Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Slipers i zig-zag

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    jul 2020
    Inlägg
    63

    Slipers i zig-zag

    Som allmänt intresserad följer jag med intresse denna sajt. Givetvis
    så bidrar Youtube med mycket intressant tittande. Men ibland snubblar
    jag över något jag inte begriper. Som i denna video. Som titeln säger:
    Slipers i zig-zag?? Har aldrig förr sett något liknade, så varför det här?
    Ekonomi, hållbarhet, stabilitet, ..........????

    https://www.youtube.com/watch?v=OUfQBfZKzfU


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    325

    Sv: Slipers i zig-zag

    Y-sliprar: https://en.wikipedia.org/wiki/Railro...#Y-shaped_ties Ska tydligen ge stabilare spår och kräva mindre ballast.


  3. #3
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 316

    Sv: Slipers i zig-zag

    Citat Ursprungligen postat av pegee Visa inlägg
    Som allmänt intresserad följer jag med intresse denna sajt. Givetvis
    så bidrar Youtube med mycket intressant tittande. Men ibland snubblar
    jag över något jag inte begriper. Som i denna video. Som titeln säger:
    Slipers i zig-zag?? Har aldrig förr sett något liknade, så varför det här?
    Ekonomi, hållbarhet, stabilitet, ..........????

    https://www.youtube.com/watch?v=OUfQBfZKzfU
    Denna typen av sliper är hyfsat vanlig i östra delarna av Europa, tex i Tjeckien.
    Här några bilder från Liberec och interurbanlinjen till Jablonec. Denna linje är tänkt att byggas om från meterspår till normalspår, ett arbete som gjorts i omgångar. Även i år ska det pågå arbete med detta. Mina bilder är från 2012-08-09, så det kan ha gjorts mer sedan dess.



    Linjen Liberec - Jablonec. Foto 2012-08-09, Leif D.

    Kan ju även passa på att visa dessa två vagnar, Tatra T2 19 och 18, som 2019 överfördes till spårvägsmuseet i Prag, för att bli museala T2:or i trafik. De har nu nummer 6004 och 6003 i Prag.
    Observera också den blå dekalen med texten 1000, på multipelluckan. Där anges om vagnen är meterspårig eller normalspårig. Endast linjen till Jablonec är meterspårig, övriga normalspåriga och det händer att vagnar byter spårvidd över tid, genom boggibyten.

    T2 19+18, Jablonec nad Nisou. Foto 2012-08-09 15:55:07, Leif D.

    Alla bilder från Liberec och Jablonec finns på den här länken

    Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •