Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Bullerplank

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Bullerplank

Det som jag upplever som värst är bullerplanken. Visst, jag förstår varför man sätter upp detta. De som bor runt banan kräver det. Flera som bor längs med banan är säkert tacksamma över detta och tycker att dessa gör tillvaron acceptabel, vilket de annars inte hade tyckt osv.

Men bullerplanken är inte roliga för resenärer. De hindrar utsikten och fula är de ofta också.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: München-Wien

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det som jag upplever som värst är bullerplanken. Visst, jag förstår varför man sätter upp detta. De som bor runt banan kräver det. Flera som bor längs med banan är säkert tacksamma över detta och tycker att dessa gör tillvaron acceptabel, vilket de annars inte hade tyckt osv.

Men bullerplanken är inte roliga för resenärer. De hindrar utsikten och fula är de ofta också.
    Jag lever bredvid en bullerplank. Den har inte alltid varit där. Skillnaden är obefintlig. Så: ja, kanske kräver folk dem, men nej, tillvaron är densamma med och utan. Eller nej, utan ser man tågen, det är alltså bättre.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Det kommer troligtvis alltid att bli en kompromiss mellan resandeupplevelse och snabbhet. Ifall man vill undvika bullerplank är nog det bästa alternativet att åka med lokaltågen. Däremot bör lokaltågen inte betraktas som ett hinder för järnvägsentusiaster när det är resan som räknas.

/Axel L

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jag lever bredvid en bullerplank. Den har inte alltid varit där. Skillnaden är obefintlig. Så: ja, kanske kräver folk dem, men nej, tillvaron är densamma med och utan. Eller nej, utan ser man tågen, det är alltså bättre.
    Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det kommer troligtvis alltid att bli en kompromiss mellan resandeupplevelse och snabbhet. Ifall man vill undvika bullerplank är nog det bästa alternativet att åka med lokaltågen. Däremot bör lokaltågen inte betraktas som ett hinder för järnvägsentusiaster när det är resan som räknas.

/Axel L

Resandeupplevelsen blir på en del banor faktiskt totalt obefintlig. Till och med tunnelbanor kan i vissa fall ge mer upplevelser än vissa av dessa banor. Banan är nedsänkt på vissa avsnitt så man inte ser omgivningen. Sedan avlöses detta med tunnlar. När man sedan kommer ut i normal markhöjd så är det då dessa fula bullerplank som avlöser. Dessemellan är det tunnel, sedan bullerplank, därefter tunnel igen och sedan bullerplank och så håller det på. Sedan kan det komma en station eller hållplats, men denna är sammanbyggd med bullerplanken så det nästan känns som en sorts tunnelbanestation eller liknande. Ibland ser man hustak bakom bullerplanken, så man anar lite om vad som kan finnas bakom, men inget mer. Bullerplanken i sig själv är fula. Jag har aldrig träffat någon som sagt annat än att de tycker dessa är fula om de uttalar sig. Inte sällan är dessa bullerplank dessutom utsatta av klotter och graffiti.

Reseupplevelse? Ingen alls anser jag. Till och med tunnelbanor ger många gånger mer reseupplevelser. Som att åka i tunnelbana, men tillbringa mycket längre tid i detta, och sitta i bekvämare vagnar, med mer service ombord osv. Men absolut ingen reseupplevelse.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Resandeupplevelsen blir på en del banor faktiskt totalt obefintlig. Till och med tunnelbanor kan i vissa fall ge mer upplevelser än vissa av dessa banor. Banan är nedsänkt på vissa avsnitt så man inte ser omgivningen. Sedan avlöses detta med tunnlar. När man sedan kommer ut i normal markhöjd så är det då dessa fula bullerplank som avlöser. Dessemellan är det tunnel, sedan bullerplank, därefter tunnel igen och sedan bullerplank och så håller det på. Sedan kan det komma en station eller hållplats, men denna är sammanbyggd med bullerplanken så det nästan känns som en sorts tunnelbanestation eller liknande. Ibland ser man hustak bakom bullerplanken, så man anar lite om vad som kan finnas bakom, men inget mer. Bullerplanken i sig själv är fula. Jag har aldrig träffat någon som sagt annat än att de tycker dessa är fula om de uttalar sig. Inte sällan är dessa bullerplank dessutom utsatta av klotter och graffiti.

Reseupplevelse? Ingen alls anser jag. Till och med tunnelbanor ger många gånger mer reseupplevelser. Som att åka i tunnelbana, men tillbringa mycket längre tid i detta, och sitta i bekvämare vagnar, med mer service ombord osv. Men absolut ingen reseupplevelse.
    Nej, mycket till reseupplevelse får man inte med moderna tåg. Tysta "flyger" tågen fram på (nära nog) spikraka spår. Skogar, åkrar, tunnlar och bullerplank swishar förbi i en rasande takt. Och inte blir det bättre av att tåget inte går igenom andra orter än de stora städer där de stannar. Har man tur kan man emellanåt hinna se nåt hus nån stans.

Banan Västerås-Stockholm var tidigare trevlig, upp genom Tillberga, sedan lite småkrokigt in mot Enköping, slingan genom Grillby, rundandet av Ekolsundsviken, plankorsningarna i Bålsta, kroken över Stäket-ön. Riktigt trevligt. Långsamt, ja, men trevlig resa. Nu bara full raketfart förbi en grön massa som antagligen egentligen är träd i nån skog....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Bullerplank

Nej, det är inte de som bor nära banan som kräver det. Det är gällande lag och därmed aktuell kommun som kräver det. Men berörda fastighetsägare kan i vissa fall säga Nej.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Nej, det är inte de som bor nära banan som kräver det. Det är gällande lag och därmed aktuell kommun som kräver det. Men berörda fastighetsägare kan i vissa fall säga Nej.
    En gammal arbetskamrat som bodde med tomtgräns mot Roslagsbanan fick en dag besked om att bullerplank skulle byggas. Han ville fortsätta kunna se tågen, men det gick inte att tacka nej. Planket måste gå längs alla tomter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I det lilla landet mitt Europa, där järnvägen sköts mönstergillt, kan fastighetsägarna betala merkostnaden ur egen ficka, för att planket skall göras genomskinligt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Curt Olof Bodman Visa inlägg
    En gammal arbetskamrat som bodde med tomtgräns mot Roslagsbanan fick en dag besked om att bullerplank skulle byggas. Han ville fortsätta kunna se tågen, men det gick inte att tacka nej. Planket måste gå längs alla tomter.
    Om planket byggs på järnvägens mark kan det bli så.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Vid nybyggen är det ofta också Trafikverket som kräver det. Kommunen är skyldig att hålla bullernivå under vissa riktvärden för att marken ska "vara lämplig för bebyggelse". Ligger ett område nära järnväg krävs då i princip bullerplank eller bullervall: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...en-for-buller/ (Rubriken "Buller från väg- och spårtrafik")

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Eftersom det här forumet är känt för att vara nitisk med vad saker heter och inte heter (tex tågstation) så vill jag bara inflika att det heter bullerskyddsskärm och bullerskyddsvall!

För de bullrar inte, de skyddar mot buller!

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Vid nybyggen är det ofta också Trafikverket som kräver det. Kommunen är skyldig att hålla bullernivå under vissa riktvärden för att marken ska "vara lämplig för bebyggelse". Ligger ett område nära järnväg krävs då i princip bullerplank eller bullervall: https://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...en-for-buller/ (Rubriken "Buller från väg- och spårtrafik")
    Trafikverket kräver det (av vem?) eftersom det krävs. Men Trafikverket råder inte över annans mark.
    Om en fastighetsägare avtalar om att avstå gäller avtalet fastigheten och binder även framtida ägare av fastigheten. Men vad Trafikverket gör på sin sida av tomtgränsen bestämmer de själva.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Eftersom det här forumet är känt för att vara nitisk med vad saker heter och inte heter (tex tågstation) så vill jag bara inflika att det heter bullerskyddsskärm och bullerskyddsvall!

För de bullrar inte, de skyddar mot buller!
    Uttrycket bullerskydd är inte heller entydigt, det kan lika gärna tolkas som att det skyddar bullret!

När spårnära bullerskyddsskärmar skulle införas argumenterade jag för att åtminstone göra uttrycket lite kortare, t ex ”spårnära bullerskydd”, men det fick man visst inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Självklart är det så, om det är ett hål i planket så kommer ljudet fortplanta sig ändå. Sedan gäller det att utforma planken på rätt sätt så man inte bara lyfter (o)ljudet och "dumpar" det längre bort på annan bebyggelse. Den erfarenhet jag har av plank längs vägar och järnvägar är att dessa hjälper att minska ljudnivå. Vi får inte glömma bort att även små minskningar av buller har stor förbättrande påverkan på hälsan speciellt när det gäller långvarigt buller.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Trafikverket kräver det (av vem?) eftersom det krävs.
    Vid nybyggen där detaljplanering ingår kräver Trafikverket att detaljplanen innehåller bestämmelser om att bullerskydd ska vara uppförda innan startbesked för bygge av bostäder kan ges (eller liknande) om bullerutredning visar att riktvärden inte kan hållas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men huset kan säljas och den nye ägaren kan göra anspråk på bullerdämpning av järnvägen.
    Men visst, min mor hade i många år utsikt mot Vkb och HNJ men efter en sådär 40år byggdes ett stort hyreshus som hindrade utsikten och hon sa ofta : ”jag saknar tågen”. Som en liten krumelur var hon på god fot med fastighetsägaren-byggherren och förstod att det var en investering men likväl saknade hon tågen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Trafikverket kräver det (av vem?) eftersom det krävs. Men Trafikverket råder inte över annans mark.
    Om en fastighetsägare avtalar om att avstå gäller avtalet fastigheten och binder även framtida ägare av fastigheten. Men vad Trafikverket gör på sin sida av tomtgränsen bestämmer de själva.
    Bullerservitut?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bullerservitut?
    Finns inte noterat hos Lantmäteriet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Finns inte noterat hos Lantmäteriet.
    Om man då skriver ett avtal med en markägare kan denne sedan sälja marken utan att föra över avtalet till köparen. Värdelöst med andra ord.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om man då skriver ett avtal med en markägare kan denne sedan sälja marken utan att föra över avtalet till köparen. Värdelöst med andra ord.
    Avtalet säger annorlunda. Mrn skit samma, vi ska inte sälja.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •