Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Vagnvikter och "load factor" på godståg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vagnvikter och "load factor" på godståg

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Tack Göran och Bengt! Intressant poäng angående olyckor, det hade jag inte tänkt på. Jag fick också höra på annat håll att H-vagnar oftast är antingen tomma eller fullastade vilket verkar överrensstämma med Bengts svar.

Jag borde kanske skapa en ny tråd för följande frågor men eftersom jag redan verkar ha 3 synliga trådar i samma delforum får jag lite dåligt samvete. Om detta bryter mot reglerna får mods gärna dela upp tråden.

I tidigare trådar så har jag ställt lite frågor om tillsättningstider och svaren jag har fått (som även stöds av de UIC-dokument jag har hittat) är att det ska ta 3-5s för 95% av bromsverkan att uppnås och 15-20s för bromsverkan att upphöra, i R- och P-broms.
    För G-broms så är siffrorna 18-30s respektive 45-60s. Det jag undrar är hur starka dessa kriterier är och vilka fordonstyper som de gäller.

Jag antar att de inte alltid gäller för motorvagnar men innebär reglerna att varje lok i Sverige följer dessa tider för tillsättning och lossning av broms i G respektive P/R eller finns det undantag?
    Samma sak för vagnar, följer varje vagn (som inte är del av en motorvagn) dessa regler?

Det jag försöker komma till är: kan jag säkert sätta dessa tillsättnings- och lossningstider för lok och person/godsvagnar eller finns det en massa undantag?
    Nu är det inte säkert att de som kan svara på denna typ av frågor läser under denna rubrik, men om jag ska tillåta mig en gissning tror jag att tillsättningstid snarare beror på hela fordonssättet än enbart på loket. Därför är kanske frågan fel ställd.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Sv: Vagnvikter och "load factor" på godståg

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu är det inte säkert att de som kan svara på denna typ av frågor läser under denna rubrik, men om jag ska tillåta mig en gissning tror jag att tillsättningstid snarare beror på hela fordonssättet än enbart på loket. Därför är kanske frågan fel ställd.
    Bra poäng. Jag hade inte tänkt på att min fråga blir "gömd".

Jag var också lite otydlig. Med tillsättningstid så menade jag tiden per fordon. Dvs tiden från att huvudledningstrycket har börjat sjunka tills att bromscylindertrycket har uppnått maxtryck. Det kanske egentligen heter något annat?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •