Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Inga tåg över Öresundsbron till helgen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inga tåg över Öresundsbron till helgen.

Enligt Skånetrafiken (https://www.skanetrafiken.se/banarbe...ort-1718-mars/) så är all tågtrafik över bron inställd över helgen den 17e-18e mars. Trafikverket utför diverse underhåll.

Jag är lite förvånad över att det är Trafikverket som skall göra underhåll, jag tycker mig ha läst någonstans (kanske här i PV) att det är brokonsortiet som äger och driver de spåren.

Har jag drömt detta?

--
    Silverfisk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Inga tåg över Öresundsbron till helgen.

Citat Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inlägg
    Enligt Skånetrafiken (https://www.skanetrafiken.se/banarbe...ort-1718-mars/) så är all tågtrafik över bron inställd över helgen den 17e-18e mars. Trafikverket utför diverse underhåll.

Jag är lite förvånad över att det är Trafikverket som skall göra underhåll, jag tycker mig ha läst någonstans (kanske här i PV) att det är brokonsortiet som äger och driver de spåren.
    Kort sagt, det ena utesluter inte det andra. Brokonsortiet har ingen egen underhållsorganisation och köper tjänsten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

De har köpt denna tjänst av InfraNord AB

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Kort sagt, det ena utesluter inte det andra. Brokonsortiet har ingen egen underhållsorganisation och köper tjänsten.
    Torde väl knappast vara av intresse för allmänheten vem som utför ett arbete.
    Konsekvensen av arbetet är ju att inga tåg kan köras och eftersom Trafikverket har ansvar för trafikledning på svenska sidan, så torde de ju ha ansvaret att informera. Samt även se till att ersättningstrafik kommer till stånd, via de trafikoperatörer som trafikerar sträckan. Vilket ju säkerligen har kommunicerar med dessa sedan länge.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Torde väl knappast vara av intresse för allmänheten vem som utför ett arbete.
    Förvisso så. Men mitt svar avsåg varför underhåll kan utföras och informeras om av Trafikverket trots att de inte är infrastrukturförvaltare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast nu utför inte Trafikverket något underhåll på Öresundsförbindelsen - vilket var vad frågan handlade om.
    Ja i strikt mening utför inte Trafikverket något underhåll inom järnvägssystemet - utan låter andra utföra sådant!

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Har jag drömt detta?

--
    Silverfisk
    Högst sannolikt rent felaktigt, Skånetrafiken räknar med att när järnväg ska underhållas så är det Trafikverket som sköter det. Alternativt handlar det om underhåll av anslutande spår på Trafikverkets sida om gränsen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Fast nu utför inte Trafikverket något underhåll på Öresundsförbindelsen - vilket var vad frågan handlade om.
    Ja i strikt mening utför inte Trafikverket något underhåll inom järnvägssystemet - utan låter andra utföra sådant!
    Och med det vill du säga vad? Det har i annat inlägg förklarats varför det informeras om av Trafikverket. Det är dessutom Trafikverket som har uppdraget att fördela infrastrukturkapacitet, innefattande även tider för underhåll.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Och med det vill du säga vad? Det har i annat inlägg förklarats varför det informeras om av Trafikverket. Det är dessutom Trafikverket som har uppdraget att fördela infrastrukturkapacitet, innefattande även tider för underhåll.
    Men det är ändå inte så att Trafikverket ens köper underhållet av bron. Däremot ser de till att stänga av trafiken så att underhållet kan utföras, men det innebär inte att Trafikverket underhåller.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Men det är ändå inte så att Trafikverket ens köper underhållet av bron. Däremot ser de till att stänga av trafiken så att underhållet kan utföras, men det innebär inte att Trafikverket underhåller.
    Nej, inte heller påstått. Bara att det upphandlas av brokonsortiet.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Trafikverket ansvarar för Öresundsbanan fram till och med Lernacken. På bron upphandlar Öresundsbrokonsortiet underhållet. Men det är Trafikverket som trafikleder Öresundsförbindelsen över bron och Peberholm. Peberholms driftplats (infartssignalerna från Kastrup) är gränsen mot dansk trafikledning (FC København).

Om arbetet i helgen är på Lernacken (t.ex. i växelkrysset där) kan texten teoretiskt vars korrekt. Troligast är dock att det är arbete både på bron och anslutande bana i Skåne för att utnyttja trafikavbrottet maximalt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det viktigaste är inte huruvida trafikverket utför underhåll.
    Det man vill få fram är att:
    Någon (inte Skånetrafiken) utför underhåll.
    Bron är stängd för tågtrafik.
    Det kommer köras buss.
    Man ska räkna med längre restid.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Trafikverket ansvarar för Öresundsbanan fram till och med Lernacken. På bron upphandlar Öresundsbrokonsortiet underhållet. Men det är Trafikverket som trafikleder Öresundsförbindelsen över bron och Peberholm. Peberholms driftplats (infartssignalerna från Kastrup) är gränsen mot dansk trafikledning (FC København).

Om arbetet i helgen är på Lernacken (t.ex. i växelkrysset där) kan texten teoretiskt vars korrekt. Troligast är dock att det är arbete både på bron och anslutande bana i Skåne för att utnyttja trafikavbrottet maximalt.
    Texten kan inte vara ens hypotetiskt korrekt. Antingen stänger man av trafiken för att Trafikverket utför jobb på Öresundsbrons anslutningar (och då kan Konsortiet samtidigt underhålla bron) eller så stänger man av trafiken för att Konsortiet låter utföra arbeten på Öresundsbron (och då kan Trafikverket samtidigt underhålla anslutningarna). Allt annat är sammanblandningar.

(det kan även vara så att trafikavbrottet motiveras av att Konsortiet jobbar på Peberholm eller i Drogdentunneln, eller att Banedanmark arbetar på den danska anslutningen)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ok, "Det är SJ's fel", i annorlunda och lätt moderniserad tappning, så tolkar jag det.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bra avslut fisken..Fattar f.ö varför några lägger så mkt tid på formalia och fortsätta älta bara för att få rätt...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har jag drömt detta?

--
    Silverfisk
    Nu Är Det bara lördag 13,00 - 13,00 söndag som det är bussersättning.
    Inte hela häljen!

Det är viss skillnad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ok, "Det är SJ's fel", i annorlunda och lätt moderniserad tappning, så tolkar jag det.
    Om nu Trafikverket inte har med saken att göra, varför går de med på att bli intervjuade om saken?
    https://www.sydsvenskan.se/2018-03-1...oppas-i-helgen

"– Nätter är regelbundet ett spår avstängt, men ibland måste vi stänga av båda spåren för underhållsarbete. Det är ett måste för en driftssäker anläggning, säger Göran Holmberg."
    "Vi" säger Göran Holmberg, Verksamhetsutvecklare på Trafikverket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Om nu Trafikverket inte har med saken att göra, varför går de med på att bli intervjuade om saken?

"– Nätter är regelbundet ett spår avstängt, men ibland måste vi stänga av båda spåren för underhållsarbete. Det är ett måste för en driftssäker anläggning, säger Göran Holmberg."
    Det är Trafikverket som sköter trafikledningen t o m Peberholm och är alltså den som bestämmer om avstängningen. Sägs i intervjusvaret ovan inget om vem som utför underhållet

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg

Felet med Skånetrafikens information var att åtgärderna uppenbarligen utfördes på Öresundsbrons svenska anslutningsspår, inte på själva bron. Därmed så var det också Trafikverkets spår, inte Öresundsbro Konsortiets.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •