Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Jag hittade på SL:s nyheter (länk) att 6 morgontåg (snabbtåg 41X) från Märsta till Tumba får ett uppehåll mer på vägen, tre av dem i Rotebro och tre i Ulriksdal, från och med nu på måndag.
    För att inte störa trafiken söder om Solna så avgår tågen 1 minut tidigare från Märsta och stationerna fram till uppehållet. I texten förklaras också att större ändringar inte går att göra, och att man valt stationerna med störst trafik.

    Så, det gick att göra förändringar redan under innevarande tidtabellsperiod, bara man höll sig norr om Solna och bara på linjen mot Märsta.

    Är det någon som hört eller sett något om vad SL tänker begära för tåglägen i T19, jag antar att önskemål behöver vara inne ganska snart, åtminstone en stomme, för SL:s tider påverkar ju en del andra operatörers trafik.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    272

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hittade på SL:s nyheter (länk) att 6 morgontåg (snabbtåg 41X) från Märsta till Tumba får ett uppehåll mer på vägen, tre av dem i Rotebro och tre i Ulriksdal, från och med nu på måndag.
    För att inte störa trafiken söder om Solna så avgår tågen 1 minut tidigare från Märsta och stationerna fram till uppehållet. I texten förklaras också att större ändringar inte går att göra, och att man valt stationerna med störst trafik.

    Så, det gick att göra förändringar redan under innevarande tidtabellsperiod, bara man höll sig norr om Solna och bara på linjen mot Märsta.

    Är det någon som hört eller sett något om vad SL tänker begära för tåglägen i T19, jag antar att önskemål behöver vara inne ganska snart, åtminstone en stomme, för SL:s tider påverkar ju en del andra operatörers trafik.
    Är det fler resenärer i Ulriksdal än Häggvik/Norrviken?

    Linjen från Märsta, inte mot.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 471

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Är det fler resenärer i Ulriksdal än Häggvik/Norrviken?
    SL säger bara som orsak att det är för trångt på de fyra tåg per timme som fram till nu har stannat i Rotebro och Ulriksdal.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hittade på SL:s nyheter (länk) att 6 morgontåg (snabbtåg 41X) från Märsta till Tumba får ett uppehåll mer på vägen, tre av dem i Rotebro och tre i Ulriksdal, från och med nu på måndag.
    För att inte störa trafiken söder om Solna så avgår tågen 1 minut tidigare från Märsta och stationerna fram till uppehållet. I texten förklaras också att större ändringar inte går att göra, och att man valt stationerna med störst trafik.

    Så, det gick att göra förändringar redan under innevarande tidtabellsperiod, bara man höll sig norr om Solna och bara på linjen mot Märsta.

    Är det någon som hört eller sett något om vad SL tänker begära för tåglägen i T19, jag antar att önskemål behöver vara inne ganska snart, åtminstone en stomme, för SL:s tider påverkar ju en del andra operatörers trafik.
    Ja, utrymmet är ju några minuter inom tågkanalerna som går att justera. Dock blir det nu samtida ankomst/avgångstid vid Märsta. Ofta blir tågen från Märsta idag försenade när man inväntar inkommande tåg till Märsta. Så frågan är om den där minuten inte kommer att resultera i ökad störningsrisk. Men vi får se! Men egentligen finns samma minut som man skulle kunna laborera med i eftermiddagsrusningen i riktning mot Märsta och med samma störningsrisk. I teorin kan det dock vara bättre att avgå en minut tidigare (när det väl är möjligt), eftersom avståndet vid Myrbacken till efterföljande pendeltåg från Uppsala blir något större.

    Angående T19 finns väl bara det som står nämnt i SL:s remiss inför trafikförändringar för 2019. Det här har ju kommit så sent och är så komplext, så man behöver nog all tid man kan få. Målet sägs dock vara att ta bort snabbtågen på ostkustbanan, med inriktning på rusningstrafiken, medan man vill behålla på Nynäsbanan. Det innebär väl att det eventuellt kan bli kvar i mellantrafiken på Ostkustbanan.

    Problemet ligger ju i att hela trafikupplägget bygger på snabbtåg, det vill säga att man kan använda i princip samma tågkanaler för 41 i lågtrafik som för 41X och 42X på sträckan till/från Märsta. Annars ställer det till det framförallt om man även vill ha en styv tidtabell på SJ:s tåg förbi Märsta.

    Man sparar idag också in lite gångtid på 42X genom kortare uppehåll vid Stockholm city och lite kortare körtid till Märsta än 41X, för att ge utrymme för 43X i högtrafik. Frågan om man kan göra det om 42 ska stanna vid alla stationer på Ostkustbanan?

    Så det finns en del utmaningar med att hitta en bra lösning. Skulle dock inte tro att det kommer ut något mer specificerat förrän Trafikverket släpper remissversionen av sin T19, eller kort tid innan dess.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Raderat på grund av feltänk!
    /TKO

    Senast redigerat av TKO den 2018-03-14 klockan 09:00:25.

  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Är det fler resenärer i Ulriksdal än Häggvik/Norrviken?
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    SL säger bara som orsak att det är för trångt på de fyra tåg per timme som fram till nu har stannat i Rotebro och Ulriksdal.
    Njaa, SL säger faktiskt på den länkade sidan: "Att det är Rotebro och Ulriksdal som får utökad trafik beror på att de här stationerna har fler påstigande än Norrviken och Häggvik."
    Så svaret på Matterhorns fråga är: Ja. Dock kanske inte för Häggvik och Norrviken tillsammans, men nu har nog SL m.fl bedömt att det bara finns utrymme i tidtabellen för ett extra stopp per tåg.
    Om SL:s uppgift om resandet sedan är korrekt, det kan jag inte säga något om, men helt fel kan det väl inte vara.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 471

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Njaa, SL säger faktiskt på den länkade sidan: "Att det är Rotebro och Ulriksdal som får utökad trafik beror på att de här stationerna har fler påstigande än Norrviken och Häggvik."
    Så svaret på Matterhorns fråga är: Ja. Dock kanske inte för Häggvik och Norrviken tillsammans, men nu har nog SL m.fl bedömt att det bara finns utrymme i tidtabellen för ett extra stopp per tåg.
    Om SL:s uppgift om resandet sedan är korrekt, det kan jag inte säga något om, men helt fel kan det väl inte vara.
    Det finns/fanns två versioner av i princip samma förklaring, beroende från varifrån man länkade. Och vi kan nog lita på uppgiften om antal påstigande (det finns väl ingen mening med att lämna oriktiga uppgifter?).


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Ja, utrymmet är ju några minuter inom tågkanalerna som går att justera. Dock blir det nu samtida ankomst/avgångstid vid Märsta. Ofta blir tågen från Märsta idag försenade när man inväntar inkommande tåg till Märsta. Så frågan är om den där minuten inte kommer att resultera i ökad störningsrisk. Men vi får se! Men egentligen finns samma minut som man skulle kunna laborera med i eftermiddagsrusningen i riktning mot Märsta och med samma störningsrisk. I teorin kan det dock vara bättre att avgå en minut tidigare (när det väl är möjligt), eftersom avståndet vid Myrbacken till efterföljande pendeltåg från Uppsala blir något större.

    Angående T19 finns väl bara det som står nämnt i SL:s remiss inför trafikförändringar för 2019. Det här har ju kommit så sent och är så komplext, så man behöver nog all tid man kan få. Målet sägs dock vara att ta bort snabbtågen på ostkustbanan, med inriktning på rusningstrafiken, medan man vill behålla på Nynäsbanan. Det innebär väl att det eventuellt kan bli kvar i mellantrafiken på Ostkustbanan.

    Problemet ligger ju i att hela trafikupplägget bygger på snabbtåg, det vill säga att man kan använda i princip samma tågkanaler för 41 i lågtrafik som för 41X och 42X på sträckan till/från Märsta. Annars ställer det till det framförallt om man även vill ha en styv tidtabell på SJ:s tåg förbi Märsta.

    Man sparar idag också in lite gångtid på 42X genom kortare uppehåll vid Stockholm city och lite kortare körtid till Märsta än 41X, för att ge utrymme för 43X i högtrafik. Frågan om man kan göra det om 42 ska stanna vid alla stationer på Ostkustbanan?

    Så det finns en del utmaningar med att hitta en bra lösning. Skulle dock inte tro att det kommer ut något mer specificerat förrän Trafikverket släpper remissversionen av sin T19, eller kort tid innan dess.
    Tack för som vanligt intressanta kommentarer!

    Om det blir samtida ankomst/avgång i Märsta, går det att vid konflikt låta just det ankommande tåget vänta (för att inte få en försening på det avgående)?

    Att inte köra snabbtåg i rusning, utan kanske bara i mellantrafik, påminner ju mycket (som jag nog redan berättat) om hur RER-tågen (pendel) från Paris på linjen mot CDG-flygplatsen går. I rusning stannar alla tåg på alla stationer, medan i lågtrafik finns det direkttåg från flygplatsen och in till stan (för då finns det utrymme för snabbtåg). Det gör ju också att det blir färre väntande på stationerna, för många flera kan åka med första tåget som kommer in.

    Angående när SL måste tala om hur de tänker, kan de sitta på sin kammare speciellt länge? Jag tycker jag har läst att Trafikverket tidigt talar om i vilka lägen pendeln skall ha sin fasta tidtabell, åtminstone på de kritiska sträckorna, så att övriga operatörer kan lägga förslag som passar in i de tiderna. Eller behövdes det bara när vi hade Getingmidjan?


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    139

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Som jag förstått det är åtminstone ideen att i T19 ska snabbtågen från Nynäs vända i Solna/Ulriksdal i mellantrafiken, vilket då gör väldigt mycket sämre trafik i mellantid på ostkustbanan..


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    700

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Enligt skriften SL och länet har Rotebro 4000 påstigande, Ulriksdal 3900, Häggvik 2300 och Norrviken 2000. Alla siffror per vinterdag 2016. Även i maxtimmen har Rotebro och Ulriksdal fler påstigande, rätt naturligt alltså att välja dessa två stationer om man nu inte kan stanna på alla.

    Man ska dock tänka på att det är ett fåtal tåg och bara i ena riktningen så det är lite som att sätta ett plåster på en avskuren halspulsåder.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Enligt skriften SL och länet har Rotebro 4000 påstigande, Ulriksdal 3900, Häggvik 2300 och Norrviken 2000. Alla siffror per vinterdag 2016. Även i maxtimmen har Rotebro och Ulriksdal fler påstigande, rätt naturligt alltså att välja dessa två stationer om man nu inte kan stanna på alla.

    Man ska dock tänka på att det är ett fåtal tåg och bara i ena riktningen så det är lite som att sätta ett plåster på en avskuren halspulsåder.
    Eller så är det som en Alvedon, det lindrar smärtan för stunden, dvs under den här tidtabellsperioden, och så får du en läkartid till i december där de vidtar några mer långsiktiga åtgärder.:)

    En reflektion är ju att några (speciellt boende i Norrviken) nog tror att de inte får någon förbättring alls, men om SL informerar bra runt Rotebro (och Ulriksdal) och flera av resenärerna från Rotebro i rusningen tar något av de 3 snabbtågen som stannar där (och som tydligen har bättre med plats också) så kommer det inte vara lika trångt från Norrviken på de stopp-tåg som går närmast före och efter de snabbtågen. (Det kanske fortfarande är trångt, men inte lika). Och det blir inte heller lika trångt efter Ulriksdal på några av stopp-tågen eftersom några resenärer där tagit ett snabbtåg i stället.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Njaa, SL säger faktiskt på den länkade sidan: "Att det är Rotebro och Ulriksdal som får utökad trafik beror på att de här stationerna har fler påstigande än Norrviken och Häggvik."
    Så svaret på Matterhorns fråga är: Ja. Dock kanske inte för Häggvik och Norrviken tillsammans, men nu har nog SL m.fl bedömt att det bara finns utrymme i tidtabellen för ett extra stopp per tåg.
    Om SL:s uppgift om resandet sedan är korrekt, det kan jag inte säga något om, men helt fel kan det väl inte vara.

    Boken Hans Harlén : Pendeltågen, tryckt 2016, säger att antalet trafikanter per dag äro:
    Ulriksdal 3 500
    Häggvik 2 800
    Norrviken 1 900
    Rotebro 3 800


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag - tidtab

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag hittade på SL:s nyheter (länk) att 6 morgontåg (snabbtåg 41X) från Märsta till Tumba får ett uppehåll mer på vägen, tre av dem i Rotebro och tre i Ulriksdal, från och med nu på måndag.
    För att inte störa trafiken söder om Solna så avgår tågen 1 minut tidigare från Märsta och stationerna fram till uppehållet. I texten förklaras också att större ändringar inte går att göra, och att man valt stationerna med störst trafik.
    Jag noterar att så här sista vardagen innan ändringarna genomförs så har SL inte publicerat nya linjetabeller på sin webbsajt, men däremot är Reseplaneraren på första sidan uppdaterad med de nya tiderna.
    Lite konstigt att man inte uppdaterat linjetabellerna än, det hela måste ju ha varit känt ett tag.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    164

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Linjetabellerna kräver lite mer handpåläggning än reseplaneraren som får sina uppgifter från entreprenörernas planeringssystem och därmed kan uppdateras betydligt snabbare och enklare.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Björn Lövdahl Visa inlägg
    Som jag förstått det är åtminstone ideen att i T19 ska snabbtågen från Nynäs vända i Solna/Ulriksdal i mellantrafiken, vilket då gör väldigt mycket sämre trafik i mellantid på ostkustbanan..

    Här är citat ur det officiella dokumentet från Trafikförvaltningen (PM 2018-02-27 Diarienummer SL 2017-0653) vad man planerar
    (ny rad tecknen förvrängs vid kopiering)

    2.2 Pendeltåg Trafikförändringar Trafikförvaltningen fortsätter utveckla trafiken i enlighet med planeringsramverkets målbild och arbetar för skyndsam utveckling av infrastruktur och trafikledning i dialog med Trafikverket. Inför T19 är inriktningen för pendeltågstrafiken följande:

     Att bibehålla och modifiera årets tidtabell  Att behålla snabbtågen på Nynäsbanan  Att inte ansöka om tåglägen hos Trafikverket för snabbtåg på Södertäljegrenen  Att inte ansöka om snabbtåg på Ostkustbanan samt att utöka antalet avgångar på fyra stationer (Häggvik, Rotebro, Ulriksdal och Norrviken) på Ostkustbanan med fokus på rusningen

    Den nya pendeltågsstationen i Vega kommer att öppnas i slutet av mars 2019.

    slut citat
    Uttrycket "med fokus på rusningen" på slutet kan då tolkas så att snabbtågen från Nynäshamn (som ska behållas) vänder i Ulriksdal i mellantrafik (lär ju inte gå att vända i Solna)
    Direktivet är inte exakt och ansökan om tåglägen ska inlämnas först i april, kanske får vi någon inside information då , fastställs i september


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    301

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Här är citat ur det officiella dokumentet från Trafikförvaltningen (PM 2018-02-27 Diarienummer SL 2017-0653) vad man planerar
    (ny rad tecknen förvrängs vid kopiering)

    2.2 Pendeltåg Trafikförändringar Trafikförvaltningen fortsätter utveckla trafiken i enlighet med planeringsramverkets målbild och arbetar för skyndsam utveckling av infrastruktur och trafikledning i dialog med Trafikverket. Inför T19 är inriktningen för pendeltågstrafiken följande:

     Att bibehålla och modifiera årets tidtabell  Att behålla snabbtågen på Nynäsbanan  Att inte ansöka om tåglägen hos Trafikverket för snabbtåg på Södertäljegrenen  Att inte ansöka om snabbtåg på Ostkustbanan samt att utöka antalet avgångar på fyra stationer (Häggvik, Rotebro, Ulriksdal och Norrviken) på Ostkustbanan med fokus på rusningen

    Den nya pendeltågsstationen i Vega kommer att öppnas i slutet av mars 2019.

    slut citat
    Uttrycket "med fokus på rusningen" på slutet kan då tolkas så att snabbtågen från Nynäshamn (som ska behållas) vänder i Ulriksdal i mellantrafik (lär ju inte gå att vända i Solna)
    Direktivet är inte exakt och ansökan om tåglägen ska inlämnas först i april, kanske får vi någon inside information då , fastställs i september

    Ja direktivet är verkligen oklart, hur man ska få ihop det
    att bibehålla genomgående tåg Uppsala-Södertälje samtidigt med jämn kvartstrafik till både Södertälje och Märsta i mellantrafik är i princip omöjligt
    att låta Märstatågen stanna på alla stationer i högtrafik skulle spräcka varvtider och anslutningar i Märsta. men någon (kanske Silfverhielm) brottas väl med det nu (men inte just i kväll)


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 314

    Sv: SL låter några snabbtåg göra ett uppehåll mer på morgnarna, från måndag

    Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    Ja direktivet är verkligen oklart, hur man ska få ihop det
    att bibehålla genomgående tåg Uppsala-Södertälje samtidigt med jämn kvartstrafik till både Södertälje och Märsta i mellantrafik är i princip omöjligt
    att låta Märstatågen stanna på alla stationer i högtrafik skulle spräcka varvtider och anslutningar i Märsta. men någon (kanske Silfverhielm) brottas väl med det nu (men inte just i kväll)
    Tack för infon.
    Ja, kristallklart är väl det sista man kan säga. T.ex. "Att bibehålla och modifiera årets tidtabell" låter för mig snarare som ett antingen eller, dvs till T19 skall man modifiera årets tidtabell.
    Det måste bli svårt att göra några inskränkningar så man klarar sig med samma antal fordon som idag, t.ex. att Nynäshamnståg går från Ulriksdal i stället för Upplands Väsby, för då blir det ramaskri i Upplands Väsby i stället.
    Man kan ju undra om linje 44 någonsin kommer igång.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •