Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Söker bilder på följande R4 Restaurangvagnar. Bilder i inlägget.

Söker bilder på följande R4 Restaurangvagnar. Bilder i inlägget.

Hej.
    Jag söker bilder på följande 2 vagnar i andra vagnsnummer. Vagnarna skall göras i modell.
    Vagnen med skrivstil är R4R 5451 och den andra R4R 5455.
    De nummer som går bort/är upptagna är 5442,5451,5455.
    Mvh Rickard

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Sv: Söker bilder på följande R4 Restaurangvagnar. Bilder i inlägget.

Citat Ursprungligen postat av Rickard Nordström Visa inlägg
    Hej.
    Jag söker bilder på följande 2 vagnar i andra vagnsnummer. Vagnarna skall göras i modell.
    Vagnen med skrivstil är R4R 5451 och den andra R4R 5455.
    De nummer som går bort/är upptagna är 5442,5451,5455.
    Mvh Rickard

Gick ner och hittade bara en R4. 5453 som dock stod inne i hallen.
    Namn:  r4 - 1.jpg
Visningar: 675
Storlek:  222,4 KB
    Namn:  r4 - 2.jpg
Visningar: 673
Storlek:  194,3 KB

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är den första bilden månne från Borås?

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Gick ner och hittade bara en R4. 5453 som dock stod inne i hallen.
    Detta var inte vad jag sökte efter.
    Jag söker bilder på R4R i begynnelsen när de var målade i Generation 1 av den röda.
    Mvh Rickard

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vagn R4

Vagn R4 hade märkning Restaurang / Kafé från runt 1990 i första röda designen (Restaurang / Café på de vagnar som kom ut med "kaviar" text )
    När byttes detta ut mot enbart Bistro?
    Alltså R4 Restaurang / Kafé texten till Bistro.
    Bosse

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Vagn R4

Alla R4 fick "kaviar" text vid omlackeringen från brunt till rött, utom 5445 som omlackerades i januari 1991.

R4 märktes föst runt 1991 med "Kafé" respektive "Restaurang" med det vanliga typsnittet som var mer lättläslig på nära håll.

Hösten 1997 omlackerades nästan alla R4, utom 5441, 5445 och 5453. Och märktes då "Bistro" vid omlackeringen.
    5453 lackerades om 1998 i helrött och märktes "Bistro".
    5441 och 5445 byggdes om 1998 till S12, och lackerades då om vid ombyggnaden.

Bild på märkningen ifrån 1991
    https://h24-original.s3.amazonaws.co...8083-u1811.jpg

Bild på märkningen ifrån 1997
    https://h24-original.s3.amazonaws.co...4031-ouzhV.jpg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kaviartext?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Rte6 Visa inlägg
    Alla R4 fick "kaviar" text vid omlackeringen från brunt till rött, utom 5445 som omlackerades i januari 1991.

R4 märktes föst runt 1991 med "Kafé" respektive "Restaurang" med det vanliga typsnittet som var mer lättläslig på nära håll.

Hösten 1997 omlackerades nästan alla R4, utom 5441, 5445 och 5453. Och märktes då "Bistro" vid omlackeringen.
    5453 lackerades om 1998 i helrött och märktes "Bistro".
    5441 och 5445 byggdes om 1998 till S12, och lackerades då om vid ombyggnaden.

Bild på märkningen ifrån 1991
    https://h24-original.s3.amazonaws.co...8083-u1811.jpg

Bild på märkningen ifrån 1997
    https://h24-original.s3.amazonaws.co...4031-ouzhV.jpg

Bild på "kaviartext": Se länk: https://www.jarnvag.net/images/bild/...avle1990MT.jpg

Den så kallade "Kaviartexten" blev aldrig långlivad. Den infördes våren 1989 och redan hösten 1990 beslutades att den skulle slopas och ersättas av vanlig text. Det var inte bara restaurangvagnar som hade fått "kaviartexten", detta fanns även på sovvagnar och de så kallade familjevagnarna. Även så kallade kontorsvagnar hade denna. Helt klart tyckte SJ:s designansvariga att texten var snygg. Men den hade nackdelen att den ansågs svårläst. Så det var efter klagomål som det beslutades om att den skulle bort och ersättas med vanlig text istället. Hösten 1990 hade det beslutats att "kaviartexten" skulle bort och jag minns att bytet av text gick relativt snabbt också. Jag minns mycket väl att man kunde se vagnar där det märktes på lacken att dessa hade haft "kaviartext", men att den tagits bort och sedan hade de istället klistrat på vanlig text istället. SJ blev nog helt enkelt angelägna om att få läsbar text på vagnarna.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Hej
    Bra info i tråden.
    Denna bild visar en R4 med generation 1 av den röda med Bistro märkning.
    Det hade varit kul att få se en bild med vagnsnummer med.
    https://4.bp.blogspot.com/-Ys1CXXf4-...BScan11128.jpg

Mvh Rickard

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Bild på "kaviartext": Se länk: https://www.jarnvag.net/images/bild/...avle1990MT.jpg

Den så kallade "Kaviartexten" blev aldrig långlivad. Den infördes våren 1989 och redan hösten 1990 beslutades att den skulle slopas och ersättas av vanlig text. Det var inte bara restaurangvagnar som hade fått "kaviartexten", detta fanns även på sovvagnar och de så kallade familjevagnarna. Även så kallade kontorsvagnar hade denna. Helt klart tyckte SJ:s designansvariga att texten var snygg. Men den hade nackdelen att den ansågs svårläst. Så det var efter klagomål som det beslutades om att den skulle bort och ersättas med vanlig text istället. Hösten 1990 hade det beslutats att "kaviartexten" skulle bort och jag minns att bytet av text gick relativt snabbt också. Jag minns mycket väl att man kunde se vagnar där det märktes på lacken att dessa hade haft "kaviartext", men att den tagits bort och sedan hade de istället klistrat på vanlig text istället. SJ blev nog helt enkelt angelägna om att få läsbar text på vagnarna.
    Detta bevisat ju att Gen-1 rödmålade R4 blir Bistro märkta. I vart fall någon
    Då gäller det bara att få veta vem eller vilka?
    Bosse

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Torbjörn Mårtensson Visa inlägg
    Kaviartext?
    Ja ser ut lite som om man dekorerat med en kaviartub.
    Mer jämförbart är annars kanske när man spritsar text på en tårta, det brukar bli en sån där skrivstilsliknande text.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för förklaringen!

En av mina tågåkande vänner som inte var fordonsintresserad alls associerade kaviartexten med typsnittet på amerikanska dollagrin från 50-talet. En kanske inte helt lämplig koppling i tågsammanhang.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Visst fanns den teckenstilen på 50-talets amerikanare.
    Men på tågvagnar är den nog inte optimal när den för många tar en aning längre tid att läsa. Resenärer på perrongen har kanske bara sekunder på sig att uppfatta texten, fast förhoppningsvis vet de att rött=mat.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Visst fanns den teckenstilen på 50-talets amerikanare.
    Men på tågvagnar är den nog inte optimal när den för många tar en aning längre tid att läsa. Resenärer på perrongen har kanske bara sekunder på sig att uppfatta texten, fast förhoppningsvis vet de att rött=mat.
    Nja... Är MTR bara mat? Har inte X 2000 och SJ 3000 mat? Jag tror färgkodningen är okänd hos många resenärer.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Nja... Är MTR bara mat? Har inte X 2000 och SJ 3000 mat? Jag tror färgkodningen är okänd hos många resenärer.
    Det tror inte jag. Röda restaurangvagnar har vi haft i många år nu och något sånär rutinerade resenärer känner igen den färgkodningen . Det kan ju knappast vara en slump att den kommit till.
    Att det sedan finns tåg med enklare kioskservering utan rödmålning kan vi väl lämna därhän.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Ja, det blir ju så när man byter färgprogram vart 15:e år i stället för vart 50:e som vore mer lagom. En avvikande färg på restaurangvagnarna var väl annars en av de få bra idéerna med 90-talsfärgsättningen!

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det tror inte jag. Röda restaurangvagnar har vi haft i många år nu och något sånär rutinerade resenärer känner igen den färgkodningen . Det kan ju knappast vara en slump att den kommit till.
    Att det sedan finns tåg med enklare kioskservering utan rödmålning kan vi väl lämna därhän.
    Det finns några få R4 kvar i röd färg så det är inte särskilt många...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Det finns några få R4 kvar i röd färg så det är inte särskilt många...
    Är väll 4 eller har någon blivit svart

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Är väll 4 eller har någon blivit svart
    Av de fyra är ju tre med svarta randen över fönstren och den fjärde, 5453 är helröd. Eller åtminstone var det efter den rullade ut från lackboxen. Den röda färgen har väl inte motstått UV-strålningen särskilt bra genom åren och var tämligen blekrosa sist jag såg den, den har nog inte blivit rödare sedan dess heller.. Vad gör förresten R4orna numera, det var väl inte varit så mycket intercitytåg under pandemin? Två rullar väl fortfarande kvar på dagtågen längs Malmbanan?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Av de fyra är ju tre med svarta randen över fönstren och den fjärde, 5453 är helröd. Eller åtminstone var det efter den rullade ut från lackboxen. Den röda färgen har väl inte motstått UV-strålningen särskilt bra genom åren och var tämligen blekrosa sist jag såg den, den har nog inte blivit rödare sedan dess heller.. Vad gör förresten R4orna numera, det var väl inte varit så mycket intercitytåg under pandemin? Två rullar väl fortfarande kvar på dagtågen längs Malmbanan?
    Nej de rullar inte på Malmbanan längre eftersom det är SJ:s vagnar. Just nu går två vagnar i nattågen Stockholm-Umeå.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •