Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Trafikverkets redovisning av punktligheten i februari

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trafikverkets redovisning av punktligheten i februari

En fundering, man skriver följande om inställda tåg. "tåg som ställs in senast dygnet innan avgång räknas som ett försenat tåg" Om vi tar stägningen av Ådals- och Botniabanan under 4-5 dagar. Där syns alltså bara tågen under dygn 1. 3-4 dagar där ingen trafik syns inte i statistiken. Eller tänker jag fel?

https://www.trafikverket.se/om-oss/n...en-i-februari/

Senast redigerat av Lazze den 2018-03-16 klockan 11:13:27.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Trafikverkets redovisning av punktligheten i februari

Citat Ursprungligen postat av Lazze Visa inlägg
    En fundering, man skriver följande om inställda tåg. "tåg som ställs in senast dygnet innan avgång räknas som ett försenat tåg" Om vi tar stägningen av Ådals- och Botniabanan under 4-5 dagar. Där syns alltså bara tågen under dygn 1. 3-4 dagar där ingen trafik syns inte i statistiken. Eller tänker jag fel?
    https://www.trafikverket.se/om-oss/n...en-i-februari/
    Jag vet förstås inte exakt hur de räknat, men det borde väl fungerat så här:

Nattågen inställdes väl inte (eller väldigt få) utan de omleddes, och hade kraftiga förseningar.
    Norrtåg kunde väl efter några dagar börja köra på norra delen (var det norr om Örnsköldsvik?). Då är de ju både i rätt tid och inställt om tåget gick i rätt tid på den delsträcka det gick. Men, på länkade sidan står det "Trafikverket mäter alla tågs ankomstpunktlighet till slutstationen". Det kanske leder till att tåg från Örnsköldsvik till Umeå (som skulle utgått från Sundsvall) har räknats som rättidiga om de ankom Umeå i rätt tid, medan tågen i motsatt riktning var inställda (dvs försenade) eftersom de aldrig nådde Sundsvall. Vet någon bättre?
    Medan Norrtåg de första dagarna ställdes väl in helt med kort varsel, dvs samma dag eller dagen innan, och alltså försenat. För man visste väl inte redan första dagen att det skulle ta 5 dagar innan det var röjt, utan jag antar att operatörerna hoppades på att det skulle gå fortare.
    Ett inställt tåg är ju en specifik avgång, alltså ett tågnummer en viss dag. Ställs ett visst tågnummer in 4 dagar i rad, med kort varsel så är det förstås 4 inställda tåg/avgångar.

Så, min gissning är att alla de tåg/avgångar som helt ställts in där uppe också har räknats som försenade i den totala statistiken. Möjligen att Norrtåg som bara gick Örnsköldsvik-Umeå kan ha räknats som i rätt tid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •