Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Godsvagnar igen, sista uppdateringen.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Godsvagnar igen, sista uppdateringen.

Då har jag kommit till järnvägens slut, jag har inga fler bilder att lägga upp. Om jag inte missat någon. Det blev totalt 245 bildsidor med 304 bilder. Plus ytterligare 21 registerfiler. Jobbigt men kul och jag hoppas det blir till glädje och nytta. Jag höll på 1970-1972, fram tills jag började jobba, med vissa återfall fram till 1976. Börjar känna ett visst sug igen men det är omöjligt att idag röra sig på bangårdarna som jag gjorde för 45 år sen. Vad jag mest saknar i bildväg är alla dessa små 2-axliga tankvagnarna som i hundratal skötte den mesta oljetransporten. De kom bara med som bakgrund ibland. Speciellt de med skorstenar, man fick elda under vissa tjockoljor och asfalt för att få ut dem ur tankarna. Fast det är lite sent påtänkt nu.

Så det är bara att göra ett besök. http://gotbild.se/godsvagnar/godsvagnar.htm Den intressantaste nykomlingen idag är nog Götaverkens 8-axliga specialvagn för vevaxeltransporter litt S. Som vanligt uppskattar jag tillägg och frågor. Jag är inte helt klar, jag kommer att gå igenom alla sidorna och göra vissa uppdateringar och möjligen försöka förbättra bilderna men det kommer att ta ett tag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Godsvagnar igen, sista uppdateringen.

JZ köpte en del Gas-z från Frankrike så det är nog samma tillverkare som för SNCF Gas, kan ha varit ARBEL? Dom flesta av JZ Gas var dock av inhemska tillverkare i lite varierande utföranden.
    SNCB Ks-vagnen är, trots ekerhjulen, rätt ny. Framgår bl a av typbeteckningen 3212A3.
    Den första TGOJ Os är en Gävlevagn, den andra, som du säger från DDR, Waggonbau Niesky. Fabriken är fortfarande högst verksam, men med nya ägare förstås.

Senast redigerat av BL den 2018-03-15 klockan 01:28:29. Anledning: Ta bort smiley

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    JZ köpte en del Gas-z från Frankrike så det är nog samma tillverkare som för SNCF Gas, kan ha varit ARBEL? Dom flesta av JZ Gas var dock av inhemska tillverkare i lite varierande utföranden.
    SNCB Ks-vagnen är, trots ekerhjulen, rätt ny. Framgår bl a av typbeteckningen 3212A3.
    Den första TGOJ Os är en Gävlevagn, den andra, som du säger från D D R, Waggonbau Niesky. Fabriken är fortfarande högst verksam, men med nya ägare förstås.
    Då hade jag nog rätt beträffande Gas-vagnen. Jag reagerade direkt på likheten. Ks-vagnen var lite motsägelsefull. Kan vara ny eller högst något år gammal. Inga skador, texten fullt läsbar och sen ekerhjul vilket knappast kan sägas vara modernt på 70-talet.
    Du tycks ha drabbats av en D D attack. Man kan inte skriva två D:n ihop för det tolkar forumet som en smiley. Fast det går väl att koppla bort med någon åtgärd?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dom här http://gotbild.se/godsvagnar/87e.htm Franska Sas-vagnarna körde i heltåg upp till Oslo, inhyrda av någon ifrån någon.
    Har sett många bilder på dom tågen, ofta med ett Mg-lok som dragare , med lokbyte i Kornsjö då.
    Sveriges första heltåg för containers kan man väl säga.

M.V.H Anders.k.

Ej aktiv
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Dom här http://gotbild.se/godsvagnar/87e.htm Franska Sas-vagnarna körde i heltåg upp till Oslo, inhyrda av någon ifrån någon.
    Har sett många bilder på dom tågen, ofta med ett Mg-lok som dragare , med lokbyte i Kornsjö då.
    Sveriges första heltåg för containers kan man väl säga.

M.V.H Anders.k.
    Just. Jag har små minnesbilder av dessa tåg. De intresserade mig så mycket att jag fick ett återfall i vagnsfotograferingen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •