Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Västlänken Göteborg - Nya spår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Västlänken Göteborg - Nya spår.

Inför den nya planerade Västlänken i Göteborg behövs nya spår, detta för att inte behöva korsa bangården vid
    Göteborgs Central. Nu bygger man nordliga spår fram till Sävenäs.
    För att inte störa den intensiva tågtrafiken görs mycket av arbetet under nattetid.
    Biden tagen den 13 mars 2018 från gångviadukten Sävenäs och västerut.

Jan GB

Senast redigerat av Jan GB den 2018-03-15 klockan 12:47:35.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Västlänken Göteborg - Nya spår.

Kul med bilder från en ombyggnad där jag själv har varit med och påverkat spårutformningen. Just på den här platsen bör det bli 6 spår i bredd när allt är färdigt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Kul med bilder från en ombyggnad där jag själv har varit med och påverkat spårutformningen. Just på den här platsen bör det bli 6 spår i bredd när allt är färdigt.
    Hej!
    Intressant. Jag bor ganska nära platsen. På nätterna kan det vara ett herrans liv men man vänjer sig som tur är!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Magnus Backman, kommer man göra några förberedelser för en station vid Gustavsplatsen, eller är det ett överspelat kapitel?

Intressant bild förresten!

Senast redigerat av hsr den 2018-03-16 klockan 12:31:15.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte vad jag känner till. En Busshållplats planerades vid Gamlestadsvägen - Malmsjögatan i samband med Röde Orm bygget.
    Denna hållplats blev dock aldrig av.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Synd, man lär ju knappast bygga om detta på ett bra tag. Förmodligen inte förrän man bygger fyrspår och det kan ju dröja...

Stationen beskrivs i det här dokumentet:
    http://www4.goteborg.se/prod/Intrase...df?OpenElement

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Som sagt, det lär dröja ett bra tag till! Det talas även om nya byggnationer vid Malmsjögatan och Von Utfallsgatan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Magnus Backman, kommer man göra några förberedelser för en station vid Gustavsplatsen, eller är det ett överspelat kapitel?

Intressant bild förresten!
    För att bygga Gustavsplatsen krävs att spårområdet blir ännu bredare det skulle sannolikt dra med sig att godstågsbron mot Hisingen måste byggas ny så det är ett ganska omfattande arbete. Ur kapacitetssynpunkt är det helt nödvändigt att Gustavsplatsen ligger på en fyrspårssträcka ytterligare ett lokaltågsuppehåll på dubbelspåret mellan Göteborg och Alingsås är inget som fungerar särskilt bra.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

För att bygga Gustavsplatsen krävs att spårområdet blir ännu bredare det skulle sannolikt dra med sig att godstågsbron mot Hisingen måste byggas ny så det är ett ganska omfattande arbete. Ur kapacitetssynpunkt är det helt nödvändigt att Gustavsplatsen ligger på en fyrspårssträcka ytterligare ett lokaltågsuppehåll på dubbelspåret mellan Göteborg och Alingsås är inget som fungerar särskilt bra.

/Magnus
    Tanken var väl att Sävenäs skulle tas bort och ersättas av Gustavsplatsen om jag inte minns fel, så det skulle inte bli fler lokaltågsuppehåll.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Tanken var väl att Sävenäs skulle tas bort och ersättas av Gustavsplatsen om jag inte minns fel, så det skulle inte bli fler lokaltågsuppehåll.
    Precis så. Det blir tvärtom en avlastning eftersom stationen flytar från dubbelspår till fyrspår.

Magnus, i den skiss som finns över föreslagen lösning i dokumentet jag länkade till tidigare så har man fem spår i bredd. Sedan dess har man lagt till ett 6:e spår. Gör detta spår att en station i området inte längre är möjlig?

Går det inte så går det inte och jag hoppas verkligen att man kan göra något åt den befintliga stationen (Sävenäs) istället. Den är verkligen dåligt integrerad i stadsmiljön.

Senast redigerat av hsr den 2018-03-17 klockan 22:03:41.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av hsr Visa inlägg
    Precis så. Det blir tvärtom en avlastning eftersom stationen flytar från dubbelspår till fyrspår.

Magnus, i den skiss som finns över föreslagen lösning i dokumentet jag länkade till tidigare så har man fem spår i bredd. Sedan dess har man lagt till ett 6:e spår. Gör detta spår att en station i området inte längre är möjlig?

Går det inte så går det inte och jag hoppas verkligen att man kan göra något åt den befintliga stationen istället. Den är verkligen dåligt integrerad i statsmiljön.
    Nu saknar jag den rodnande smileyn...
    Jag mindes fel på var stationen skulle ligga och eftersom jag hade lite brått tittade jag inte i dokumentet. Med placeringen enligt dokumentet klarar sig förstås godstågsbron även med 6 spår.
    Med den planerade utformningen av Olskroken hamnar skiljeväxlarna mellan spåren mot Västlänken och säckstationen ungefär mitt i plattformen. För att bygga plattformen krävs således att fyrspåret förlängs förbi plattformen enligt skissen i dokumentet. Så utan ytterligare ganska omfattande utbyggnader kommer det inte gå att bygga plattformen.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag mindes fel på var stationen skulle ligga och eftersom jag hade lite brått tittade jag inte i dokumentet. Med placeringen enligt dokumentet klarar sig förstås godstågsbron även med 6 spår.
    Med den planerade utformningen av Olskroken hamnar skiljeväxlarna mellan spåren mot Västlänken och säckstationen ungefär mitt i plattformen. För att bygga plattformen krävs således att fyrspåret förlängs förbi plattformen enligt skissen i dokumentet. Så utan ytterligare ganska omfattande utbyggnader kommer det inte gå att bygga plattformen.

/Magnus
    I dagens GP står fortfarande en flytt av stationen med som en framtida förändring för att skapa bättre bytesmöjligheter till de nya busskoncepten.

Senast redigerat av abk den 2018-03-18 klockan 06:42:19.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

/Magnus
    Tack för klarläggandet

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •