Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: En gammal Åseda-bild

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

En gammal Åseda-bild

Jag håller på att gå igenom min fars gamla diabilder. Han plåtade i princip inga tågbilder men däremot mycket från Åseda där han, och jag, växte upp. I Åseda korsade ju linjerna Växjö–Hultsfred (smalspår) och Nybro–Nässjö (normalspår) i ett spårkors som låg under viadukten väster om bangården. Den här bilden är tagen från den viadukten och man ser de två linjerna mot öster. Två av de fyra semaforer som skyddade korsningen. Mellan de två järnvägarna fanns ett godsmagasin med ett kajspår för vardera spårvidden. I fonden till vänster ses också den gata som då som nu heter Järnvägsgatan.

Det mest intressanta med denna bild är dock att den är tagen i november 1952. Det är ett Kodachrome-dia som har stått emot tidens tand förvånande väl, vilket inte gäller många andra bilder tagna med andra filmsorter.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En gammal Åseda-bild

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Jag håller på att gå igenom min fars gamla diabilder. Han plåtade i princip inga tågbilder men däremot mycket från Åseda där han, och jag, växte upp. I Åseda korsade ju linjerna Växjö–Hultsfred (smalspår) och Nybro–Nässjö (normalspår) i ett spårkors som låg under viadukten väster om bangården. Den här bilden är tagen från den viadukten och man ser de två linjerna mot öster. Två av de fyra semaforer som skyddade korsningen. Mellan de två järnvägarna fanns ett godsmagasin med ett kajspår för vardera spårvidden. I fonden till vänster ses också den gata som då som nu heter Järnvägsgatan.

Det mest intressanta med denna bild är dock att den är tagen i november 1952. Det är ett Kodachrome-dia som har stått emot tidens tand förvånande väl, vilket inte gäller många andra bilder tagna med andra filmsorter.

Vilken underbar bildskatt du låter oss ta del av.
    Det måste finnas mängder med dåliga och bättre bilder i källare och på vindar som bara ligger och väntar på att få visas upp.
    Själv har jag en mängd diamagasin med tågbilder från 1960- talet i källaren. Men har inte en susning hur jag gör för att få dom visade här på Pv. Ett antal sista resan inför nedläggning bla. Dessvärre kan jag inte se dom själv heller.
    Diaprojektorer växer inte i klasar numera. 😭

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För att visa dia-bilder måste du scanna in dem digitalt med en fotoscanner , det tar lite tid och en scanner kostar men kanske går den kostnaden på ett ut mot att köpa en projektor. Det finns också företag som brukar annonsera om att de åtar sig att scanna dia och smalfilm till digitalt format, det kostar ju förstås en slant men det går att fundera på om det är värt. Antar att man då får dem på DvD. Sedan ska de laddas upp på en bildserver för att visas

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inte mycket som är kvar idag.
    T om kullen fick stryka på foten ganska exakt 40 år efter att bilden tagits, då smalspåret och normalspåret bytte plats.
    (I praktiken till ingen nytta)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    För att visa dia-bilder måste du scanna in dem digitalt med en fotoscanner , det tar lite tid och en scanner kostar men kanske går den kostnaden på ett ut mot att köpa en projektor. Det finns också företag som brukar annonsera om att de åtar sig att scanna dia och smalfilm till digitalt format, det kostar ju förstås en slant men det går att fundera på om det är värt. Antar att man då får dem på DvD. Sedan ska de laddas upp på en bildserver för att visas
    Alternativt så kan man fotografera av dem med makroobjektiv och diaduplikatortillsats, plus någon rimlig ljussättning, eller med makrobjektiv och reprostativ/ljusbord och någon avmaskning. Dock så behöver man oavsett metod typiskt sett göra en bildbehandlingsinsats för att få till färgerna, särskilt om det är film som har åldrats mer eller mindre insmickrande. Den som har fotograferat dia eller svartvitt har ett bättre utgångsläge än den som har färgnegativ, för de sista har i sitt "naturliga" tillstånd en allt annat än rolig färgbalans eftersom det ligger en färgmask över alltihop.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Att skanna gamla diabilder som åldrats är dock inte alltid problemlöst - så här såg en av min fars diabilder ut i obearbetat skick (Beklagar att motivet är OT, men det är det exempel jag har till hands just nu):

Men efter ett visst jobb i skannerprogram och Photoshop gick det faktiskt att få bilden ganska anständig. Men det tar tid...

Bilden är ett Ektachrome-dia om någon undrar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det verkar vara en Ford Customline -55.

Visst kan diapositiv se ut på allehanda sätt, men det jag menade var att färgnegativen ju ser hemska ut redan om de är som de ska. Den här bilden tycker jag ändå inte var så illa med tanke på att bilden är 60 år gammal. Jag har sett betydligt värre som inte varit tillnärmelsevis lika gamla.

Tillägg: Ska det inte stå Henning?

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-14 klockan 19:09:55.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Bild på Åseda:
    Godsmagasinet ligger nästan som på liten ö där mellan spåren.

I bakgrunden till vänster verkar det vara en liten trä-byggnad
    innehållande taxi-station, och kanske en bensinmack?
    Två taxibilar - "droskbilar", står på planen redo för uppdrag.

Bild på Forden:
    Dessa bilar hade oftast 6-cyl motor i Sverige.
    Denna Ford 1955 har dock ett tydligt V-märke på skärmen,
    vilket indikerar att bilen är lite mer påkostad med V8-motor.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av WS Visa inlägg
    I bakgrunden till vänster verkar det vara en liten trä-byggnad
    innehållande taxi-station, och kanske en bensinmack?
    Jag tycker det ser ut som två st Gulf-skyltar på taket.

1. Klass WSs avatar
    Medlem
    mar 2018

Tittade i marknivå och missade helt skyltar på taket.

Men ja, det kan inte vara något annat än GULF-skyltar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    ...
    Bilden är ett Ektachrome-dia om någon undrar.
    Det låter som att det var väl investerade pengar att jag huvudsakligen fotograferade med Kodakchrome-film när jag var ung, med tanke på skillnaderna.
    Riktigt roliga bilder att se, hoppas det kommer mera.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •