Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Idag för 5 år sedan: mycket jobb i norr (6 bilder)

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Idag för 5 år sedan: mycket jobb i norr (6 bilder)

För så många år sedan som man brukar ha tår på en fot var det ganska ont om räls i Gällivare och man kan undra hur de som stigit av tog sig till stationshuset och staden. (Jag listade ut det en knapp vecka senare.)

Flitig var man också vid Ofotbanan. Fast det här blev tyvärr ingen järnvägsbro:

Efter en liten stund i Narvik (dit man kunde i bättre tider) återkom tåget till den tillfälliga hållplatsen Norddalen som ersatte Katterat:

Ett malmtåg (utan malm) ville givetvis också på bild:

Att nå dit var lite besvärligare än det brukar vara. (Tågen envisades med att köra genom tunneln istället för stationen.)

Och så ett sista malmtåg (med mycket malm):

Sedan bar det åt de järnvägslösa fjällen och så småningom till Sverige igen. Apropå tråden om Bjørnfjell-inte-Narvik vågar jag påstå att man än idag inte riskerar att påträffa någon myndighetsperson med synpunkter på denna vandring. Jag kan förstås ha fel.

Sv: Idag för 5 år sedan: mycket jobb i norr (6 bilder)

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    För så många år sedan som man brukar ha tår på en fot var det ganska ont om räls i Gällivare och man kan undra hur de som stigit av tog sig till stationshuset och staden. (Jag listade ut det en knapp vecka senare.)

Svaret på funderingen syns för den nyfikne i bakgrunden på den här bilden tagen senare samma dag:

För övrigt fanns fyra av de sex gamla spåren kvar vid det här tillfället, det var bara de två spåren närmast stationshuset som hade rivits för bygget av den nya plattformen.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 33 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Sedan bar det åt de järnvägslösa fjällen och så småningom till Sverige igen.
    Nu undrar man ju vilken väg till Sverige du gick, när man rör sig i området gannska mycket själv. Finns ju många fina alternativer att välja.
    Jag kom till järnvägen typ 6 veckor senare i Abisko efter några järnvägslösa veckor...

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Svaret på funderingen syns för den nyfikne i bakgrunden på den här bilden tagen senare samma dag:
    Svaret syns också på en bild som jag tog sex dagar senare:

För övrigt fanns fyra av de sex gamla spåren kvar vid det här tillfället, det var bara de två spåren närmast stationshuset som hade rivits för bygget av den nya plattformen.
    Då var det ändå en hel tredjedel som saknades.

Svaret syns också på en bild som jag tog sex dagar senare:

Fast då hade övergången flyttats till strax söder om stationshuset i stället för en bit norr om detta som det var när du åkte norrut. Det gjordes när bygget av plattformen avancerat så långt att spången kunde placeras på den nya plattformskanten (eller snarare på L-stöden som senare skulle bära den).

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av HGe Visa inlägg
    Nu undrar man ju vilken väg till Sverige du gick, när man rör sig i området gannska mycket själv. Finns ju många fina alternativer att välja.
    Jag kom till järnvägen typ 6 veckor senare i Abisko efter några järnvägslösa veckor...
    I mitt fall var det bara sex järnvägslösa dagar. Jag vandrade så här: Norddalen - Katterat - Oallavagge - Čunojávri - Čaihnavagge - Gautelis - Rr 259A - Hukejaure - Sitasjaure - Ritsem. (Sedan buss till Gällivare och en natt på vandrarhemmet.)

Hela resan är dokumenterad här. (Varning för utrikiskt språk!)

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Fast då hade övergången flyttats till strax söder om stationshuset i stället för en bit norr om detta som det var när du åkte norrut. Det gjordes när bygget av plattformen avancerat så långt att spången kunde placeras på den nya plattformskanten (eller snarare på L-stöden som senare skulle bära den).
    Om någon har koll på dessa saker då är det utan tvivel du. Jag skulle ha antagit att det fanns två övergångar, men jag har inget konkret minne. Det var då alltså istället samma lilla bro som hade flyttats.

Om någon har koll på dessa saker då är det utan tvivel du. Jag skulle ha antagit att det fanns två övergångar, men jag har inget konkret minne. Det var då alltså istället samma lilla bro som hade flyttats.
    Nej, det var aldrig mer än en övergång, men den flyttades fram och tillbaka några gånger. Den här flytten skedde tydligen morgonen den 12 juli, på länken nedan har jag uppmärksammat flytten och man kan några bilder ner se det som blev kvar av den övergång som syntes på bilden från kvällen innan.

https://jvgfoto.se/banor/malmbanan/b...da-3/#00020987

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Fundering:
    Har trafiken på inlandsbanan minskat de sista åren eftersom man numera bara kör med en singel Y1:a?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Fundering:
    Har trafiken på inlandsbanan minskat de sista åren eftersom man numera bara kör med en singel Y1:a?
    Det är väl snarast antalet fungerande vagnar som har minskat; mult har förekommit vid åtminstone något tillfälle varje år.

Fundering:
    Jag kollade i arkivet och ser att den ovan avbildade Y1-multen var den fjärde i ordningen till Gällivare sommaren 2016 under lika många veckors trafik. Även då var det alltså ganska sällsynt med mult, även om dagens fordonsläge gör det ytterligare betydligt mer sällsynt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är väl snarast antalet fungerande vagnar som har minskat; mult har förekommit vid åtminstone något tillfälle varje år.
    Men sett över lite längre tid så har väl resandet på Inlandsbanan minskat, förr kunde det ju vara mycket långa tåg och någon period provade man ju även ett ambitiöst försök med loktåg.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men sett över lite längre tid så har väl resandet på Inlandsbanan minskat, förr kunde det ju vara mycket långa tåg och någon period provade man ju även ett ambitiöst försök med loktåg.
    Uppenbarligen hade säkert ytterligare vagnmaterial gått åt.
    Endast strödagar i juli finns platser att uppbringa Gv-Ös.
    I augusti var ALLA avgångar slutsålda. I vartfall på SJ.se. Vem vet det kanske finns på Inlandsbanans egen sida.
    Hyfsat pris på de avgångar som fanns:1949 kr

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Uppenbarligen hade säkert ytterligare vagnmaterial gått åt.
    Endast strödagar i juli finns platser att uppbringa Gv-Ös.
    I augusti var ALLA avgångar slutsålda. I vartfall på SJ.se. Vem vet det kanske finns på Inlandsbanans egen sida.
    Hyfsat pris på de avgångar som fanns:1949 kr
    Att det är så välbokat är ju förstås till stor del av kända orsaker.
    https://res.inlandsbanan.se/aktuellt/covid-19

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Att det är så välbokat är ju förstås till stor del av kända orsaker.
    https://res.inlandsbanan.se/aktuellt/covid-19
    Att det överhuvudtaget kan vara slutsålt beror nog på dessa kända orsaker. Innan dess var det bara att kliva på med sin IR-biljett.

Intressant förresten att tråden handlar mest om den enda bilden som inte fyllde år igår.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •