Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

I dag var det äntligen dags att fylla en vit del på min järnvägskarta. Genant nog har jag aldrig åkt Stångådalsbanan.
    Det började med en besvikelse. Tåg 8558 från Kalmar kl 12.36 nu på middagen var ingen Y2.Namn:  IMG_20210706_115822.jpg
Visningar: 1133
Storlek:  275,7 KB

Jag får nöja mig med dunkandet från skarvspåret före Blomstermåla.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stångådalsbanan, men ack, ingen Y2

Men det var ett tåg! Just nu är det endast två fordon som är i trafik, Y31 1423 och Y2 1384.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Victor Visa inlägg
    Men det var ett tåg! Just nu är det endast två fordon som är i trafik, Y31 1423 och Y2 1384.
    Jag har förstått att man bör vara tacksam för det lilla då det gäller Stångådalsbanan.

Normalt tycker jag att störningar är spännande men just nu är jag lite nervös. 1423 hackar märkbart och har svårt att hålla tidtabellen. Min anslutning till 538 i Linköping är i farozonen. Nu Rimforsa.

Men banan är betagande vacker.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och på Tjustbanan lyser tågen med sin absoluta frånvaro nu på andra dagen. lysande skött av er på KLT, ni måste vara den sämsta trafikhuvudmannen i landet, 11 fordon och endast 2 i trafik helt oslagbart och verkstaden i Kalmar endast öppen vardagar. Jag har jobbat med järnvägen i 45 år och trott på spårbunden trafik i Kalmar län men nu känns det verkligen uppgivet som gammal järnvägare. Men även "gummivutarna" har haft sina problem Palle i Vika.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Och på Tjustbanan lyser tågen med sin absoluta frånvaro nu på andra dagen. lysande skött av er på KLT, ni måste vara den sämsta trafikhuvudmannen i landet, 11 fordon och endast 2 i trafik helt oslagbart och verkstaden i Kalmar endast öppen vardagar. Jag har jobbat med järnvägen i 45 år och trott på spårbunden trafik i Kalmar län men nu känns det verkligen uppgivet som gammal järnvägare. Men även "gummivutarna" har haft sina problem Palle i Vika.
    Jag kommer väl ihåg dessa bussar som en av de tidigare busschaufförerna sammanfattande som en felstavad svordom.

Vi får i alla fall glädjas åt att dessa bussar har ersatts med något nytt från bland annat Scania och att tågen kommer ersättas med något nytt som förhoppningsvis är mer stabil i drift. Utöver detta kommer förhoppningsvis problemet med underhållet att åtgärdas när enbart en operatör kommer att bli ansvarig för underhåll och drift istället för ett delat ansvar mellan två olika operatörer.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

6 MÅNADER till sedan Livstids utvisning sedan får ni leka med era bussar. Då får vi tillbaka S J. tyvärr bliver det nog svårt att få ordning på banorna efter denna stjärnsmäll som KLT delat ut.Vi får hoppas att KLT A L D R I G V I N N E R ett anbud. Tänk vad glada ett Länsbolag skulle vara med 11 fordon till 6 omlopp ( dock INTE KLT.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Utöver detta kommer förhoppningsvis problemet med underhållet att åtgärdas när enbart en operatör kommer att bli ansvarig för underhåll och drift istället för ett delat ansvar mellan två olika operatörer.

/Axel L
    Verkstaden i Kalmar har, vad jag hört, väldigt svårt att hitta personal med rätt kompetens. Att trafiken totalt havererar i samband med att drygt hälften av verkstadspersonalen har semester är kanske inte så konstigt när man tänker efter

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och vad tror du skillnaden blir när samma reparatörer ska sköta fordonen, samma förare och servicevärdar ska bemanna tågen och troligen samma administrativa personal ska sköta det dagliga?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    6 MÅNADER till sedan Livstids utvisning sedan får ni leka med era bussar. Då får vi tillbaka S J. tyvärr bliver det nog svårt att få ordning på banorna efter denna stjärnsmäll som KLT delat ut.Vi får hoppas att KLT A L D R I G V I N N E R ett anbud. Tänk vad glada ett Länsbolag skulle vara med 11 fordon till 6 omlopp ( dock INTE KLT.)
    Hrmmmm.... Det är ju fortfarande KLT även i framtiden. KLT kan aldrig vinna ett anbud eftersom det är KLT som handlar upp trafiken. Om bytet från Transdev till SJ kommer att innebära något förbättring för trafiken på Stångådal och Tjust, det får vi allt se.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Christer Göransson Visa inlägg
    Och vad tror du skillnaden blir när samma reparatörer ska sköta fordonen, samma förare och servicevärdar ska bemanna tågen och troligen samma administrativa personal ska sköta det dagliga?
    Vad har tågpersonalen på Transdev med detta att göra, de får ju vara glada för de fåtal fordon som verkstaden (KLT) kan plåstra om och skicka ut i trafik. Jag lider verkligen å ombordpersonalens vägnar, de sitter bokstavligen i skiten. Jag har själv jobbat både för SJ och Veolia/Transdev under åren men när KLT bestämde att verkstaden skulle ligga i Kalmar då började cirkusen. Att skylla på semester är ju inte konstruktivt, det har vi alla år och får planera inför detta, det funkade förr när verkstaden låg i Linköping både när vi hade de gamla Y6/7/8 och sedan Y1/Y2 och naturligtvis låg verkstaden då i rätta änden på båda banorna Stången/Tjust. Nu ser vi resultatet att så fort ett enda fordon får problem så ryker per automatik tågen på Tjustbanan.
    Palle i Vika.

Medlem
    nov 2019

Samma reparatörer blir det väl inte? Ska inte underhållet flyttas till Krösatågens nya depå i Nässjö?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Samma reparatörer blir det väl inte? Ska inte underhållet flyttas till Krösatågens nya depå i Nässjö?
    Källa?

Jag hittar en artikel hos järnvägar.nu när upphandlingen tillkännagjordes, och då står det så här:
    "Avtalet omfattar planering och drift av tågtrafiken, ombordservice, dagligt underhåll samt ansvar för drift och underhåll av depån i Kalmar samt den nya depån i Nässjö."

För en utomstående så låter det rimligast att låta el-Krösatågen hamna i ett större omlopp som passerar Nässjö utan mycket tomkörning, och låta icke-el-fordonen hanteras i Kalmar (för med Nässjö borde det bli mycket tomkörning, eller komplicerade omlopp, speciellt med tanke på att icke-el-fordonen verkar behöva mycket akut underhåll).

Men, det kan ju ha ändrats. Dock, det hade väl varit konstigt att inte använda de ganska nya lokalerna i Kalmar.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Källa?

Jag hittar en artikel hos järnvägar.nu när upphandlingen tillkännagjordes, och då står det så här:
    "Avtalet omfattar planering och drift av tågtrafiken, ombordservice, dagligt underhåll samt ansvar för drift och underhåll av depån i Kalmar samt den nya depån i Nässjö."

För en utomstående så låter det rimligast att låta el-Krösatågen hamna i ett större omlopp som passerar Nässjö utan mycket tomkörning, och låta icke-el-fordonen hanteras i Kalmar (för med Nässjö borde det bli mycket tomkörning, eller komplicerade omlopp, speciellt med tanke på att icke-el-fordonen verkar behöva mycket akut underhåll).

Men, det kan ju ha ändrats. Dock, det hade väl varit konstigt att inte använda de ganska nya lokalerna i Kalmar.
    Du har rätt. Framgår indirekt av detta,: https://www.rjl.se/om-oss/fastighete...agdepa-nassjo/

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Den stora skillnaden är att ansvarsfördelningen blir tydligare i samband med nästa upphandlingsperiod på grund av att det är en och samma aktör som ligger ansvarig för underhåll och drift.

I nuläget är det en smet med tre olika aktörer som har olika uppdrag.
    1. Transdev kör Kustpilen
    2. Vy kör Krösatågen
    3. Bombardier (eller vad de heter numera) underhåller tågen

De framtida ansvarsfördelningen blir följande.
    1. SJ kör och underhåll tågen (Krösatågen + Kustpilen)

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Verkstaden i Kalmar har, vad jag hört, väldigt svårt att hitta personal med rätt kompetens. Att trafiken totalt havererar i samband med att drygt hälften av verkstadspersonalen har semester är kanske inte så konstigt när man tänker efter
    Det märkliga är ju att både i Värmland och på Kinnekulle fungerar trafiken skapligt med delvis samma sorts fordon

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

"Dålig befälsföring", som det hette i det militära, är en passande beskrivning på verksamheten.

Medlem
    mar 2018

Tack för alla kommentarer. Vilken inblick jag fått.

Och där satt jag och våndades över en futtig försening på 10 minuter. Jag kan vara glad över att kunna räkna in Stångådalsbanan i min "åkbok".

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    ..så fort ett enda fordon får problem så ryker per automatik tågen på Tjustbanan.
    Förr var det ju så att tågen gick även om de rykte..

1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det märkliga är ju att både i Värmland och på Kinnekulle fungerar trafiken skapligt med delvis samma sorts fordon
    I Värmland verkar det fungera ganska bra men på Kinnekulle kan man väl inte säga det. Där har ju körts reducerad trafik ett bra tag nu p g a just fordonsbrist. Det innebär tre vagnar av åtta i trafik, så även idag. Detta har förlängts allteftersom och gäller i nuläget t o m18 juli.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Visst ryker det om de gamla ånghästarna, det kan jag intyga efter många resor på durken och även i Vk på båda spårvidderna. Palle i Vika.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •