Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

  1. #21
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 059

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det märkliga är ju att både i Värmland och på Kinnekulle fungerar trafiken skapligt med delvis samma sorts fordon
    Men sista tiden det gick persontrafik på Västerdalsbanan (Borlänge-Malung) så var det väl stora problem att hålla fordonen igång. Jag tror det rörde sig om 2 Itino och kanske någon Y1 i reserv.

    Så, man kan undra vad som skiljer mellan olika banor (för är det verkligen verkstäder?). Någon har sagt att grusbanor sliter mycket mer än makadam, och banor med mycket obevakade plankorsningar skapar många kollisioner, som ger väldigt lång tid innan försäkringsbolag vill betala.


  2. #22
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 059

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Den stora skillnaden är att ansvarsfördelningen blir tydligare i samband med nästa upphandlingsperiod på grund av att det är en och samma aktör som ligger ansvarig för underhåll och drift.

    I nuläget är det en smet med tre olika aktörer som har olika uppdrag.
    1. Transdev kör Kustpilen
    2. Vy kör Krösatågen
    3. Bombardier (eller vad de heter numera) underhåller tågen

    De framtida ansvarsfördelningen blir följande.
    1. SJ kör och underhåll tågen (Krösatågen + Kustpilen)

    /Axel L
    Blir det så enkelt?
    Får SJ ansvar både för kortsiktigt och långsiktigt underhåll?
    Får SJ även ansvar för t.ex. krockskador och liknande?
    Kommer inte SJ upphandla underhållet från något företag som är bra på det? Då blir det ju minst 2 företag med ansvaret för underhållet.
    Finns det automatiskt fler duktiga fordonstekniker i Kalmar, som vill jobba på verkstaden för att det är färre ansvariga? I synnerhet om det kanske ställs krav på att jobba mer på helger och nätter (eller kvällar)?
    Det SJ kan göra är förstås att betala mer för underhållet (fler anställda, högre löner och andra ersättningar etc.) än vad KLT hittills indirekt avsatt i sitt avtal.

    Det som kanske kan bli bra är att man kan försöka styra arbetena i verkstaden så att det påverkar trafiken så lite som möjligt, eftersom det blir en tydligare koppling mellan trafik och underhåll.


  3. #23
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    82

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Det är snart dags för loktåg istället..


  4. #24
    Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019
    Inlägg
    3 228

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Blir det så enkelt?
    Får SJ ansvar både för kortsiktigt och långsiktigt underhåll?
    Får SJ även ansvar för t.ex. krockskador och liknande?
    Kommer inte SJ upphandla underhållet från något företag som är bra på det? Då blir det ju minst 2 företag med ansvaret för underhållet.
    Finns det automatiskt fler duktiga fordonstekniker i Kalmar, som vill jobba på verkstaden för att det är färre ansvariga? I synnerhet om det kanske ställs krav på att jobba mer på helger och nätter (eller kvällar)?
    Det SJ kan göra är förstås att betala mer för underhållet (fler anställda, högre löner och andra ersättningar etc.) än vad KLT hittills indirekt avsatt i sitt avtal.

    Det som kanske kan bli bra är att man kan försöka styra arbetena i verkstaden så att det påverkar trafiken så lite som möjligt, eftersom det blir en tydligare koppling mellan trafik och underhåll.
    ***Citat SJ Intranät ***
    En förändring mot det uppdrag som nuvarande operatörer har är att SJ även kommer att ansvara för underhållet av fordonen och arbetet på depåerna. Den tjänsten upphandlas idag av beställaren. SJ har valt Euromaint som samarbetspartner för att sköta underhållsarbetet.


  5. #25
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    300

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kommer inte SJ upphandla underhållet från något företag som är bra på det? Då blir det ju minst 2 företag med ansvaret för underhållet.
    Det blir en rak och enkel ansvarskedja. Huvudman (KLT) - SJ - "underhållare".

    Om huvudmannen upphandlar underhållet från ett håll och en operatör för trafiken separat, hur ser då förhållandet mellan operatören och underhållsföretaget ut?


  6. #26
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 059

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Jonas Lind Visa inlägg
    Det blir en rak och enkel ansvarskedja. Huvudman (KLT) - SJ - "underhållare".

    Om huvudmannen upphandlar underhållet från ett håll och en operatör för trafiken separat, hur ser då förhållandet mellan operatören och underhållsföretaget ut?
    Det blir väl ett lika indirekt förhållande som det med nya lösningen blir mellan KLT (som äger fordonen) och underhållaren (som sköter om KLT:s fordon), men de två har inte något avtal sinsemellan. I synnerhet kan det blir krångel om SJ AB/Euromaint inte har fått ansvaret för långsiktigt underhåll eller krockrepatationer.

    Oavsett vilken väg man väljer så kan det antingen fungera bra, för man har ett gemensamt mål ("bra för resenärerna") och alla vet vad som avtalats, eller så kan det fungera dåligt för de två olika avtalen matchar inte varandra, och någon har upphandlat för mycket till lägsta pris.


  7. #27
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 370

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    ***Citat SJ Intranät ***
    En förändring mot det uppdrag som nuvarande operatörer har är att SJ även kommer att ansvara för underhållet av fordonen och arbetet på depåerna. Den tjänsten upphandlas idag av beställaren. SJ har valt Euromaint som samarbetspartner för att sköta underhållsarbetet.
    Euromaint håller ju till i Linköping. Blir väl en dieselfordonsverkstad som förr i tiden då.


  8. #28
    Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019
    Inlägg
    3 228

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Euromaint håller ju till i Linköping. Blir väl en dieselfordonsverkstad som förr i tiden då.
    Euromaint ska sköta underhåll i depåerna Kalmar och Nässjö på uppdrag av SJ Krösa.


  9. #29
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 370

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Euromaint ska sköta underhåll i depåerna Kalmar och Nässjö på uppdrag av SJ Krösa.
    Ajdå, ingen förbättring vad gäller verkstadsplaceringen då. Kalmar ligger ju fel i förhållande till trafiken på Stången/Tjust.


  10. #30
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    9 059

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ajdå, ingen förbättring vad gäller verkstadsplaceringen då. Kalmar ligger ju fel i förhållande till trafiken på Stången/Tjust.
    Men det är väl tur om det hamnar i Kalmar och inte i Nässjö.


  11. #31
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 177

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Och på Tjustbanan lyser tågen med sin absoluta frånvaro nu på andra dagen. lysande skött av er på KLT, ni måste vara den sämsta trafikhuvudmannen i landet, 11 fordon och endast 2 i trafik helt oslagbart och verkstaden i Kalmar endast öppen vardagar. Jag har jobbat med järnvägen i 45 år och trott på spårbunden trafik i Kalmar län men nu känns det verkligen uppgivet som gammal järnvägare. Men även "gummivutarna" har haft sina problem Palle i Vika.
    En Manbuss. Bättre med Volvo eller Scania. Men bärgaren är en Volvo.


  12. #32
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    85

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Någon som vet vilket ansvar KLT kommer få för trafiken i nya avtalet? Ser att det är JLT som ansökt alla tåglägen på Stångådals och Tjust i T22


  13. #33
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    3 164

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Finns det automatiskt fler duktiga fordonstekniker i Kalmar, som vill jobba på verkstaden för att det är färre ansvariga? I synnerhet om det kanske ställs krav på att jobba mer på helger och nätter (eller kvällar)?
    Det här är ju en springande punkt som inte löser sig bara genom att beordra eller avtala om något. Vad kalmarborna väljer för utbildning och yrke är ytterst upp till dem själva.


  14. #34
    Passagerare
    Medlem
    jan 2020
    Inlägg
    2

    Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

    Måste vart 1384 som rullade på västervik idag då?

    bara av ren nyfikenhet? Hur har du koll på vilka som går och inte? :)


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •