Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 116

Ämne: Tveksamt om persontrafik till Skellefteå

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Tveksamt om persontrafik till Skellefteå

Idag i radio P4 Västerbotten, så kan man höra att det är tveksamt om persontrafik till Skellefteå kan bli verklighet.

https://sverigesradio.se/artikel/tve...lir-verklighet

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tveksamt om persontrafik till Skellefteå

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Idag i radio P4 Västerbotten, så kan man höra att det är tveksamt om persontrafik till Skellefteå kan bli verklighet.

Citat från SR: Trafikverket som tidigare varit positiva har ändrat inställning, då det handlar om att göra undantag från EU-regelverken som styr järnvägsanläggningar, enligt Norran.
    Vad är det för undantag man syftar på? Visserligen sover jag alltid med en EU-förordning under huvudkudden, men bara sådana som handlar om tekniska aspekter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg

Är det den tidigare diskuterade perronglösningen som nu inte kan accepteras? Inget signaltekniskt således?
    Häri diskuteras perrongen:
    https://sverigesradio.se/artikel/gla...orrbotniabanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Vad är det för undantag man syftar på? Visserligen sover jag alltid med en EU-förordning under huvudkudden, men bara sådana som handlar om tekniska aspekter.
    Jag sätter en gillning på ”TSD tillgänglighet”...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag sätter en gillning på ”TSD tillgänglighet”...
    Stämmer säkert. Tyvärr kan den bli kontraproduktiv, istället för att gynna järnvägen leder den till att trafik helt stoppas, som i detta fall. Det bästa blir helt enkelt det godas fiende.

Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Är det den tidigare diskuterade perronglösningen som nu inte kan accepteras? Inget signaltekniskt således?
    Häri diskuteras perrongen:
    https://sverigesradio.se/artikel/gla...orrbotniabanan
    Tänk, det kunde ha sett ut så här fortfarande. Skelleftebanan 75 år (1987). Dålig kamera, dålig fotograf, jag vet. Men det var ju ett tag sen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Stämmer säkert. Tyvärr kan den bli kontraproduktiv, istället för att gynna järnvägen leder den till att trafik helt stoppas, som i detta fall. Det bästa blir helt enkelt det godas fiende.
    Känns dessutom inte vettigt att skicka in ett nattåg för 2 timmar extra körning.
    Vad skulle det finnas för TSD invändningar? När MBv körde ett jubileumsjippo gick det bra att ha Tkl i SKL.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Känns dessutom inte vettigt att skicka in ett nattåg för 2 timmar extra körning.
    Vad skulle det finnas för TSD invändningar? När MBv körde ett jubileumsjippo gick det bra att ha Tkl i SKL.
    Jag tror inte det är trafiksäkerhet som är problemet. Det är tillgänglighet precis som andra gissat på i tråden.
    TSD Tillgänglighet gäller inte för museitåg. Alltså inga problem för MBv.

Förmodligen så måste en riktig plattform byggas med tillträde utan nivåskillnad, hinderfria gångvägar etc.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag tror inte det är trafiksäkerhet som är problemet. Det är tillgänglighet precis som andra gissat på i tråden.
    TSD Tillgänglighet gäller inte för museitåg. Alltså inga problem för MBv.

Förmodligen så måste en riktig plattform byggas med tillträde utan nivåskillnad, hinderfria gångvägar etc.
    Om det nu är tillgängligheten till den nygamla stationen i Skellefteå (stad) som är problemet -- borde det inte vara ganska enkelt för kommunen att iordningställa den nya plattformen, så att den uppfyller kraven? Eller har kommunen månne fått kalla fötter och vill dra sig ur?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Om det nu är tillgängligheten till den nygamla stationen i Skellefteå (stad) som är problemet -- borde det inte vara ganska enkelt för kommunen att iordningställa den nya plattformen, så att den uppfyller kraven? Eller har kommunen månne fått kalla fötter och vill dra sig ur?
    Det är Trafikverket som måste planera och bygga (byggleda) den - även om kommunen betalar - eftersom det är en anläggning inom järnvägens område.
    Det handlar dels om finansiering (det är ingen billig sak), dels om planeringstid och byggnadstid. Problemet är nog också att om plattformen ska ligga på "rätt" sida järnvägen, alltså mot stationshus och resecentrum, så krävs förändringar i signalanläggningen då det i dag är sidospår. Totalt sett är det förmodligen ett tämligen stort och komplext projekt som kräver tid. Det kan motiveras om man avser att starta en mer omfattande trafik, t ex Haparandabanan med Kalix station, men att på mindre än ett år göra detta för 2 tåg/dygn med ett relativt lågt antal resande, det är tveksamt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är Trafikverket som måste planera och bygga (byggleda) den - även om kommunen betalar - eftersom det är en anläggning inom järnvägens område.
    Det handlar dels om finansiering (det är ingen billig sak), dels om planeringstid och byggnadstid. Problemet är nog också att om plattformen ska ligga på "rätt" sida järnvägen, alltså mot stationshus och resecentrum, så krävs förändringar i signalanläggningen då det i dag är sidospår. Totalt sett är det förmodligen ett tämligen stort och komplext projekt som kräver tid. Det kan motiveras om man avser att starta en mer omfattande trafik, t ex Haparandabanan med Kalix station, men att på mindre än ett år göra detta för 2 tåg/dygn med ett relativt lågt antal resande, det är tveksamt.
    Den enkla lösningen är att bygga en provisorisk plattform, förslagsvis vid befintligt huvudspår. Den kräver inte TSD-baserat godkännande. Faller sedan försöket väl ut tar man fram underlag för en permanent plattform, får det godkänt och bygger den.

Medlem
    nov 2019

Den enkla lösningen är att bygga en provisorisk plattform, förslagsvis vid befintligt huvudspår. Den kräver inte TSD-baserat godkännande. Faller sedan försöket väl ut tar man fram underlag för en permanent plattform, får det godkänt och bygger den.
    Får man bygga en provisorisk plattform på en ny station?

För övrigt så är det ju bara vild spekulation i tråden om orsaken till Trafikverkets invändning. Jag är en av de spekulerande…

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den riktigt enkla lösningen är att köra buss. (Beklagligtvis, men så är det).

Om järnvägen vill skjuta sig själv i foten så är det bara att konstatera fakta från läktaren. Det är inte rimligt att småstadens innevånare skall betala många miljoner för en perrong med tillbehör när samma transportnytta kan uppnås med en busstolpe för max 1500:-. I en storstad delas kostnaden på många fler skattsedlar, fler människor reser varje dag, och därmed är det också fler som har behov av den högsta standarden.

Det är för mig inte självklart att samma regler skall gälla identiskt på alla stationer och banor. Behoven är olika på orter med olika förutsättningar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Får man bygga en provisorisk plattform på en ny station?

För övrigt så är det ju bara vild spekulation i tråden om orsaken till Trafikverkets invändning. Jag är en av de spekulerande…
    Ja, däremot utgår jag från att det inte kan vara något "tillsvidare-provisorium", men om man vill bygga en provisorisk plattform för att under en angiven tid testa intresset för trafiken ser jag inget hinder.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Den riktigt enkla lösningen är att köra buss. (Beklagligtvis, men så är det).

Om järnvägen vill skjuta sig själv i foten så är det bara att konstatera fakta från läktaren. Det är inte rimligt att småstadens innevånare skall betala många miljoner för en perrong med tillbehör när samma transportnytta kan uppnås med en busstolpe för max 1500:-. I en storstad delas kostnaden på många fler skattsedlar, fler människor reser varje dag, och därmed är det också fler som har behov av den högsta standarden.

Det är för mig inte självklart att samma regler skall gälla identiskt på alla stationer och banor. Behoven är olika på orter med olika förutsättningar.
    Du missar värdet av bytesfria förbindelser.

(jag själv gör det ofta också eftersom min enda invändning mot byten är att de kan medföra bruten anslutning)

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

(jag själv gör det ofta också eftersom min enda invändning mot byten är att de kan medföra bruten anslutning)
    Bytesfri förbindelse?
    Till Bastuträsk?
    Kanske till Umeå via Bastuträsk?
    Men det finns redan buss mellan Skellefteå och Umeå.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Just i detta fall är det dock liten risk för bruten anslutning eftersom jag antar att en anslutningsbuss enbart skulle ha uppdraget att ansluta till/från tåget och att risken att bussen har gått 5 min innan det försenade tåget ankom är ytterst minimal, i a f om övergångsresande är anmälda.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Just i detta fall är det dock liten risk för bruten anslutning eftersom jag antar att en anslutningsbuss enbart skulle ha uppdraget att ansluta till/från tåget och att risken att bussen har gått 5 min innan det försenade tåget ankom är ytterst minimal, i a f om övergångsresande är anmälda.
    Det finns dock en del övriga irritationsfaktorer relaterat till byten som att man ibland blir tvungen att vänta omotiverat länge på ett försenat tåg.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det finns dock en del övriga irritationsfaktorer relaterat till byten som att man ibland blir tvungen att vänta omotiverat länge på ett försenat tåg.

/Axel L
    Jo det är inget eftersträvansvärt, dock kan ju en renodlad anslutningsbuss anpassa sin tidtabell efter verkligheten.

I övrigt så tror jag att vid större förseningar kommer just denna skaftkörning Bastuträsk-Skellefteå-Bastuträsk att var den första att dras in och ersättas med buss för att ta in tid.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

/Axel L
    Om det är en anslutningsbuss dedicerad och avsedd för tågets resenärer kan det ju knappast bli ”omotiverat länge”.
    Och det är nog bäst med buss som hittils, det känns väldigt krångligt och tidsödande att köra fram och tillbaks till Skellefteå särskilt om man av trafiktekniska skäl måste köra till Skelleftehamn för rundgång.
    En buss kan också täcka ett större område med många påstigningsmöjligheter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •