Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Rc 1016

Passagerare cgn1954s avatar
    Medlem
    mar 2018

Rc 1016

På Cst, jag tror det är 1979. Från gammal diabild.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Rc 1016

Citat Ursprungligen postat av cgn1954 Visa inlägg
    På Cst, jag tror det är 1979. Från gammal diabild.

Först och främst: Bilden är trevlig :)

Men jag tror mer på att bilden är tagen lite tidigare än 1979. Det var 1977-1978 som Rc1 fick eluppvärmda backspeglar och ändrat multipeluttag i fronten. Då ändrades även loggan i fronten, om den inte ändrats redan innan, vilket gjordes på en del Rc1 som Rc1 1007. Samtidigt är inte bilden så gammal som 1969-1970 heller. Loket är ombyggt med flyttade sandboxar :)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Loket är ändå i mycket fint skick. Om det inte är nytt så kanske efter revision.
    Jag har för mig att tågen till Skåne gärna gick från spår 11 och Göteborg från spår 10.
    När Rc flottan började få en viss storlek så såg man ocksp ofta Rc1 i tåg mot Skåne eftersom de tillhörde Malmö lokstation. Rc3 gick på Göteborg men var placerade på Hagalund. Mvh Alex

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Loket är ändå i mycket fint skick. Om det inte är nytt så kanske efter revision.
    Jag har för mig att tågen till Skåne gärna gick från spår 11 och Göteborg från spår 10.
    När Rc flottan började få en viss storlek så såg man ocksp ofta Rc1 i tåg mot Skåne eftersom de tillhörde Malmö lokstation. Rc3 gick på Göteborg men var placerade på Hagalund. Mvh Alex
    Det är efter revision. Ses på den röda revisionsmärkningen som tillämpades då (i svarta fältet framför hyttstegen).
    Leveransmärkningen var vit. 1016 fick det nya vita SJ-emblemet i samband med revision 1977-12. Det nya emblemet åsattes Rc vid revisioner från december 1972. En gissning kan då vara att fotot är taget 1972, som är mittemellan leverans och nästa revision.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Noterar nu också den lilla vita skylten i vindrutan vid lokbiträdets plats. Det står M för Malmö lokstation. När fördes loken över dit från Hagalund?

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Noterar nu också den lilla vita skylten i vindrutan vid lokbiträdets plats. Det står M för Malmö lokstation. När fördes loken över dit från Hagalund?
    Står inte M:et där snarare för måndag?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bernt Talbrant Visa inlägg
    Står inte M:et där snarare för måndag?
    Sorry, så var det förstås. Jag fick lite hybris. Lokstationsbeteckningen satt väl med en gul klisterlapp på sidan vid dörren typ.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sorry, så var det förstås. Jag fick lite hybris. Lokstationsbeteckningen satt väl med en gul klisterlapp på sidan vid dörren typ.
    När började man använda den gula klisterlappen? På Rc satt den ovanför tillverkarskylten.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •