Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gruva i Kallak möjlig med ny regering

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Gruva i Kallak möjlig med ny regering

Ett verkligt lyft för Inlandsbanan vore om gruvdrift kan komma igång i Kallak i ungefär samma omfattning som den i Kaunis. Man kan ju föreställa sig sträckan Jokkmokk - Gällivare belagd med 60 kg/m skenor. Detta borde vara möjligt om MP inte får något inflytande på kommande regering.

Kallak

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Sv: Gruva i Kallak möjlig med ny regering

Enligt länken kommer kritiken från boende nedströms Lule älv. Bl a staden Luleå tar sitt dricksvatten från älven.

Och berörd sameby är kritisk: Kallak ligger inom samebyn Jåhkågasska tjielldes året-runt marker för renskötsel, och en gruva här skulle medföra att renskötseln skulle påverkas negativt, bl.a. genom att viktiga flyttleder skärs bort.

Bollen ligger just nu hos UNESCO.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jag tror inte MP i regeringen eller inte har någon avgörande inverkan på detta.

Länsstyrelsen ansåg ju redan 1 oktober 2014 att bearbetningskoncession inte skulle medges. Men det kanske var ett beställningsjobb från MP, ett par veckor efter valet samma år?

Det som förvånar mig och får mig att ställa mig tveksam till gruvdriften är att man har räknat med en livslängd på gruvdriften på enbart 14 år - för mig låter det väldigt kort och det är ju inte utan att man inser konflikten mellan kortsiktig utvinning av naturresurser med långsiktig påverkan, kontra mer långsiktigt förvaltande av naturresurserna.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Oerhört svag järnvägskoppling i denna tråd redan från början, dessutom efter vad jag kan se inget direkt nytt som timat de senaste dagarna.
    Vi får se om folk kan hålla det på spåret, men börjar det tjafsas om pågående politisk situation så är det åt h-e för långsökt, så i så fall blir det radering och tillsägelse!
    Men kan någon hitta en relevant spårkoppling så för all del.

M J mod

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jag kan försöka...

Utredningsalternativ 1 SYD för ev gruva i Kallak innebär ju att en ny c:a 4 mil lång järnväg skulle byggas från Inlandsbanan till själva gruvan. Alternativ 2 är istället lastbil till Inlandsbanan, och sedan används en upprustad inlandsbana f.v.b. till Gällivare och vidare.

Är det rimligt att anlägga 4 mil helt ny järnväg för blott 14 års gruvdrift? Med tanke på de enorma kostnader och tillhörande byråkrati som numer (med rätta?) omgärdar anläggande av järnväg, är detta alternativ rimligt att ens överväga om brukstiden bara blir 14 år (plus möjligen lite efterarbete)?

Finns det något relativt sentida exempel på en "fristående" järnväg som anlagts med en förväntad nyttjandetid på mindre än 15-20 år?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ilex Visa inlägg
    Jag kan försöka...

Utredningsalternativ 1 SYD för ev gruva i Kallak innebär ju att en ny c:a 4 mil lång järnväg skulle byggas från Inlandsbanan till själva gruvan. Alternativ 2 är istället lastbil till Inlandsbanan, och sedan används en upprustad inlandsbana f.v.b. till Gällivare och vidare.
    Är det rimligt att anlägga 4 mil helt ny järnväg för blott 14 års gruvdrift? Med tanke på de enorma kostnader och tillhörande byråkrati som numer (med rätta?) omgärdar anläggande av järnväg, är detta alternativ rimligt att ens överväga om
    brukstiden bara blir 14 år (plus möjligen lite efterarbete)?
    Finns det något relativt sentida exempel på en "fristående" järnväg som anlagts med en förväntad nyttjandetid på
    mindre än 15-20 år?
    Tillfälliga omledningar med provisoriska spår kanske men annars knappast .
    Eller ett industrispår för ett anläggningsarbete som t.ex ett kraftverksbygge.
    Och historiskt anlades järnvägar för att finnas permanent men det finns ju exempel på sådana som blev kortlivade , exempel Ystad-Skivarp , men då för att trafiken inte blev vad man väntat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

4 mil oelektrifiera järnväg i relativt orörd terräng med få närboende med hög bärighet men låga hastigheter måste väl inte kosta som andra nybyggen som diskuteras? Då kanske det kan bli en annan ekonomi.

(Därmed inte sagt att själva gruvan är värd att satsas på, hade den varit entydigt värd de negativa effekterna skulle den nog varit byggd nu)

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    4 mil oelektrifiera järnväg i relativt orörd terräng med få närboende med hög bärighet men låga hastigheter måste väl inte kosta som andra nybyggen som diskuteras? Då kanske det kan bli en annan ekonomi.
    Visst kanske det blir en annan ekonomi med dessa förutsättningar - men är det ens i närheten för att kompensera en uppskattad livslängd på bara runt 14 år?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det gick ju bra att frakta malmen på Landsväg ca 15 mil när Koppargruvan i Stekenjokk var aktiv till omlastningen i Vilhelmina

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •