Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bildgåta, lite annorlunda, med bonusbild

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Bildgåta, lite annorlunda, med bonusbild

Var klistrades denna imponerande lapp på en glasvägg?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bildgåta, lite annorlunda, med bonusbild

Berlin Hbf ? Kan ju vara en gissning , annars är det nog en omöjlig gåta

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Berlin Hbf ? Kan ju vara en gissning , annars är det nog en omöjlig gåta
    Nej, Berlin är det inte (varken centralstationen eller någon annan station därstädes).

Det är inte precis så att jag förväntar mig att någon känner igen glasväggen. Men det finns ett slags poäng med bilden, och man kan nog gissa sig fram.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Nej, Berlin är det inte (varken centralstationen eller någon annan station därstädes).

Det är inte precis så att jag förväntar mig att någon känner igen glasväggen. Men det finns ett slags poäng med bilden, och man kan nog gissa sig fram.
    Då blir nästa gissning Basel Bad, som förvisso ligger i Schweiz men kanske Bundespolizei har någon närvaro där ?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Alltså, jag tycker mig känna igen den där dörren.

Jag tänkte komma med en djärv gissning nu. Bryssel? Entre till Eurostar mellan Tyskland och Storbritannien?

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Då blir nästa gissning Basel Bad, som förvisso ligger i Schweiz men kanske Bundespolizei har någon närvaro där ?
    Du kommer närmare, låt vara inte så mycket geografiskt.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Alltså, jag tycker mig känna igen den där dörren.

Jag tänkte komma med en djärv gissning nu. Bryssel? Entre till Eurostar mellan Tyskland och Storbritannien?
    Det blir nog en djärvhetspoäng åt dig. Men om din gissning står i samband med din känsla att du känner igen dörren, då är det nog en annan dörr du tänker på. (Det är fö ingen påfallande dörr. De flesta som går förbi den uppmärksammar den nog inte ens.)

Medlem
    sep 2017

Det blir nog en djärvhetspoäng åt dig. Men om din gissning står i samband med din känsla att du känner igen dörren, då är det nog en annan dörr du tänker på. (Det är fö ingen påfallande dörr. De flesta som går förbi den uppmärksammar den nog inte ens.)

Ja, jag vet att det var väldigt djärv gissning, men ibland måste man ju vara lite djärv :cool:

Salzburg?

Medlem
    nov 2017

Sv: Bildgåta, lite annorlunda, med bonusbild - rätt svar

Ja, jag vet att det var väldigt djärv gissning, men ibland måste man ju vara lite djärv :cool:

Salzburg?
    Just det, Salzburg Hbf, 4,5 km från Tyskland alltså, där den tyska förbundspolisen tydligen hyr ett utrymme i stationens bakre del. De har ju varit på plats ända sedan höst 2015, men denna lapp är nog ganska ny. Jag kan iaf inte minnas ha sett den tidigare än för några veckor sedan. Vet inte precis var de höll hus innan. Hela arrangemanget verkar mycket tillfälligt, men som sagt, de utländska poliserna har setts i två och ett halvt år nu.

På den gula remsan står fö "Türe schließen - Tauben" (Stäng dörren - duvor).

Medlem
    sep 2017

Just det, Salzburg Hbf, 4,5 km från Tyskland alltså, där den tyska förbundspolisen tydligen hyr ett utrymme i stationens bakre del. De har ju varit på plats ända sedan höst 2015, men denna lapp är nog ganska ny. Jag kan iaf inte minnas ha sett den tidigare än för några veckor sedan. Vet inte precis var de höll hus innan. Hela arrangemanget verkar mycket tillfälligt, men som sagt, de utländska poliserna har setts i två och ett halvt år nu.

På den gula remsan står fö "Türe schließen - Tauben" (Stäng dörren - duvor).

Salzburg känns naturligt. Det var gränskontroll där förr innan Schengensamarbetet trädde i kraft fullt ut. Jag tror nästan att denna dörr går till den gamla tullhallen på stationen. Sedan stängdes denna när Schengensamarbetet inleddes. Men just mellan Tyskland och Österrike har man återupptagit gränskontroller igen på senare år.

Men jag tror nästan att detta kan vara samma dörr som satt där redan Schengensamarbetet inleddes, vilket förklarar varför jag kände igen dörren :)

Medlem
    nov 2017

Salzburg känns naturligt. Det var gränskontroll där förr innan Schengensamarbetet trädde i kraft fullt ut. Jag tror nästan att denna dörr går till den gamla tullhallen på stationen. Sedan stängdes denna när Schengensamarbetet inleddes. Men just mellan Tyskland och Österrike har man återupptagit gränskontroller igen på senare år.

Men jag tror nästan att detta kan vara samma dörr som satt där redan Schengensamarbetet inleddes, vilket förklarar varför jag kände igen dörren :)
    Nej, käre Niklas, så är det inte alls. Visserligen brukade den bayerska gränspolisen (Bayerische Grenzpolizei) och den tyska tullen syssla på Salzburg Hbf, men sedan dess revs stora delar av Salzburgs centralstation (inte minst den gamla tullhallen) och byggdes nytt mellan 2009 och 2014. Den dörren är alltså mycket nyare än Österrikes Schengensamarbete, och dessutom är den nere i gångtunneln. Det kunde nog vara ingången till någon butik, finns några stycken i gångtunneln, men den där bakre delen är kanske inte tillräckligt attraktiv, och så blev det uthyrt till tyska polisen. (Det där sista är alltså en gissning.)

(före-efter-bilder på den tyskspråkiga Wikipedia)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •