Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 40 av 40

Ämne: Blekinge kustbana och trafiken

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Blekinge kustbana och trafiken

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    Om något förslag om uträtning väster om Karlshamn ej finns, bör tolkningen bli att Öresundstågen kör Mörrum förbi för att vinna tid. Mörrum får "Pågatågs"-stopp på sträckningen Älmhult-Olofström-Karlshamn. Formuleringarna, tycker jag, öppnar upp för att dessa senare tåg kan komma att förlängas till Karlskrona. Då kommer även Ronneby och Karlskrona att kunna nå SSB utan byte ( i Älmhult ) samt blir det halvtimmestrafik Karlshamn-Karlskrona. Pågatåg från Kristianstand verkar inte nå Mörrum enligt formuleringarna, kanske tänkt vända i Sölvesborg.
    Har du läst någon mer info än det som står i SVT:s reportage, samt den text med referens till Blekinge Läns Tidning (BLT) som angavs högre upp?

Om inte, så noterar jag att texten från BLT är ingressen till en artikel som är låst för oss som inte prenumererar, och jag skulle kunna tänka mig att artikeln handlar om exakt samma utredning som SVT beskriver. Att det hänvisas till regionen kan ju vara för att det sägs att regionen beställt utredningen.

Eller så finns det en separat diskussion inom regionen/Öresundståg om att slopa uppehåll redan (fast det undrar jag om det verkligen gör?). Han du i så fall en länk?

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    En gissning så god spm någon. Att Öresundstågen inte stannar i Mörrum skulle initialt kunna bero på att deras trafikuppgift tas över av Krösatåg/Pågatåg, men senare kan det vara kopplat till linjerätning.
    Den svåra utmaning är att veta hur eventuella linjerätningar kommer att påverka Blekinge Kustbanas sträckning mellan Karlshamn och Sölvesborg. Däremot går det att konstatera utifrån en första anblick att projektet blir komplicerat på grund av ett flertal olika intresse. Av dessa intressen inkluderas bland annat bostäder, industrispår till Stilleryd och Mörrums bruk, Olofströmsbanan, station i Karlshamn, eventuell station i Mörrum och eventuella riks-/naturintressen.

/Axel L

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

frågan är om Pågatågen kommer att forsätta i Blekinge .dåligt resandeunderlag och nu i sommar går inga pågatåg i Blekinge.
    Bäst resande tal Kristianstad-Sölvesborg T/R

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Trots det tycker invånarna i Bräkne-Hoby att förslaget är tråkigt.

– Det var en av de största anledningarna till att vi flyttade hit. Tåget är jättebra för våra tonåringar, säger Craig Connolly.

Om stationen försvinner skulle det bli mycket körningar för familjen. Han jobbar i Ronneby och döttrarna spelar handboll där.

– Jag tycker att det är tråkigt och det skulle vara dåligt för området, säger han.

Emelie Milovanovic tycker att det är synd om förslaget blir verklighet.

– Nu har jag köpt bil så det påverkar inte mig lika mycket. Men innan när jag pendlade hade det inte fungerat, säger hon.

Milovanovic berättar även att det finns personer som flyttade till Bräkne-Hoby bara för att det fanns bra pendlingsmöjligheter. Skulle det förändras kanske de flyttar därifrån. ENL SYDÖSTRAN

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Har du läst någon mer info än det som står i SVT:s reportage, samt den text med referens till Blekinge Läns Tidning (BLT) som angavs högre upp?

Om inte, så noterar jag att texten från BLT är ingressen till en artikel som är låst för oss som inte prenumererar, och jag skulle kunna tänka mig att artikeln handlar om exakt samma utredning som SVT beskriver. Att det hänvisas till regionen kan ju vara för att det sägs att regionen beställt utredningen.

Eller så finns det en separat diskussion inom regionen/Öresundståg om att slopa uppehåll redan (fast det undrar jag om det verkligen gör?). Han du i så fall en länk?
    " För att korta restiden med tåg mellan Skåne och Blekinge föreslås en ny linjesträckning i en ny utredning, rapporterar BLT.
    En ny sträckning skulle bland annat innebära att stationen i Bräkne Hoby läggs ner och att resenärer söderut från Mörrum behöver åka till Karlshamn för att byta tåg. "

Angående Mörrum enligt ovan finns alternativet att tåg "söderut " inte passerar Mörrum eller att tåg "söderut" inte stannar i Mörrum.
    Därav mina funderingar. Att lokaltåg planeras mellan Älmhult, Olofström, Mörrum,Karlshamn på en utbyggd Olofströmsbana har diskuterats bl a här på Pv tidigare.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av janc Visa inlägg
    " För att korta restiden med tåg mellan Skåne och Blekinge föreslås en ny linjesträckning i en ny utredning, rapporterar BLT.
    En ny sträckning skulle bland annat innebära att stationen i Bräkne Hoby läggs ner och att resenärer söderut från Mörrum behöver åka till Karlshamn för att byta tåg. "

Angående Mörrum enligt ovan finns alternativet att tåg "söderut " inte passerar Mörrum eller att tåg "söderut" inte stannar i Mörrum.
    Därav mina funderingar. Att lokaltåg planeras mellan Älmhult, Olofström, Mörrum,Karlshamn på en utbyggd Olofströmsbana har diskuterats bl a här på Pv tidigare.
    Lokföraren har skrivit en fylligare beskrivning (länk) av planerna på den helt nya banan på bägge sidor om Karlshamn, och att det (ganska förväntat) protesteras från Mörrum och Bräkne-Hoby, samt idéer (hugskott??) om att ha kvar båda nya och gamla linjen, och köra Pågatåg på gamla.

Det pratas om att detta skall in i nästa nationella plan.
    Då undrar jag:
    Vad gör denna stora linjerätning så viktig att genomföra, till (antar jag) stora pengar?
    Kan BKB vara överbelastad? Står det godståg och väntar på sidospår i skogen?
    Får inte tågoperatörerna de tåglägen de önskar utan det behövs konfliktlösningar?

Jag kan se på kartan att vid Bräkne-Hoby så blir det genare om man inte passerar, men från Karlshamn till Sölvesborg så ser det inte ut att bli speciellt mycket kortare. Det kan bli rakare, man kanske kan bygga för högre fart, så visst kan det gå fortare, men det är ju inte som en ny bana Göteborg-Borås.

Så, varför?

Edit: Jag är för dåligt insatt i linjen och lokala förhållanden, så frågorna är uppriktigt menade.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-06-27 klockan 08:32:40. Anledning: Tillägg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Lokföraren har skrivit en fylligare beskrivning (länk) av planerna på den helt nya banan på bägge sidor om Karlshamn, och att det (ganska förväntat) protesteras från Mörrum och Bräkne-Hoby, samt idéer (hugskott??) om att ha kvar båda nya och gamla linjen, och köra Pågatåg på gamla.

Då undrar jag:
    Vad gör denna stora linjerätning så viktig att genomföra, till (antar jag) stora pengar?
    Får inte tågoperatörerna de tåglägen de önskar utan det behövs konfliktlösningar?

Jag kan se på kartan att vid Bräkne-Hoby så blir det genare om man inte passerar, men från Karlshamn till Sölvesborg så ser det inte ut att bli speciellt mycket kortare. Det kan bli rakare, man kanske kan bygga för högre fart, så visst kan det gå fortare, men det är ju inte som en ny bana Göteborg-Borås.

Så, varför?

Edit: Jag är för dåligt insatt i linjen och lokala förhållanden, så frågorna är uppriktigt menade.
    Eftersom man vill köra både Öresundståg och Pågatåg i timmestrafik (i vart fall väster om Karlshamn) så blir banan närmast överbelastad. Det förekommer t o m att godståg till Karlshamn körs via Alvesta-Emmaboda-Karlskrona. Så ett extra spår förbi Mörrum vore nog inte fel. Fast jag tror att Trafikverket hellre bygger dubbelspår i så fall.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Eftersom man vill köra både Öresundståg och Pågatåg i timmestrafik (i vart fall väster om Karlshamn) så blir banan närmast överbelastad. Det förekommer t o m att godståg till Karlshamn körs via Alvesta-Emmaboda-Karlskrona. Så ett extra spår förbi Mörrum vore nog inte fel. Fast jag tror att Trafikverket hellre bygger dubbelspår i så fall.
    OK. Fast enligt Lokföraren så verkar ju dagens Pågatågstrafik till Karlshamn locka så många och det finns tvekan om framtiden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

OK. Fast enligt Lokföraren så verkar ju dagens Pågatågstrafik till Karlshamn locka så många och det finns tvekan om framtiden.
    Fast nu frågade du om nuläget, inte framtiden.

(och så tappade du nog ett "inte")

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

OK. Fast enligt Lokföraren så verkar ju dagens Pågatågstrafik till Karlshamn INTE locka så många och det finns tvekan om framtiden.
    Rättat inlägget (efter påpekande från Göran K).

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

Pågatågen Kristianstad-Karlshamn stannar i Fjälkinge utöver Öresundstågens stopp. Det är allt, och ett starkt skäl till att tågen knappt används.
    Ursprungligen var tanken att köra Karlshamn - Helsingborg, men Skånebanan (främst enkelspåret Kristianstad-Hässleholm) satte stopp för det.

Vad BKB i sig behöver är en ombyggnad av spårkorset i Gullberna till ett riktigt spårkors så man kan köra Emmabodabanan-BKB, Emmabodabanan-Verkö och BKB-Verkö. Det skulle underlätta godstrafikeringen på banan till och från och igenom Karlskrona något oerhört att slippa vändningarna vid Karlskrona C en halvmil söderut. Utöver det vore ett dubbelspårigt Kristianstad-Hässleholm en grund för expresstrafik om man tänker sig köra direkt mellan Lund C och Sölvesborg ett par ggr om dagen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Då undrar jag:

Så, varför?

I sig tycker jag att förslaget om linjerätning är bra men jag delar inte riktigt förslagen om att slopa Bräkne-Hoby helt och hållet och att göra en linjerätning mellan Karlshamn och Sölvesborg är rent vansinne.

Om man enbart koncentrerar sig till kartan så finns det utan tvekan tid att kapa genom att räta ut banan mellan Ronneby och Nättraby genom att exempelvis gå närmare E22 inte via Johannishus. Mellan Ronneby och Bräkne-Hoby borde man även här kunna göra en delvis linjerätning genom att efter passage vid Bredåkra räta ut den till att gå närmre E22. Sedan kommer den största biten av dom alla. Mellan Bräkne-Hoby och Karlshamn är linjerätning det som garanterat gör bäst nytta. Här hade man kunnat förlägga en ny linje omedelbart efter passage av E22 väster om Bräkne-Hoby och låta nya linjen helt och hållet gå söder om E22 hela vägen till Karlshamn och ansluta ungefär vid Tokaryd.

En linjerätning väster om Karlshamn begriper jag inte riktigt varför man vill göra det. För det första så är geografin ganska komplicerad just där med mycket berg och så så utan tvekan skulle man behövt förlägga den nya linjen i tunnel i så fall. Nyttan jämfört med pengarna det kostar kan inte vara hög. Därför borde man koncentrera sig på delen mellan Karlskrona och Karlshamn. Fixar man ens sträckan Karlskrona och Malmö på två timmar med en linjerätning på Blekinge kustbana, jag är oerhört tveksam till om man gör det. Du kanske kommer ner till en restid på säg runt 45 - 50 minuter mellan Sölvesborg och Karlskrona (idag 1 timme och 14 minuter). Men du har fortfarande 90 minuter kvar till Malmö. För att klara av en tid på under två timmar får alltså restiden mellan Sölvesborg och Karlskrona uppgå till högst 30 minuter och det är jag ytterst tveksam till om man gör.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    I sig tycker jag att förslaget om linjerätning är bra men jag delar inte riktigt förslagen om att slopa Bräkne-Hoby helt och hållet och att göra en linjerätning mellan Karlshamn och Sölvesborg är rent vansinne.

Om man enbart koncentrerar sig till kartan så finns det utan tvekan tid att kapa genom att räta ut banan mellan Ronneby och Nättraby genom att exempelvis gå närmare E22 inte via Johannishus. Mellan Ronneby och Bräkne-Hoby borde man även här kunna göra en delvis linjerätning genom att efter passage vid Bredåkra räta ut den till att gå närmre E22. Sedan kommer den största biten av dom alla. Mellan Bräkne-Hoby och Karlshamn är linjerätning det som garanterat gör bäst nytta. Här hade man kunnat förlägga en ny linje omedelbart efter passage av E22 väster om Bräkne-Hoby och låta nya linjen helt och hållet gå söder om E22 hela vägen till Karlshamn och ansluta ungefär vid Tokaryd.

En linjerätning väster om Karlshamn begriper jag inte riktigt varför man vill göra det. För det första så är geografin ganska komplicerad just där med mycket berg och så så utan tvekan skulle man behövt förlägga den nya linjen i tunnel i så fall. Nyttan jämfört med pengarna det kostar kan inte vara hög. Därför borde man koncentrera sig på delen mellan Karlskrona och Karlshamn. Fixar man ens sträckan Karlskrona och Malmö på två timmar med en linjerätning på Blekinge kustbana, jag är oerhört tveksam till om man gör det. Du kanske kommer ner till en restid på säg runt 45 - 50 minuter mellan Sölvesborg och Karlskrona (idag 1 timme och 14 minuter). Men du har fortfarande 90 minuter kvar till Malmö. För att klara av en tid på under två timmar får alltså restiden mellan Sölvesborg och Karlskrona uppgå till högst 30 minuter och det är jag ytterst tveksam till om man gör.
    Du får inte glömma att när man tittar på ett enkelspår handlar det inte enbart om att spara minuter. Om man kortar restiden med några minuter och enda effekten blir att väntetiden vid möten ökar så är väldigt litet vunnet. Kan man däremot flytta något möte kan tidsvinsten användas.

Det hade naturlligtvis varit mycket lättare om man vid tidsbesparing kunde ändrat från 60-minuterstrafik till 54-minuterstrafik, men det verkar ingen vilja ha.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Man kan tänka sig en ny sträckning mellan längs E22 mellan Karlshamns östra trafikplats och till en plats vid ungefär Galtsjön och som sedan viker av mot järnvägen nära Västra Industrigatan i Ronneby. Detta går att komplettera med en station för Bräkne-Hoby söder om E22. Sannolikt inte vad de som bor i byn föredrar, men ger sannolikt störts restidsförkortning i kombination med station i Bräkne-Hoby (eller nära).

Citat Ursprungligen postat av Ekhag Visa inlägg
    Pågatågen Kristianstad-Karlshamn stannar i Fjälkinge utöver Öresundstågens stopp. Det är allt, och ett starkt skäl till att tågen knappt används.
    Ursprungligen var tanken att köra Karlshamn - Helsingborg, men Skånebanan (främst enkelspåret Kristianstad-Hässleholm) satte stopp för det.

Vad BKB i sig behöver är en ombyggnad av spårkorset i Gullberna till ett riktigt spårkors så man kan köra Emmabodabanan-BKB, Emmabodabanan-Verkö och BKB-Verkö. Det skulle underlätta godstrafikeringen på banan till och från och igenom Karlskrona något oerhört att slippa vändningarna vid Karlskrona C en halvmil söderut. Utöver det vore ett dubbelspårigt Kristianstad-Hässleholm en grund för expresstrafik om man tänker sig köra direkt mellan Lund C och Sölvesborg ett par ggr om dagen.
    Vilken godstrafik? Om det överhuvudtaget är någon godstrafik i Karlskrona, är den inte av den omfattningen att dessa triangelspår skulle vara motiverade. Dubbelspår mellan Kristianstad och Hässleholm däremot borde man börja projektera nu.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Vilken godstrafik? Om det överhuvudtaget är någon godstrafik i Karlskrona, är den inte av den omfattningen att dessa triangelspår skulle vara motiverade. Dubbelspår mellan Kristianstad och Hässleholm däremot borde man börja projektera nu.
    Den godstrafik som förekommer är till/från Verkö respektive Emmaboda-Karlshamn. Båda skulle ha nytta av att slippa köra in till Karlskrona C, men ingen är av den omfattningen att kostnaden är motiverad.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Den godstrafik som förekommer är till/från Verkö respektive Emmaboda-Karlshamn. Båda skulle ha nytta av att slippa köra in till Karlskrona C, men ingen är av den omfattningen att kostnaden är motiverad.
    Nej inte i nuläget, men Karlskrona kommun har väl som ambition att öka godstrafiken på järnväg till och från Verkö. Redan idag är färjetrafiken och framförallt godstrafiken av stor omfattning med tre stora färjor i trafik. Vill minnas att jag ganska nyligen läste något om att detta är Stenas mest expansiva trafik f n.
    Så med rätt styrmedel går det säkert att få till en omfattande trafik.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På mitten av 90-talet omkring 1994 fanns ett löst förslag på ny stäcka som i östra ändan skulle ansluta mellan johannishus och Ronneby med en ny stäckning genom Ronneby genom berget, på en upphöjning i form av en bro vidare söder om E22:an till Kullåkra STH skulle bli 180 eller 200 bräke-hoby skulle får en ny hållplats

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Om jag inte misstar mig har ungefär 50 godståg passerat Karlskrona under T21 varav den absolut största andelen består av Vidas södergående tåg mellan Alvesta och Karlshamn. Utöver detta har det även förekommit 3 godståg till Verkö och 2 omledda godståg (på grund av banarbete).

/Axel L

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •