Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bildvisning på Postvagnen

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Bildvisning på Postvagnen

Jag kan bli lite lätt bekymrad över bildvisningar i Postvagnen. Jag vet sedan tidigare att det finns postvagnsbesökare som uppskattar olika typer av bildvisningar och har en förmåga att uppskatta desamma.
    Samtidigt noterar jag att det stora flertalet är tämligen likgiltiga. Kanske för att jag ofta visar lite äldre bilder som inte tilltalar de yngre postvagnsbesökarna.
    Jag har inte en susning om vad besökarna vill se för typ av bilder, och hur man "pushar" bildvisare att visa mer av önskat material.
    För 10 år sedan var Postvagnen relativt ensam om att visa järnvägsrelaterade bilder, idag 2018 finns det en mängd olika plattformar att visa järnvägsbilder på.

Om postvagnsbesökarna vill att Postvagnen ska vara förstahandsvalet om man vill titta på järnvägsbilder så borde man nog fundera på hur man når dit. Fast det kanske är så att någon av övriga plattformar är ett bättre val.

Jag gör ytterligare ett försök med en av mina enfaldiga bilder, kliniskt ren från dagens moderniteter.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bildvisning på Postvagnen

Du måste ändå ta till dig att du fick ett massivt gensvar på din fina nostalgibild av Ra-loket som ankom Cst i början av 70-talet med ett tåg och som skapade en kul diskussion som vissa av oss gillar.

Den här bilden är ju fantastiskt intressant och annorlunda i sin brokighet. Jag måste erkänna att jag inte riktigt känner igen mig men gissar på Skövde och då är det förmodligen dåtidens Karlsborgs pendel vi ser på bilden. Den välputsade T21:an har väl bara hängt på godsvagnen sist i tåget.

Mycket fin bild med många detaljer! 12 poäng från mig!

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag är inte riktigt säker på vad du far efter, men du har trots allt fått i tidningsordning som jag får upp dem vid en sökning:

Tråd 1: 333 visningar, 11 gilla, 1 svar
    Tråd 2: 625 visningar, 17 gilla, 3 svar
    Tråd 3: 417 visningar, 16 gilla, 0 svar
    Tråd 4: 867 visningar, 31 gilla, 3 svar
    Tråd 5: 1107 visningar, 17 gilla, 5 svar
    Tråd 6: 3722 visningar, 65 gilla, 36 svar
    Tråd 7: 517 visningar, 22 gilla, 3 svar
    Tråd 8: 848 visningar, 10 gilla, 12 svar

En slutsats man kan dra är förstås att det kan vara bra för spridning och antal gilla om det kommer igång en diskussion. Dock så är det kanske inte så meningsfullt med inlägg enbart av typen "bra bild". Den här svårigheten finns i ärlighetens namn även för bildvisning generellt. Och alla som uppskattar bilderna har nog knappast tryckt på gilla.

Jag tycker att du har riktigt bra och intressanta bilder i ditt arkiv, dessutom med god teknisk kvalitet.

Senast redigerat av ztenlund den 2018-03-14 klockan 15:26:17. Anledning: felstavning

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mohlin Visa inlägg
    Jag kan bli lite lätt bekymrad över bildvisningar i Postvagnen. Jag vet sedan tidigare att det finns postvagnsbesökare som uppskattar olika typer av bildvisningar och har en förmåga att uppskatta desamma.
    Samtidigt noterar jag att det stora flertalet är tämligen likgiltiga. Kanske för att jag ofta visar lite äldre bilder som inte tilltalar de yngre postvagnsbesökarna.
    Jag har inte en susning om vad besökarna vill se för typ av bilder, och hur man "pushar" bildvisare att visa mer av önskat material.
    För 10 år sedan var Postvagnen relativt ensam om att visa järnvägsrelaterade bilder, idag 2018 finns det en mängd olika plattformar att visa järnvägsbilder på.

Om postvagnsbesökarna vill att Postvagnen ska vara förstahandsvalet om man vill titta på järnvägsbilder så borde man nog fundera på hur man når dit. Fast det kanske är så att någon av övriga plattformar är ett bättre val.
    För egen del tycker jag att det är ganska tråkigt att titta på bilder, vare sig det är i PV eller på andra håll. De ger mig helt enkelt inte på långa vägar lika mycket som en välskriven text. Kategorin "järnvägsfoto" klickar jag därför sällan på (annat än möjligen på tisdagar mellan åtta och nio eftermiddagen :) ).

Det gör emellertid inte att jag tycker att det är fel att det finns bilder i härvarande postvagn. Det är ju många som uppskattar det, så fortsätt du och andra att visa era bilder här. Emellanåt kanske till och med jag kommer att kommentera dem. ;)

1. Klass Mohlins avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ztenlund Visa inlägg
    Jag är inte riktigt säker på vad du far efter, men du har trots allt fått i tidningsordning som jag får upp dem vid en sökning:

Tråd 1: 333 visningar, 11 gilla, 1 svar
    Tråd 2: 625 visningar, 17 gilla, 3 svar
    Tråd 3: 417 visningar, 16 gilla, 0 svar
    Tråd 4: 867 visningar, 31 gilla, 3 svar
    Tråd 5: 1107 visningar, 17 gilla, 5 svar
    Tråd 6: 3722 visningar, 65 gilla, 36 svar
    Tråd 7: 517 visningar, 22 gilla, 3 svar
    Tråd 8: 848 visningar, 10 gilla, 12 svar

En slutsats man kan dra är förstås att det kan vara bra för spridning och antal gilla om det kommer igång en diskussion. Dock så är det kanske inte så meningsfullt med inlägg enbart av typen "bra bild". Den här svårigheten finns i ärlighetens namn även för bildvisning generellt. Och alla som uppskattar bilderna har nog knappast tryckt på gilla.

Jag tycker att du har riktigt bra och intressanta bilder i ditt arkiv, dessutom med god teknisk kvalitetet.
    Tyvärr hamnar ju tyvärr denna typ av diskussion i att jag som bildvisare skulle vara missnöjd över responsen. Jag vill med kraft dementera detta !!! Skulle det vara så är det ju bara att sluta visa bilder.

Det jag vill peka på är att andra bildfora tagit över bildvisningar från postvagnen, och är det så vi vill att det ska vara??

Utifrån de siffror Ztenlund visade upp så konstaterar jag att 2,2% gillade vad jag visade (8436 visningar/189 gilla), och att följaktligen 97,8% var likgiltiga för vad som visats. Jag antar att resultatet förmodligen är likartat för andra bildvisare.
    Nu är det naturligtvis så att många postvagnsbesökare ännu inte hittat gilla-knappen, och att kanske detta inlägg gör att några fler hittar denna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror du får räkna om procenten. 2,2 % har tryckt på gilla-knappen. Resten har inte orkat trycka på knappen eller ser den inte, jag har ingen gilla-knapp framme nu. Forumet är som det är. För min del kvittar det med gilla-markeringar, jag visar bilder för att jag gillar det och är tacksam så länge ingen ber mig sluta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag tror du får räkna om procenten. 2,2 % har tryckt på gilla-knappen. Resten har inte orkat trycka på knappen eller ser den inte, jag har ingen gilla-knapp framme nu. Forumet är som det är. För min del kvittar det med gilla-markeringar, jag visar bilder för att jag gillar det och är tacksam så länge ingen ber mig sluta.
    Gillaknappen är ju en ny funktion i Pv och en och annan tänker väl inte på den.
    Men järnvägsfoto är ju en särskild del av Pv så man måste aktivt söka sig till den delen för att se bilderna.
    Jag skulle nog gissa att max 5% är likgiltiga för bilderna medans kanske 95% uppskattar dem i olika grad. Med 500-1000 visningar är det en hög siffra. 2% som trycker på gilla kanske blir bättre vartefter. Så höga siffror som 3000 tyder dock på att någon länkat till bilden i ett annat forum men även det kanske är ett plus för Pv och naturligtvis fotografen

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Gillaknappen är ju en ny funktion i Pv och en och annan tänker väl inte på den.
    Men järnvägsfoto är ju en särskild del av Pv så man måste aktivt söka sig till den delen för att se bilderna.
    Om man läser allt nytillkommet material med hjälp av knappen "Nya inlägg" missar man inte bildtrådarna, vare sig när de startas eller när det kommer svar på dem.

Jag är väl en del av den yngre skaran användare på PV, och kan bara säga att dina bilder är helt underbara! Jag har nästan helt slutat kolla på Facebook (så mycket reklam och man missar så lätt en massa saker bara), och vill jag se och visa järnvägsbilder så besöker jag oftast Postvagnen (eller Instagram), för där vet jag att kvalitén finns! :)

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tyvärr hamnar ju tyvärr denna typ av diskussion i att jag som bildvisare skulle vara missnöjd över responsen. Jag vill med kraft dementera detta !!! Skulle det vara så är det ju bara att sluta visa bilder.

Det jag vill peka på är att andra bildfora tagit över bildvisningar från postvagnen, och är det så vi vill att det ska vara??

Utifrån de siffror Ztenlund visade upp så konstaterar jag att 2,2% gillade vad jag visade (8436 visningar/189 gilla), och att följaktligen 97,8% var likgiltiga för vad som visats. Jag antar att resultatet förmodligen är likartat för andra bildvisare.
    Nu är det naturligtvis så att många postvagnsbesökare ännu inte hittat gilla-knappen, och att kanske detta inlägg gör att några fler hittar denna.
    Hur föreslår du att ditt första inlägg och din matematiska övning* ska tolkas då, om det inte är ett uttryck för någon form av bristande nöje? Jag skrev faktiskt explicit att jag inte riktigt förstod vad du for efter och jag gör det faktiskt fortfarande inte. Att stora amerikanska IT-bolag tuggat i sig mycket av folks uppmärksamhet är ingen hemlighet, men vad är det du vill ska hända i Postvagnen?

*Huruvida den är rättvisande kan utgöra en helt egen diskussion.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag tycker om bra järnvägsbilder. Men komplettera gärna bilden med fakta om årtal, plats och om fordonen mm.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag ser redan på din avatar att jag gillar dina bilder.

Passagerare Roy Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

För min del så är bildvisning vanligtvis den största anledningen till att jag besöker Postvagnen. Diskussioner och fakta kan vara ack så intressant och givande, men välkomponerade bilder med hög teknisk standard, som dessutom har flertalet decennier på nacken, bättre än så blir det inte. Dina och t.ex. Jan Lindahls gamla foton är ren mumma för själen, så jag hoppas du fortsätter!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Till att börja med: Jag "tittar" inte på dina bilder, jag avnjuter dem!

Jag är fotointresserad och jag är järnvägsintresserad. Och börjar bli lite till åren.
    Vältagna foton, gärna från förr, presenterade i hög kvalitet. Bättre kan det inte bli.
    Bilder som dina är ett av skälen till att jag hänger här i PV överhuvudtaget. Så den här frågan engagerar mig.

Samtidigt noterar jag att det stora flertalet är tämligen likgiltiga.
    Jag tror du drar fel slutsats här. Avdelningen för järnvägsfoto har flest ämnen i forumet. Antalet inlägg ligger på en stark andraplats, bara ett par procent under den allmänna diskussionsdelen. Visningar hittar jag ingen sammanställning över men när jag skummar siffrorna tycker jag de för fotodelen ligger på i stort sett samma nivå som i allmänna delen. Din underbara Ra-bild tycks för övrigt ha forumrekord i visningar - välförtjänt!

Av detta kan du väl inte rimligen konstatera att "det stora flertalet är tämligen likgiltiga". Folk tittar och kommenterar här i ungefär samma omfattning som i den allmänna diskussionsdelen (övriga delar ligger långt efter). Om det skulle visa på likgiltighet för järnvägsfoto så visar väl de övriga siffrorna i lika hög grad på likgiltighet för järnvägsfrågor i allmänhet. Vilket jag tycker faller på sin egen orimlighet.

Sen är det en annan sak att folk här inte visar gensvar. Men det beror nog på annat än likgiltighet. Tidigare har det saknats lämplig form för det. Man kunde förstås skriva ett svar. Men alltför många svar sabbar forumets struktur om innehållet inte i övrigt tillför något i ämnet. Det tror jag fick många att avstå. Och det har man vant sig vid.

Sen får jag väl lufta en fördom om att forumets besökare i gemen nog inte tillhör den mest spontana eller mest utåtagerande delen av befolkningen, om man säger så. Fullkomligt enastående bilder får inte sällan kommentarer av typen "Trevligt". Och då har den som kommenterade ändå ansträngt sig över snittet.

Men det där handlar nog inte alls om likgiltighet. Räkna med att bakom tystnaden döljer sig åtskilliga fullkomligt hänförda läsare. Räkna därtill med att det nog laddas ner en hel del bilder för att användas som t ex skrivbordsbakgrund. Man ser ju emellanåt någon artig fråga om det går för sig. Och det är nog bara en försvinnande liten minoritet av de som laddar ner som frågar först... Nerladdningar sker ju inte av illvillighet utan för att man faktiskt gillar bilden.

Nu finns Gilla-knappen, men det tar nog tid innan användandet sprider sig. Alla tycks heller inte se den. Så dra inga slutsatser av den än.

Jag har inte en susning om vad besökarna vill se för typ av bilder
    Det där kan förstås vara ett problem när du inte får tillräcklig feedback. Men om jag utgår från mig själv och som jag även tolkar många andra här, så är den frågan - utifrån allt det du visat hittills (inkluderat tidigare PV-versioner) i just ditt fall väldigt enkel: Vi vill se dina bilder. Välj själv vad du vill visa, jag lovar att det blir uppskattat!

... och hur man "pushar" bildvisare att visa mer av önskat material.
    Det är en fråga som är värd en egen mässa. Borde få en egen tråd.
    Många vill ju (enligt tidigare diskussioner) kunna ladda upp bilder direkt här i PV. Det skulle säkert hjälpa många över tröskeln.
    Bättre gensvar skulle nog också locka en eller annan. Finns säkert fler aspekter. Som sagt - frågan är värd en egen diskussion.

...idag 2018 finns det en mängd olika plattformar att visa järnvägsbilder på.
    Det ena utesluter väl inte det andra?

Om postvagnsbesökarna vill att Postvagnen ska vara förstahandsvalet om man vill titta på järnvägsbilder så borde man nog fundera på hur man når dit.
    Genom att visa bra bilder där. Såna som dina t ex.
    Genom att göra det lättare att lägga upp bilder. Ett välskött och välfyllt bildarkiv på PV skulle definitivt bidra.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

...
    ...
    Jag gör ytterligare ett försök med en av mina enfaldiga bilder, kliniskt ren från dagens moderniteter.
    Jag är en sådan som både läser många av textinläggen med behållning, men med minst lika stor behållning tittar på bilder (och reseberättelser), och med speciellt stor behållning tittar på bilder från när jag var ung och började digga (dvs 1960-1970-tal) samt bilder från östsidan. Så dina bilder passar klockrent in på vad jag vill se. Om du sen visar färska bilder från någon museijärnväg i östra Tyskland med lite information, så blir jag lika glad.

Jag är tydligen insnöad, vad finns det för en massa andra plattformar att visa järnvägsbilder på? Berätta gärna, ifall jag missat något.

Tack för bilden, stämmer det som någon tror att det är Skövde och tåg till Karlsborg?

I övrigt tyckte jag att signaturen IB gjorde en väldigt bra analys.
    Själv är jag glad att slippa öppna inlägg som bara skriver Fin bild eller Vacker, när jag tittar igenom Senaste inläggen, så Gilla-knappen kanske är bättre än vad jag trott. Jag har i gamla Postvagnen tittat på antalet visningar på mina reseberättelser för att se om de verkat vara intressanta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är väl främst Facebook som har några grupper som dragit till sig rätt många fotografer .
    De spårbundna tågentusiasternas bildband Är en sådan grupp och
    Gruppen som tidigare hette ”De spårbundnas gemensamma bildband”
    Är så en annan. Den första är sluten och den andra hemlig så man måste ha inbjudan
    Industribaneföreningen har också en trevlig FB-sida med en del bilder om man nu är intresserad av torvmosselok och sådant, den FB är öppen
    Svenskt tågforum kan ju också nämnas,

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2018-03-15 klockan 02:19:43.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag är 30 år gammal, vilket betyder att jag är född 1988. Jag minns väldigt vagt brunmålade SJ-vagnar med InterCity-pilar på Höörs järnvägsstation. Brunt och orange har en väldigt låg nostalgisk faktor hos mig, eftersom jag inte är uppvuxen med det. Snarare borde jag bli eld och lågor över SJ-babyblått (finns forttfarande kvar, alltså inte ett dugg nostalgiskt), Kustpilen (jag erkänner, tanken på Kustpilens doft och dieselbrummande ut från Höörs station gör mig svårt nostalgisk) och Pågatågens X11 (en viss nostalgi infinner sig vid tanken på dessa).
    Ändå älskar jag att se allt som är historiskt men som jag inte har upplevt själv. Det spelar ingen roll om det är ett ånglok från artonhundrafrösihjäl eller ett Ra-lok eller paprikatåg. Däremot är jag dålig på att kommentera. Det är inte alltid man känner att man tillför någonting genom en kommentar. Därför är jag ytterst tacksam för att Postvagnen äntligen har fått en Gilla-knapp. Då kan man äntligen visa sin uppskattning utan att behöva spamma ned forumet med ett fullständigt meningslöst inlägg i form av "Snygg bild!".

Något dimmigt formulerat från en hotellsäng i San Francisco. Ett antal mer eller mindre hipstriga öl finns innanför västen, och utanför fönstret hörs kabelspårvagnarnas dånande. God afton!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för bilden, stämmer det som någon tror att det är Skövde och tåg till Karlsborg?

Ja det skulle vara kul att få bekräftat att det är Skövde. Den frågan försvann i den andra diskussionen

Mvh/Alex

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Humbla Visa inlägg
    Jag tycker om bra järnvägsbilder. Men komplettera gärna bilden med fakta om årtal, plats och om fordonen mm.
    Men vi får kanske respektera att alla inte har kvar sådana uppgifter i sina fotosamlingar men kanske ändå publicerar bra foton. Och så blir det ju tillfälle för tittarna i att spekulera om årtal,plats och annat ?

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Jag är 30 år gammal, vilket betyder att jag är född 1988.

Därför är jag ytterst tacksam för att Postvagnen äntligen har fått en Gilla-knapp. Då kan man äntligen visa sin uppskattning utan att behöva spamma ned forumet med ett fullständigt meningslöst inlägg i form av "Snygg bild!".
    Jag blir 38 i år, annars skrev du just precis det jag tänkte skriva, mer eller mindre ord för ord. (citerar bara delar, men mitt medhåll gäller för hela det du skrev)

Så därför säger jag bara "Me too"

/J

Senast redigerat av Jona den 2018-03-15 klockan 21:10:10.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •