Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Kamera för tågfoto

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Sv: Kamera för tågfoto

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Kasta bort bilder gör man av princip inte, endast totalsuddiga missbilder och bilder på trottoarplattor o liknade kan få åka, i övrigt sparas allt. Sånt lärde man sig på den tiden varje klick kostade ca 10-15 kr...
    Ja det finns olika skolor. Kommer ihåg när jag jobbade som pressfotograf på GP. Ofta sparades en rulle per ficka i negativkuverten om man inte bara sparade de remsor där det fanns hackade (markerade) bilder. Det slängdes kopiöst med bilder. Själv har jag fotograferat av mina föräldrars gamla diabilder. Det var fyra flyttlådor. Efter fotograferingen av de bilder jag tyckte var värda att spara slängdes det mesta. Ärligt talat är ens bilder så viktiga att de måste sparas? Vet inte vad jag ska göra med alla mina negativ. Säkert 20-30 pärmar med över 50 000 negativ. Har inte rört dom sen vi flyttade för över femton år sedan. Eftersom de är väl dokumenterade har jag funderat på om nordiska museet skulle vilja ha dom. För visst har vi blivit mer nojiga med att ha backup sen vi blev digitala. Och det är såklart bra. Men om man tänker efter hade vi ju sällan backup av negativ och diabilder. De var dock inte stöldbegärliga men kunde ju bli förstörda i brand eller av vatten.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Jag suddar också flitigt, det skulle bli ohanterligt annars och dessutom tar för lång tid om jag vill ha en viss bild och varje gång behöver fundera på vilken av 5 som är den intressanta. Gissningsvis suddar jag ca 50-80%. Nu har jag 3 Tb rådatabilder, med backuper, konverterade bilder etc är det uppemot 15 Tb diskplats...
    Rörande backuper har jag haft 2 diskkrascher (varav en mekanisk och en i HDD-controllern), alla var diskar som hade gått över 10 000 timmar. Det jag framförallt backuppar för är diskkrasch och stöld - inte för att någon vill ha mina bilder men väl datorn. Jag har hittills aldrig blivit av med filer, frånsett stöld av en kamera på en resa.

För knappt 2 år sedan gick jag över till Nikon Z (Spegellöst) men hade kvar D750, använde den dock aldrig, den har dock dubbla minneskortsplatser vilket jag inte vill vara utan. Nu har jag bytt till Nikon Z7 II och D750 är såld.
    Jag tycker spegellöst är väldigt trevligt, jag har alltid saknat en robust, vattenskyddad systemkamera som dessutom är hyfsad kompakt och lätt. Dessutom en systemkamera som man enkelt kan ge till någon annan och säga "peka på skärmen där du vill ha skarpt och kameran tar en bild", med spegelreflex blev många bilder misslyckade när jag gav kameran till någon som var ovan med spegelreflex.
    Det jag tycker var kul med både Z6 och Z7 är lågljusegenskaperna. Det går att ta riktigt fina bilder i mörka miljöer och fånga stämningar som inte gick tidigare. Mobilkameran är helt chanslös där. Nya mobilkameror är bra, men mestadels är de bra om man tittar på dem på mobilens skärm. i regel har de kraftig kantoskärpa och kraftigt brus så fort det blir lite mörkare, det senare kommer de tillrätta med kraftig efterbehandling på bekostnad av detaljer.

En annan kamera som jag tycker är mycket trevlig när jag inte vill släpa mycket är Canon G7X III. Den har 1 tum sensor, vilket är stort för att vara kompaktkamera, men är så liten att den går ned i en jackficka eller benficka. Också mycket fina lågljusegenskaper. Jag använder den lika mycket som systemkameran, just för att det oftast är den jag har med mig, om jag inte fotograferar planerat.

Plus för båda dessa är att de går att ladda via USB, alltså om man är någonstans utan 230V och borta så länge att batterierna inte räcker kan man ladda kameran från en powerbank som reservlösning.

Det jag skulle behöva hjälp med - jag har testat att fota av diabilder och negativ, men behöver automatisera processen, dvs de råfiler jag får från kameran vill jag automatiserat spegelvända. Vilket program kan det? Jag vill alltså kunna markera säg 1000 eller 5000 råfiler och trycka "spegelvänd". Helst skulle jag också kunna beskära råfiler automatiserat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Fler och fler använder mobilen för alla sorters foto, men om man ska vara ärlig så tål de flesta mobilbilder ingen närmare granskning. Det finns på forumet många skickliga fotografer, och min fråga är närmast vilken (om någon) kamera som är favorit? Eftersträvas fullformat för digitalt eller "duger" det med något croppat format? Sker fotot normalt i RAW eller är jpeg tillräckligt bra?

Hur lagras bilderna? Moln eller mekaniskt? Favvortiten bland redigerare? Lightroom eller enklare?

Vore kul att höra.
    En sak som min lärare på en fotokurs för många år sedan var väldigt tydlig med var att den bästa kameran är den man har med sig. Det spelar ingen roll hur dyr och fin systemkamera man har liggande hemma när motivet helt plötsligt dyker upp. Så för minst 90% av allt fotograferande är mobilkameran det bästa tänkbara alternativet idag. ;)

Men visst, för den planerade fototuren vill man nog ha något bättre.

RAW är att föredra om du skall manipulera bilderna men när det väl är klart och bilden skall publiceras så är de mer komprimerade bildformaten att föredra, min favorit är png, men de flesta är bra.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Visa inlägg

Det jag skulle behöva hjälp med - jag har testat att fota av diabilder och negativ, men behöver automatisera processen, dvs de råfiler jag får från kameran vill jag automatiserat spegelvända. Vilket program kan det? Jag vill alltså kunna markera säg 1000 eller 5000 råfiler och trycka "spegelvänd". Helst skulle jag också kunna beskära råfiler automatiserat.
    Det är lätt gjort i Photoshop. Man kan göra ett makro och välja utför makron på alla bilder i en viss mapp. Sen går man och fikar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Det är lätt gjort i Photoshop. Man kan göra ett makro och välja utför makron på alla bilder i en viss mapp. Sen går man och fikar.
    Kan jag spegelvända råfiler i photoshop?
    För min grundtanke var att jag ville få ”snygga” råfiler att arkivera och inte göra det i steget efter.
    Min version jag har är en gammal CS3 som jag köpte & håller hårt i eftersom den inte är prenumeration utan en man äger. Och i den kan jag visserligen ha makron men inte redigera råfiler.

Annars om det funkar får jag prenumerera på det för ett par månader.

Passagerare MammaMus avatar
    Medlem
    aug 2022

De flesta bildvisningsprogram, tex Faststone, Irfanview, XNView och liknande har enklare möjligheter för justering av kontrast,storlek och färgmättnad osv.

Vill man kunna göra lite mer finns GIMP, samt exempelvis paint.net. paint.net är något mindre avancerat än GIMP, men klarar av en hel del (det klarar exempelvis editering i lager). Båda är gratis och bara att ladda ner och testa.

Det finns ju gratis program för hantering av RAW-filer åxå, men det kanske inte är aktuellt? RAWTherapee är ett och så finns Darktable.

Jag använder Gimp och tycker det är grymt. Använder själv en XPPen Deco Mini7 drawing pad vid redigering i Gimp. Kan inte annat än att rekommendera den, är du seriös i ditt skapande så lär du inte bli besviken.

SJK-medlem Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jag skulle avråda att långtidslagra bilder på minneskort. För det första är det dyrt per GB sen är det osäkert. En klassisk extern HDD som huvudlagring och en extra som backup (gärna med en molntjänst också) är självklart att föredra.

Jag har fotat aktivt till och från i 10 år snart och samlat på mig ca 2,5 tb bild och film. Det är inte supermycket så jag får ju lätt plats på en vanlig extern hårddisk. Lagring är billigt. Men ska man filma blir det fort mycket data.

Sen rensar jag aldrig mina bilder för det är som Ulf säger, ibland vet man inte vad det är man har med och jag ska vara ärlig med att några av de bilderna jag har tagit som jag varit minst nöjd med, är de som fått mest uppskattning när jag av tristess lagt ut dessa på sociala medier.
    Text jag sett på ett USB-minne: Detta är inget arkiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller RAW eller JPEG ska man komma ihåg att den största akilleshälen med JPEG är att du bara har åtta bitar per pixel och färgkanal - från 0-255 per färg röd, grön och blå. Det betyder att om du har en bild med väldigt mörka områden eller väldigt ljusa områden kan det bli helt svart (eller vitt), eller att åtminstone en av färgkanalerna bottnar i extremläget 0 eller 255.

Då kan du inte få tillbaka bildinformation om du efterbehandlar bilden.

Om du så bara har 12 bitar i stället för åtta, betyder det att det finns sexton nyanser där JPEG bara ser en. Och det kan vara skillnaden på en vit himmel eller moln med detaljer, eller helt svart eller en massa detaljer i underredet på ett lok.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Fler och fler använder mobilen för alla sorters foto, men om man ska vara ärlig så tål de flesta mobilbilder ingen närmare granskning. Det finns på forumet många skickliga fotografer, och min fråga är närmast vilken (om någon) kamera som är favorit? Eftersträvas fullformat för digitalt eller "duger" det med något croppat format? Sker fotot normalt i RAW eller är jpeg tillräckligt bra?

Hur lagras bilderna? Moln eller mekaniskt? Favvortiten bland redigerare? Lightroom eller enklare?

Vore kul att höra.
    Lång historia kort, från en som har fotograferat sedan 1962 - 63.

Det bästa kamera för tåg foto, är det kamera som du alltid har med dej.
    Har du inget kamera med dej, blir det inga bra tåg foton ..........

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har flera hårddiskar som slutat fungera. Några började låta illa och några som legat i ett skåp i ca ett år fungerade inte när jag skulle ladda ner bilder. Så har du flera hårddiskar så är mitt råd att du tar fram hårddisken och testar om det går att öppna filerna. Köper du en ny dator är mitt råd att du kopierar över bilder och dokument till en ny hårddisk på nya datorn.
    Annars är mitt råd att man alltid om så är möjligt använder blixt. Alltid intressant att förstora bilder och se detaljer som befinner sig i skuggiga partier av bilder.
    Får ofta frågan hur det kommer sig att man kan se detaljer som ligger i skuggan på mina bilder., Mina tantvänner och andra personer gillar mina porträtt för man blir mycket yngre och vackrare på mina bilder när dubbelhakor och rynkor inte hamnar i skuggan.

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2022-08-22 klockan 00:24:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Har flera hårddiskar som slutat fungera. Några började låta illa och några som legat i ett skåp i ca ett år fungerade inte när jag skulle ladda ner bilder. Så har du flera hårddiskar så är mitt råd att du tar fram hårddisken och testar om det går att öppna filerna. Köper du en ny dator är mitt råd att du kopierar över bilder och dokument till en ny hårddisk på nya datorn.
    3-2-1 regeln för backup är en bättre strategi som är relativt enkel, välkänd och har fungerat för andra.

3 kopior av datamängden
    2 olika lagringsmedium
    1 kopia lagras utanför hemmet/kontoret

För en hobbyfotograf skulle det kunna se ut så här: en kopia på arbetsdatorn, en kopia på en NAS (Network Attached Storage, "nätverksdisk") och en kopia i Amazon S3 Glacier eller Azure Storage Archive. Det blir tre kopior, två olika lagringsmedium och en kopia som lagras på en annan plats.

Den lite mer nervösa hobbyfotografen ser till både arbetsdatorn och nätverkslagringen har ett filsystem med checksummor för lagrad data så att korrupt data kan upptäckas. Exempel på sådana filsystem är BTRFS, ReFS och ZFS. Ett ytterligare steg är att generera paritetsfiler med ett verktyg som genererar par2-filer (Parchive) så att korrupt data kan återskapas. Det vanligaste verkyget är nog par2cmdline.

Ja, sen är det ju bra att testa sin backup så man vet att det fungerar när den verkligen behövs.

SJK-medlem
    Medlem
    aug 2019

Efter att ha läst Mr Markets inlägg: Skulle vara intresserad av lästips om BTRFS, ReFS och ZFS och ett verktyg som genererar par2-filer. Finns sådana också för Mac-miljö ? Överväger att gå över till Mac vid nästkommande byte - av integritetsskäl, då det ser ut som att Microsoft kommer att följa efter Google och snoka mer.

Jag har annars satt upp en miljö som liknar 3-2-1 - med ett tillägg, indatabackuper.
    Jag använder annars Lightroom Classic (prenumerationen) så att jag alltid har aktuellt program. Har därmed också tillgång till Photoshop, men använder det så sällan att jag hinner glömma. Med de förbättringar av Lightroom som har kommit på senare tid har också behovet av Photoshop minskat.

På bildbehandlingsdatorn har jag en 1 TB SSD med PCiE-anslutning. På den får bara systemet och Lightroom-katalogen ligga. En andra PCiE SSD som anslutits i stället för ett fristående grafikkort innehåller Lightroom RAW Cache + tillfälliga filer under skanning + övrigt office mm. Bilderna lagras sedan på ett separat bildlager med 4 st 3 TB diskar i Raid 5. Detta ger upp till cirka 8 TB, vilket räcker bra. Anslutningen är USB 3.0, vilket är cirka 5 gånger snabbare än Gigabit Ethernet. Jag genererar både smarta förhandsvisningar och 1:1 förhandsvisningar vid importen till Lightroom och sparar dem.
    Arbetsflöde:
    1/ Sätt in minneskortet i kortläsaren
    2/ Kopiera med utforskaren över nya bilder till en indatabackup (just nu två 4 TB HDD, där den ena ska förvaras på annan adress)
    3/ Importera till Lightroom. Copy, aldrig move för digitalbilder, namnbyte vid import för att få helt unika namn. Skannade bilder lägger jag på plats manuellt med utforskaren och gör sedan add i Lightroom. Givetvis ska det namn som finns på diaramen återfinnas i bildnamnet i Lightroom
    4/ Gör grundläggande justeringar som ska gälla alla importerade bilder
    5/ Kopiera förändringarna i Lightroomkatalogen och bildlagret till backupdisk. Just nu två 3 TB HDD för digitala bilder och två för skannade bilder - alla skannade bilder skannas till TIFF med 16 bitars färgdjup och med infraröd kanal för dammborttagning. Den ena i de båda paren ska förvaras på annan adress och bytas några gånger per år, beroende på fotograferingens omfattning. Jag använder f n Free File Sync för detta, även om det numera nog finns bättre.

Så då blir det en sorts 3-2-1 plus en indatabackup.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 794 Visa inlägg
    Efter att ha läst Mr Markets inlägg: Skulle vara intresserad av lästips om BTRFS, ReFS och ZFS och ett verktyg som genererar par2-filer. Finns sådana också för Mac-miljö ? Överväger att gå över till Mac vid nästkommande byte - av integritetsskäl, då det ser ut som att Microsoft kommer att följa efter Google och snoka mer.
    De olika filsystemen har det nog skrivits ungefär hur mycket som helst om. Allt från foruminlägg på fanboy-nivå som avslutas med "Förresten, så är min pappa starkare än din!" till akademiska avhandlingar. Wikipedia har ganska bra artiklar om de olika filsystemen.

ReFS
    BTRFS
    ZFS

Wikipedia har en rätt tunn men länkfylld sida om par2-filer eller parchive. Kommandoradsverktyget parchive2cmd har lite information om hur många fel per fil som kan repareras och vad det kostar i lagringsplats.

Rent praktiskt för hobbyfotografen som inte vill nörda ner sig i lagringsteknik så är det nog enklast att köpa en Synology NAS som kan hantera BTRFS och använda den som backup i hemmet eller på kontoret. Sedan kompletterar man med en externt lagrad backup och sover som ett litet barn på natten.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •