite senare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Efter Påsk är tidtabellerna ändrade och man kör lite senare.
    Inga större skillnader och har därför mindre betydelse. Tydlig marknadsföring, innefattande tider, är betydligt viktigare.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Prishöjning Saga-rail

Gick in Saga-rails hemsida och kollade priserna Nyköping-Linköping, såg att den billigaste biljetten kostar 62kr och inte 49kr som jag betalade i mars.

När kom denna prishöjning ?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Jag var lite rädd för sätena på X10, men de kändes oväntat bekväma, kanske för att det är tjockare än mer moderna säten (tänk VL-Regina).

Några av mina bilder:

Toaletten - Inte sagarails fel det såg ut så här. Det fanns ett par glada ungdomar på tåget.

Märkning

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Jag var lite rädd för sätena på X10, men de kändes oväntat bekväma, kanske för att det är tjockare än mer moderna säten (tänk VL-Regina).
    Vilken sträcka åkte du och hur mycket betalade du för biljetten ?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Vilken sträcka åkte du och hur mycket betalade du för biljetten ?
    Stockholm C - Norrköping C; 109 kr. Bokat ungefär en timme innan.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

När jag åkte var det mest yngre i 20-årsåldern som åkte, såg även nån äldre passagerare. En student betalade 39kr ombord för att åka Nyköping-Norrköping. Varför inte köra en kampanj på campus vid LIU ? Dela ut flygblad, bjuda på kaffe och godis samt informera om tågets billiga biljettpriser. Har inte sett en enda reklam/informationsskylt om Saga-Rail på Linköpings järnvägsstation, de borde marknadsföra sig bättre.

Själv har Saga-rail öppnat möjligheter för mig, som har rätt krass ekonomi. Jag kan ta mig från Nyköping till Linköping för 49kr, andra hållet blir det swebus dock, kostar 98kr, fast med ytterligare 15% rabatt på kommunal, så kan jag åka till Nyköping för 73 kr, totalt t.o.r 123kr. Så jag hoppas Saga-rail håller sig kvar på marknaden
    Jag har någon kurskamrat på LiU som känner till Saga Rail. Men helt klart skulle dem köra en kampanj på LiU.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •