Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: X3000 i lokaltåg

Avställd
    Medlem
    mar 2018

X3000 i lokaltåg

I Gävle såg jag att man anskaffat ett tågset som liknar SJ:s X3000 för "lokaltrafiken" till Sundsvall och Falun. Har detta tåg samma prestanda som X3000 eller är likheten bara på ytan? 200 km/h verkar snabbt för den lokala trafiken så jag undrar.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: X3000 i lokaltåg

Citat Ursprungligen postat av synkopjanne Visa inlägg
    I Gävle såg jag att man anskaffat ett tågset som liknar SJ:s X3000 för "lokaltrafiken" till Sundsvall och Falun. Har detta tåg samma prestanda som X3000 eller är likheten bara på ytan? 200 km/h verkar snabbt för den lokala trafiken så jag undrar.
    Det torde varit ett vanligt Regina-tågsätt du sett. Sådana har använts i lokaltrafik i över 15 år i t ex X-Tåget och Tåg i Bergslagen. Vissa av dessa Reginor toppar med 200 km/tim men inte alla. Det är dock inte många sträckor man kan använda denna hastighet på.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: X3000 i lokaltåg

Citat Ursprungligen postat av synkopjanne Visa inlägg
    Det är snarare tvärtom. X55 (SJ 3000) är baserat på regionaltåg av typen Regina (X50 till X54), som finns på flera håll i landet. Regionaltågsvarianterna finns antingen med STH 180 eller 200. De regionala har dock två eller tre vagnar och inte fyra, men det är i grunden samma typ av tåg även om det finns saker som skiljer (dörrsättning, inredning, ATC eller ETCS osv).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •