Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Dubbelspår på delar av Bohusbanan

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Dubbelspår på delar av Bohusbanan

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Men har du verkligen tittat på statistik om pendlandet längs Bohusbanan? När jag googlade hittade jag siffror att totalt 3400 ut och 900 in (2019) mellan Stenungsund och Göteborg. Däremellan ligger även Kungälv med 1260 ut och 820 in till/från Stenungsund samt väsentligt flera mellan Kungälv och Göteborg https://hurvibor.se/lanssidor/gotebo...ning/pendling/. Hittade inte siffror för Stenungsund-Uddevalla men det är sannolikt färre som pendlar norrut. Det kan motivera högre turtäthet på sydligaste delen av Bohusbanan.

Det är inte heller lätt att få tillräckligt resandeunderlag på landsbygd och mellan mindre till medelstora städer för att satsa på tät tågtrafik. Dels är det som sagt färre som pendlar, dels är bilinnehavet större, dels saknas den effekt som storstadens bilköer och parkeringsbekymmer har på färdmedelsvalet.
    Vad gäller antal tågresenärer så begärde jag 2020 att få statistik över det från Västtrafik.
    Jag fick ut det och för södra Bohusbanan gällde följande antal avstigande och påstigande tillsammans.
    Ytterby . . . . . . . . 1870
    Kode . . . . . . . . . . 684
    Stora Höga . . . . . . 710
    Stenungsund . . . . . 1524
    Svenshögen . . . . . 202
    Ljungskile . . . . . . 772
    Uddevalla östra . . . 1392
    Uddevalla C . . . . . . 952

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack Axel för att du tillför jättebra data för att kunna landa i en väl underbyggd slutsats!

Har klippt lite i citatet (ovan), men det som är kvar visar:
    -Stenungsund (tillsammans med Kungälv) har en betydande pendling mot Göteborg, jämförbar med bl a Alingsås och Borås, vilket förmodligen motiverar kvartstrafik med pendeltåg
    -Uddevalla har relativt liten pendling och till stor del inom Trestad och in från Bohuslän, men tillsammans med Trollhättan blir det ändå en ansenlig pendling mot Göteborg där tåget på lite längre distanser kan få höga marknadsandelar. Och den snabbare vägen via Trollhättan är nog det bästa valet.

Man kan också se att Kungsbacka har den största utpendlingen av kommunerna en bit ut från Göteborg, och Kungsbackapendeln är väl den högst belastade i regionen? Det paradoxala är dock att Kungsbacka ligger i grannregionen Halland - tvärtemot praxis med funktionella regioner.
    Är du stockholmare? Du sitter alltså och jämför Stenungsund med Alingsås och Borås? Som Hans J påpekar så är det inga tåg i Kungälvs centralort med resecenter på motorvägen vid det nya fräscha köpcentret. Detta är alltså landsbygdskommuner befolkningen bor utspridda i mindre tätorter och busstrafiken kan inte ersättas med tåg så som ni inbillar er och det finns inte de gigantiska miljonprogramsområden som i Stockholms län. Ytterby vill boende, väldigt få hyreslägenheter, resten jordbruk. Ni försöker ständigt nedvärdera Uddevallas och övriga Bohusläns potential med dumstatistik. Det är klart att det inte utpendlas när järnvägen tar 20 minuter längre till Göteborg än bilen, (bil 45 minuter ner) men sker en utbyggnad av Bohusbanan så tar det bara något år så kan det bli behov av kvartstrafik till Göteborg och Uddevalla är 60 000 invånare mot Stenungsunds 27 000 så försök en gång till att bevisa att Uddevalla inte behöver samma trafik än Stenungsund. Och nej med enkelspår till Öxnered, avsaknad av station i tunneln (Skogshöjden/ NÄL) så blir Trollhättevägen ingen hitta, vidare är det ju fullt med för många lågbelagda tåg i Göta Älvdalen (Ale) så försök få plats med kvartstrafik Uddevalla-Trollhättan -Göteborg.
    Försök också att fatta att vi som bor här tänker inte i statistikbegrepp vi säger att vi bor i Västsverige eller identifierar oss med vår kommun eller landskap, det är ingen som tänker oj det där är Trestad jag vill bara pendla inom storgöteborg. Det kanske var gångbara idéer på 70-talet innan det fanns motorvägar, men staten bestämde att bilda Västra Götalandsregionen istället för några smålän med elva kommuner runt Göteborg (saboterade t ex tågutvecklingen Göteboirg -Borås på 90-talet) som var strukturbegränsande och skadligt att exkludera de andra större städerna i regionen Uddevalla, Borås, Alingsås Trollhättan. Även Skövde-Falköping - Alingsås -Göteborg är ett starkt växande pendlingsstråk, men säg gärna till pendlarna att de inte behöver så mycket tåg för att deras kommun inte tillhör "Storgöteborg".

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Jag vill varna för att jag nu gör ett bokstavligt talat sidospår, men om Bohusbanan byggs ut, så skulle ju Säve kunna få en pendelstation. Där finns ju redan idag ett mötesspår i drift, om än inte så jättelångt.

Det stora problemet med Säve är väl troligen att det finns så mycket fornminnen, landskapsbildsskydd och annat som försvårar eller kanske omöjliggör en utbyggnad av orten.

Har Säve samtidig infart?

Passagerare
    Medlem
    dec 2019

Jag kan missförstå pendlingsstatistiken och vara utanför ämnet. Men tolkar jag statistiken rätt är den av Trafikverket föreslagna banan Göteborg - Borås en kraftig felsatsning. Utan uppehåll i Bollebygd, Härryda finns inte trafikant underlag för ny järnväg. Vi i Härryda kämpar nu för ej dragning genom bla Mölnlycke - vi har ingen nytta av en dragning som vi inte har nytta av.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Franko Visa inlägg
    Jag kan missförstå pendlingsstatistiken och vara utanför ämnet. Men tolkar jag statistiken rätt är den av Trafikverket föreslagna banan Göteborg - Borås en kraftig felsatsning. Utan uppehåll i Bollebygd, Härryda finns inte trafikant underlag för ny järnväg. Vi i Härryda kämpar nu för ej dragning genom bla Mölnlycke - vi har ingen nytta av en dragning som vi inte har nytta av.
    Underlaget för banan inte ska beräknas utifrån nuvarande antal tågresenärer,
    som inte är så många Göteborg-Borås på grund av långsam bana,
    utan från totala antal resenärer tåg+buss+bil.

Då blir det många resenärer från Göteborg till Borås och flygplatsen och omvänt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Jag vill varna för att jag nu gör ett bokstavligt talat sidospår, men om Bohusbanan byggs ut, så skulle ju Säve kunna få en pendelstation. Där finns ju redan idag ett mötesspår i drift, om än inte så jättelångt.

Det stora problemet med Säve är väl troligen att det finns så mycket fornminnen, landskapsbildsskydd och annat som försvårar eller kanske omöjliggör en utbyggnad av orten.

Har Säve samtidig infart?
    Ja, en s k ESIK, dvs klarar bara samtidig infart med korta tåg, 294 m som mest.

Detta framgår av att det i linjeboken anges "slutpunktsstopplykta" före "Msi".

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, en s k ESIK, dvs klarar bara samtidig infart med korta tåg, 294 m som mest.

Detta framgår av att det i linjeboken anges "slutpunktsstopplykta" före "Msi".
    Tack!

Begränsad längd alltså, så man får se upp med hur man vill lägga möten med längre godståg. Går det några längre godståg på Bohusbanan idag?

Det var länge sedan jag var vid banan när det passerade något godståg, men då var de inte särskilt långa, kanske 10-15 tankvagnar och någon enstaka annan vagn.

Hur långa brukar godstågen vara som går till Stenungsund (eller till Uddevalla?)?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Tack!

Begränsad längd alltså, så man får se upp med hur man vill lägga möten med längre godståg.
    Godståg på upp till 394 m längd kan fortsatt mötas, men de kan då inte få samtidig infart.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Det kan bli dubbelspår på delar av södra Bohusbanan för att möjliggöra kvartstrafik mellan Göteborg och Stenungsund.

https://jarnvagar.nu/bohusbanan-kan-...-kvartstrafik/
    Det är alltså Västtrafik som har dubbelspåret i sin målbild för 2028.

Hur lång till har det brukat ta från det att regionpolitiker önskar en längre järnvägsutbyggnad på flera mil, tills den är i drift ?

Sju år är inte så realistiskt.
    För Göteborg-Borås påbörjades järnvägsutredningar cirka 2005, och det är inte byggstart ännu.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ojdå, det här var mycket ... Eftersom du blandar frågor med påståenden i en röra får jag försöka bena upp i punkter.

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Är du stockholmare?
    I Postvagnen tycker jag inte bostadsorten har någon betydelse, men däremot såklart i lokalkännedom.

Du sitter alltså och jämför Stenungsund med Alingsås och Borås?
    Jämförelsen avser enbart pendling enligt 2019 års statistik, där alla tre orter har 3000-4000 utpendlare till Göteborg.

Som Hans J påpekar så är det inga tåg i Kungälvs centralort med resecenter på motorvägen vid det nya fräscha köpcentret. Detta är alltså landsbygdskommuner befolkningen bor utspridda i mindre tätorter och busstrafiken kan inte ersättas med tåg så som ni inbillar er och det finns inte de gigantiska miljonprogramsområden som i Stockholms län. Ytterby vill boende, väldigt få hyreslägenheter, resten jordbruk.
    Det har redan framgått i tråden (förutom din passus om miljonprogramsområden som inte hör hit). Trots att dagens tågtrafik på Bohusbanan inte är så snabb och turtät, och det finns motorvägsbussar i Kungälv, är Ytterby redan idag den enskilt största stationen räknat i av- och påstigande vid södra Bohusbanan (se Bengt Larsson inlägg ovan). Det vore logiskt med ännu flera tågresenärer vid förbättrat tågtrafikutbud. Det skulle ju också kunna innebära omläggning av busslinjenätet på sikt.

Ni försöker ständigt nedvärdera Uddevallas och övriga Bohusläns potential med dumstatistik. Det är klart att det inte utpendlas när järnvägen tar 20 minuter längre till Göteborg än bilen, (bil 45 minuter ner) men sker en utbyggnad av Bohusbanan så tar det bara något år så kan det bli behov av kvartstrafik till Göteborg och Uddevalla är 60 000 invånare mot Stenungsunds 27 000 så försök en gång till att bevisa att Uddevalla inte behöver samma trafik än Stenungsund. Och nej med enkelspår till Öxnered, avsaknad av station i tunneln (Skogshöjden/ NÄL) så blir Trollhättevägen ingen hitta, vidare är det ju fullt med för många lågbelagda tåg i Göta Älvdalen (Ale) så försök få plats med kvartstrafik Uddevalla-Trollhättan -Göteborg.
    Jag vet inte vem som är "ni" här. Och vad är dumstatistik? Jag tycker själv att man måste ta tillvara varje orts och landsdels potential till utveckling. Problemet är om det kräver stora offentliga investeringar för då avgörs inte besluten lokalt. Förslaget om kvartstrafik till Stenungsund måste ha beretts av Västtrafik med huvudkontor i Skövde, och Trafikverket med regionkontor i Göteborg och huvudkontor i Borlänge. Ska hel södra Bohusbanan byggas ut för kvartstrafik till Uddevalla krävs större investeringar än vad som föreslås nu. Är det kostnadseffektivt att få kortare restider på Bohusbanan än via Trollhättan så är det nog ingen som är däremot, men på kort sikt är nog Nordlänken den snabbaste vägen.

Försök också att fatta att vi som bor här tänker inte i statistikbegrepp vi säger att vi bor i Västsverige eller identifierar oss med vår kommun eller landskap, det är ingen som tänker oj det där är Trestad jag vill bara pendla inom storgöteborg. Det kanske var gångbara idéer på 70-talet innan det fanns motorvägar, men staten bestämde att bilda Västra Götalandsregionen istället för några smålän med elva kommuner runt Göteborg (saboterade t ex tågutvecklingen Göteboirg -Borås på 90-talet) som var strukturbegränsande och skadligt att exkludera de andra större städerna i regionen Uddevalla, Borås, Alingsås Trollhättan. Även Skövde-Falköping - Alingsås -Göteborg är ett starkt växande pendlingsstråk, men säg gärna till pendlarna att de inte behöver så mycket tåg för att deras kommun inte tillhör "Storgöteborg".

Statistik är data för planering, det tror jag nog många bohuslänningar också inser. Jag tycker själv att järnvägssystemet i Göteborgsregionen och Västra Götaland är underutvecklat, men det tror jag beror på statlig och regional planering de senaste femtio åren, kanske har bilindustrin lobbat, som gjort att vägnätet byggts ut mycket mer är järnvägsnätet. Det tar tid att vända. Vid mer långväga pendling minskar behovet av kvartstrafik i relation till restiden och bilalternativet, och det blir också svårt med kapaciteten på banan vid så pass hög turtäthet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Det har redan framgått i tråden (förutom din passus om miljonprogramsområden som inte hör hit). Trots att dagens tågtrafik på Bohusbanan inte är så snabb och turtät, och det finns motorvägsbussar i Kungälv, är Ytterby redan idag den enskilt största stationen räknat i av- och påstigande vid södra Bohusbanan (se Bengt Larsson inlägg ovan). Det vore logiskt med ännu flera tågresenärer vid förbättrat tågtrafikutbud. Det skulle ju också kunna innebära omläggning av busslinjenätet på sikt.
    Något som är särskild intressant med Kungälv är att tätorten har ett stadsbussnät med totalt 3 olika linjer som binder samman tätortens olika delar och skapar förbindelser till viktiga målpunkter såväl inom som utanför tätorten.

Stadstrafikens huvudsakliga uppbyggnad är att den har en huvudsaklig målpunkt som är resecentrumet (E6:an) och en sekundär målpunkt vid Ytterby station där stadsbussarna som angör stationen har goda anslutningar till tågtrafiken (5-7 minuters bytestid). Linjenätsmässigt är linje 1 viktigast och sträcker sig mellan Ytterby station - Resecentrum (E6:an) - Sjukhuset - Ullstorp. Linjens stora betydelse återspeglas även med dess turtäthet som är halvtimmestrafik under stora delen av dygnet under såväl vardagar som helger. Utöver detta finns även linje 2 som kör en slinga i samhällets västra del och angör Ytterby station och Resecentrumet med anslutning till tågen och övrig busstrafik. Denna linje har ett basutbud på 1-2 turer/h beroende på del av linjenätet där delsträckan Ytterby station - Resecentrumet har lägst turtäthet. Slutligen finns även linje 3 som kör en slinga i tätortens västra del med anslutning till övrig stadstrafik vid resecentrumet och en turtäthet på åtminstone 1 tur/h.

Min allmänna hypotes baserat på att stadstrafikens tidtabell är direkt anpassad till tågtrafikens tidtabell är att stadstrafiken har en viktig funktion som matande trafik till tågtrafiken och att en stor andel av tågtrafikens resenärer använder stadsbussen som ett anslutande transportmedel till respektive från järnvägsstationen.

Här är linjekartan för stadstrafiken i Kungälv. https://www.vasttrafik.se/globalasse...tadstrafik.pdf

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

... kanske har bilindustrin lobbat, som gjort att vägnätet byggts ut mycket mer är järnvägsnätet...
    Populärt mantra när man vill förringa integritet hos beslutsfattare och dölja snedfördelning i nationella planer och beslut!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Populärt mantra när man vill förringa integritet hos beslutsfattare och dölja snedfördelning i nationella planer och beslut!
    Men när det gäller Göteborg/Trollhättan/Uddevalla är det väl snarast ett faktum?

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Men när det gäller Göteborg/Trollhättan/Uddevalla är det väl snarast ett faktum?
    Jag är efter att ha läst igenom det som skrevs tidigare mycket nära 100% säker på att passagen "kanske har bilindustrin lobbat" var menad som en brasklapp i det inlägget. Om någon likafullt vill ta upp det till en diskussionstråd så kan jag inte hindra dem, men jag är rätt säker på att det är totalt utanför vad skribenten faktiskt talade om.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om så var fallet så måste jag lyfta på hatten för bilindustrins lobbyverksamhet som då lyckats få en högklassig järnväg Göteborg-Trollhättan-Öxnered!
    Detta medan samma lobbyverksamhet endast räckt till fullt utbyggd motorväg Göteborg-Göta!
    Nej, pengarna kom nog snarare fram för att det fanns en genuin politisk vilja och ett fackligt tryck att försöka rädda arbetstillfällen i Trollhättan från att flyttas till Tyskland.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Om så var fallet så måste jag lyfta på hatten för bilindustrins lobbyverksamhet som då lyckats få en högklassig järnväg Göteborg-Trollhättan-Öxnered!
    Detta medan samma lobbyverksamhet endast räckt till fullt utbyggd motorväg Göteborg-Göta!
    Nej, pengarna kom nog snarare fram för att det fanns en genuin politisk vilja och ett fackligt tryck att försöka rädda arbetstillfällen i Trollhättan från att flyttas till Tyskland.
    Att det blev järnväg (också) Göteborg-Trollhättan beror nog snarare på förnuft. Betraktar man den smala remsan längs Göta älv inser man att det skulle vara omöjligt, eller väldigt dyrt, att först bygga väg och sedan järnväg. Det fanns otroligt mycket pengar att spara på samordning.

Sedan uppfattar jag dig som att lobby-verksamhet inte kan bestå av hot, det är precis tvärtom, hot är den effektivaste lobby-metoden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Franko Visa inlägg
    vi har ingen nytta av en dragning som vi inte har nytta av.
    Varför ska vi alltid drabbas, undrar som vanligt de drabbade...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •