Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 158

Ämne: Dagliga grafer - svar från Trafikverket

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Dagliga grafer - svar från Trafikverket

I söndags,11 mars, skickade jag ett mail till Trafiverket med följande lydelse: Jag begär PDF kopior på de dagliga graferna för vecka 12 och 13 2018. Begäran avser samtliga veckodagar och sträckor.

I går,13 mars, fick jag följande svar:

Hej!

Tack för ditt mail. För att få tillgång till Dagliga grafer får du göra en ansökan och skicka den till kundservice.jarnvag@trafikverket.se

Här hittar du ansökan: https://www.trafikverket.se/for-dig-...a-grafer-2018/

Man får väl anse Trafikveket svarde på en gång i alla fall, hur man sen ska tolka svaret är en annan sak.

Sv: Dagliga grafer - svar från Trafikverket

Hmm, jag kontaktade Trafikverket i samma ärende för mer än en vecka sedan och har fortfarande inte fått något svar...

Svaret du fick gjorde att Trafikverket (åtminstone tillfälligt) kom undan »billigt«. De behövde inte neka någon utlämning enligt offentlighetsprincipen, så det finns inget att överklaga i sig. Och chansen finns ju att du gör som de säger. ;)

/ Kiwi

Senast redigerat av SwedishKiwi den 2018-03-14 klockan 18:31:49.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Nilsson Visa inlägg
    I söndags,11 mars, skickade jag ett mail till Trafiverket med följande lydelse: Jag begär PDF kopior på de dagliga graferna för vecka 12 och 13 2018. Begäran avser samtliga veckodagar och sträckor.

I går,13 mars, fick jag följande svar:

Hej!

Tack för ditt mail. För att få tillgång till Dagliga grafer får du göra en ansökan och skicka den till kundservice.jarnvag@trafikverket.se

Här hittar du ansökan: https://www.trafikverket.se/for-dig-...a-grafer-2018/

Man får väl anse Trafikveket svarde på en gång i alla fall, hur man sen ska tolka svaret är en annan sak.
    Det där formuläret handlar ju om att ansöka om "konto och behörighet", det uppfyller knappast lagkraven vad avser begäran om utlämnande av allmän handling.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jonny Saljefeldt Visa inlägg
    Det där formuläret handlar ju om att ansöka om "konto och behörighet", det uppfyller knappast lagkraven vad avser begäran om utlämnande av allmän handling.
    Exakt. Dessutom bifogade väl inte besvärshänvisning. Egentligen behövs det inte mer för anmälan till JK.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

JK-anmälan för att få ut dagliga grafer ? Är det ett skämt ? De kanske gjorts mer svåråtkomliga av ett skäl ?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    JK-anmälan för att få ut dagliga grafer ? Är det ett skämt ? De kanske gjorts mer svåråtkomliga av ett skäl ?
    Om det nu finns ett sådant skäl för vilket Trafikverket har lagstöd så får verket anföra det. Är så inte fallet ska graferna, precis som andra handlingar, lämnas ut på begäran. Så här håller en del myndigheter på och konstrar även när journalister har goda skäl för att granska dem, helt enkelt eftersom de inser att det kan bli obekvämt om journalister, och i sin tur allmänheten, får reda på vad som står i handlingarna.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-14 klockan 19:58:28.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Som jag redan skrivit ska Trafikverket i så fall hänvisa antingen till att det är arbetsmateriel eller till tillämplig paragraf i sekretesslagen, samt skicka med besvärshänvisning. Så är det bara när någon vill ta del av handlingar hos en svensk myndighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dessutom verkar det som om dom krånglat tilll det extra mycket, informationen säger att länken ska leda till en PDF men tittar man på länkadressen slutar den inte med .pdf utan .xls

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Exakt. Dessutom bifogade väl inte besvärshänvisning. Egentligen behövs det inte mer för anmälan till JK.
    Ja, eller så skickar man in en överklagan direkt till Förvaltningsrätten.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Mycket snack och lite verkstad nu. Gå hela vägen och se vad som händer istället för att bara prata som vad som skulle kunna hända! ;)

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Vi vet att Trafikverket följer detta forum. Vore intressant om någon därifrån ville kommentera.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Att lämna ut elektroniskt är ingenting myndigheter behöver göra. Det är en service som de flesta myndigheter har dock. Lagen kräver enbart utlämning, det kan sedan göras exempelvis över disk mot kopieringsavgift.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ställde en fråga till till Trafikverket hur man ska göra för att få ut en daglig graf om man inte jobbar i järnvägsbranschen. Det har snart gått en vecka utan att jag fått något svar.

:(

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Att lämna ut elektroniskt är ingenting myndigheter behöver göra. Det är en service som de flesta myndigheter har dock. Lagen kräver enbart utlämning, det kan sedan göras exempelvis över disk mot kopieringsavgift.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Men nu har de ju inte ens erbjudit papperskopior utan bara hänvisar till en irrelevant blankett.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Ni får väl fylla i blanketten och skicka den, istället för att överklaga direkt i Postvagnen. Som företag kanske ni kan ange Svenska Järnvägsklubben om ni är medlem. Om de vägrar kan ni gå till JK eller förvaltningsrätt, men en diskussion i Postvagnen får nog inte Trafikverket att ändra sig. Man behöver ett myndighetsbelsut för att överklaga, annars bli det nog avslag direkt.

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Ni får väl fylla i blanketten och skicka den, istället för att överklaga direkt i Postvagnen. Som företag kanske ni kan ange Svenska Järnvägsklubben om ni är medlem. Om de vägrar kan ni gå till JK eller förvaltningsrätt, men en diskussion i Postvagnen får nog inte Trafikverket att ändra sig. Man behöver ett myndighetsbelsut för att överklaga, annars bli det nog avslag direkt.
    Men det ska inte behövas en sådan blankett för att kunna få ut offentliga handlingar..! Blanketten är dessutom en ansökan om behörighet under förutsättning att man är anställd vid ett järnvägsföretag eller en entreprenör (med verksamhet inom järnvägen). I annat fall får man ingen behörighet.

Trafikverket försöker förhala och försvåra. De borde i stället säga rent ut att »nej, du får inte de begärda handlingarna då dessa omfattas av sekretess [eller: då dessa är arbetsmaterial]«, så att det blir klart besked.

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Men det ska inte behövas en sådan blankett för att kunna få ut offentliga handlingar..! Blanketten är dessutom en ansökan om behörighet under förutsättning att man är anställd vid ett järnvägsföretag eller en entreprenör (med verksamhet inom järnvägen). I annat fall får man ingen behörighet.

Trafikverket försöker förhala och försvåra. De borde i stället säga rent ut att »nej, du får inte de begärda handlingarna då dessa omfattas av sekretess [eller: då dessa är arbetsmaterial]«, så att det blir klart besked.

/ Kiwi
    Har du prövat att skicka din begäran om utlämnande av handling till registrator@trafikverket.se?
    Då bör begäran hamna hos någon med bättre koll på förvaltningslagen istället för hanteras som ett kundtjänstärende

Senast redigerat av Mattias C den 2018-03-15 klockan 08:58:56.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Har du prövat att skicka din begäran om utlämnande av handling till registrator@trafikverket.se?
    Då bör begäran hamna hos någon med bättre koll på förvaltningslagen istället för hanteras som ett kundtjänstärende
    Rätt, det är givetvis dit man ska vända sig.

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Jag har gjort det också nu, men jag fick exakt samma automatsvar från exakt samma adress.

Vi får väl se om det sker någonting nu då, när jag dessutom har påpekat att de har dröjt med svaret (och att jag inte önskar någon hänvisning till registrering på Mina sidor).

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ni som har rättmätig inloggning, har ni fått några nya förhållningsorder vad gäller spridning av grafer till tredje man?

Om man ska hävda sekretess så borde nog så har skett.

I övrigt så har jag stor förståelse för att flera inblandade parter inte är så värst intresserade att material om tåglägen och liknande sprids till alla möjliga, kan väl tänka mig att godsoperatörerna är några av dessa.

Ingen annanstans kan man få ut uppgifter om ett företags verksamhet som man själva knappast vill sprida till alla möjliga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •