Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: München-Wien

Moderator
    Medlem
    mar 2018

München-Wien

Sett på kartan och läst i Europe by rail om tåg i alperna. Sträckan München-Wien går genom bergen, har hört rykten om att det ska vara en ganska vacker sträcka. Stämmer det? Hinner man se något om man åker snabbtåg?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: München-Wien

Citat Ursprungligen postat av Per No Visa inlägg
    Sett på kartan och läst i Europe by rail om tåg i alperna. Sträckan München-Wien går genom bergen, har hört rykten om att det ska vara en ganska vacker sträcka. Stämmer det? Hinner man se något om man åker snabbtåg?
    Nej, jag måste tyvärr göra dig besviken, det gör den inte. Högsta punkten är strax över 600 m. Sträckan är så där. Öster om Linz är det mest tunnlar numera. Mellan München och Linz hinner man se saker och ting, men det är inget storslaget. En och annan sjö, berg i fjärran. Beklagar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej den linjen får nog inte många stilpoäng av mig. Salzburg-Wien är till stora delar nybyggd, till stor del med bullerplank och tunnlar som hindrar utsikt. Men fort går det. München-Salzburg är däremot rätt charmig men ingen extrem bergsjärnväg. Den slingrar sig i floddalar.
    Men vill du ha en trevlig resa med mycket vyer så kanske du ska fundera på en väg München-Wörgl-Bischofsheim-Leoben och sedan upp till Wien över Semmeringbahn.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Nej den linjen får nog inte många stilpoäng av mig. Salzburg-Wien är till stora delar nybyggd, till stor del med bullerplank och tunnlar som hindrar utsikt. Men fort går det. München-Salzburg är däremot rätt charmig men ingen extrem bergsjärnväg. Den slingrar sig i floddalar.
    Förlåt, käre Lennart, men den beskrivningen håller inte. Mellan München och Rosenheim är det bara platt mark, sedan korsas ett antal vattendrag, men ingen flod följs.
    Och mellan Salzburg och Linz har man inte än hunnit bygga nytt, eller bara väldigt korta bitar.
    Men vill du ha en trevlig resa med mycket vyer så kanske du ska fundera på en väg München-Wörgl-Bischofsheim-Leoben och sedan upp till Wien över Semmeringbahn.
    Det håller jag med om (fast du menade förstås Bischofshofen). Man kan till och med fundera på att ta en sväng via Klagenfurt. Tar givetvis ännu längre, men så är det också ännu vackrare.

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Fanns det inte nån tågförbindelse mellan Schweiz och Wien via Innsbruck? Hur är den?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Förlåt, käre Lennart, men den beskrivningen håller inte. Mellan München och Rosenheim är det bara platt mark, sedan korsas ett antal vattendrag, men ingen flod följs.
    Och mellan Salzburg och Linz har man inte än hunnit bygga nytt, eller bara väldigt korta bitar.

Det håller jag med om (fast du menade förstås Bischofshofen). Man kan till och med fundera på att ta en sväng via Klagenfurt. Tar givetvis ännu längre, men så är det också ännu vackrare.
    Man får förstås acceptera att det inte är 100% fina vyer men jag vill nog hävda att vägen över Wörgl och sedan vidare mot Selzthal och Semmeringbahn är överlägsen vägen över Salzburg.
    Och en kollega till mig brukar utnämna Semmeringbahn som sin favoritlinje, det är den första bergsbanan, åtminstone om man räknar längre linjer, och var sensationell på sin tid.

Medlem
    nov 2017

Fanns det inte nån tågförbindelse mellan Schweiz och Wien via Innsbruck? Hur är den?
    Absolut. Mellan Rosenheim (dvs strax öster om stadens station) och Wien är det samma sträcka.
    Schweiziska gränsen - Bludenz: inte illa
    Bludenz - Landeck: rekommenderas varmt
    Landeck - Innsbruck: inte illa
    Innsbruck - Wörgl: mest tunnelbana, mindre om tåget stannar i Jenbach
    Wörgl - Rosenheim: ganska ok

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Visst finns det och den heter Arlbergbanan och går till Schweiz via Liechtenstein. Den går i öst-västlig riktning och är den längsta av alla bergsjärnvägar genom Alperna. Se bara till att välja tåg som går vägen över Zell am See, många tåg går via Tyskland och Salzburg-Rosenheim-Wörgl men den är inte så särskilt rolig.

Medlem
    nov 2017

Man får förstås acceptera att det inte är 100% fina vyer men jag vill nog hävda att vägen över Wörgl och sedan vidare mot Selzthal och Semmeringbahn är överlägsen vägen över Salzburg.
    Och en kollega till mig brukar utnämna Semmeringbahn som sin favoritlinje, det är den första bergsbanan, åtminstone om man räknar längre linjer, och var sensationell på sin tid.
    Instämmer. Wörgl - Selzthal - Leoben är klart vackrare än den raka vägen. Och Semmering blir det även om man tar omvägen via Klagenfurt (som jag alltså anser som ännu vackrare).

Moderator
    Medlem
    mar 2018

Visst finns det och den heter Arlbergbanan och går till Schweiz via Liechtenstein. Den går i öst-västlig riktning och är den längsta av alla bergsjärnvägar genom Alperna. Se bara till att välja tåg som går vägen över Zell am See, många tåg går via Tyskland och Salzburg-Rosenheim-Wörgl men den är inte så särskilt rolig.
    Verkar inte gå via Innsbruck, utan man måste byta i München. Banarbete?

Medlem
    nov 2017

Verkar inte gå via Innsbruck, utan man måste byta i München. Banarbete?
    Just nu är det banarbete mellan Bludenz och Ötztal (själva Arlberg alltså, den vackraste delen). Bussersättning. Men det är bara så till den 2 juli.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •