Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: SJ nattågsvagnar

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

SJ nattågsvagnar

SJ har skrivit avtal med Euromaint om upprustning av nattågsvagnar. ​​Avtalet med EuroMaint omfattar upprustning av 11 st WL1, 21 st WL4, 3 st WL6 och 11 st BC4. Totalt 36 sovvagnar och 11 liggvagnar. Merparten av arbetet handlar om att rusta upp olika funktioner i vagnarna, till exempel värme, ventilation och toalettutrymmen. Vagnarna kommer även få nya ytskikt interiört.
    Arbetet inleds redan under sommaren. Den första fasen består bland annat i att undersöka vilka komponenter som behöver bytas ut och om de går att beställa. En del vagnar är så gamla att det kommer bli nödvändig att nytillverka vissa komponenter inom projektet vilket påverkar tidplanen.
    Den första helt upprustade vagnen kan, enligt planeringen, sättas i trafik i början av 2023. Upprustade vagnar kommer därefter levereras från EuroMaint och sättas i trafik fram till slutet av 2024. Att arbetet håller på i mer än två år beror på att arbetet görs i flera steg och att vagnarna samtidigt behövs i nattågstrafiken.
    Tanken är att både ligg- och sovvagnarna ska upprustas för en förlängd livslängd på 10 år.

Sv: SJ nattågsvagnar

Kul att det är på gång! Det har ju byggts 25st WL1, runt 23 fins väl kvar, och 11 rustas upp, är det 11 som används idag, eller har fler skrotats/ställts av sedan Lokstallet senast uppdaterade sin lista?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Kul att det är på gång! Det har ju byggts 25st WL1, runt 23 fins väl kvar, och 11 rustas upp, är det 11 som används idag, eller har fler skrotats/ställts av sedan Lokstallet senast uppdaterade sin lista?

Oj! Den sidan är inte uppdaterad på länge ser jag. Om man går in på Snälltåget så saknas ju de sittvagnar och restaurangvagnar som de brukar köra med i 200 km/h mellan Stockholm och Malmö. Likaså saknas de liggvagnar de köpt in senast. Se här:

http://www.lokstallet.n.nu/snalltaget-personvagnar

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Man kan ju också notera att det är alla SJ:s WL4 utom en (om inte den är skrotad eller något) som byggs om, och alla SJ:s WL6 och BC4 byggs om.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Man kan ju också notera att det är alla SJ:s WL4 utom en (om inte den är skrotad eller något) som byggs om, och alla SJ:s WL6 och BC4 byggs om.

En WL4 har i några år stått som ett vrak i Skellefteå. Tanken var att den skulle bli ett vandrarhem från början. Men detta projekt rann visst ut i sanden och den lär bara stå som ett rent skrotmässigt vrak.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

11 WL1:or och 3 WL6:or…hur ska de nya vagnarna räcka till? I normal trafik idag (ej neddragen pga pandemin) går det väll 4 i Malmö-tågen (2 per tågsätt) 8 i Jämtlandstågen (4 per tågsätt och 2 till Gbg respektive Sthlm). Samt 4 i Umeå-tågen (2 per tågsätt och en till Gbg respektive Sthlm)?

Detta får jag till totalt 16 vagnar/natt. Bör det inte va fler WL1:or för med detta antal blir det bara 14 2 klass-vagnar.

//Linus

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    11 WL1:or och 3 WL6:or…hur ska de nya vagnarna räcka till? I normal trafik idag (ej neddragen pga pandemin) går det väll 4 i Malmö-tågen (2 per tågsätt) 8 i Jämtlandstågen (4 per tågsätt och 2 till Gbg respektive Sthlm). Samt 4 i Umeå-tågen (2 per tågsätt och en till Gbg respektive Sthlm)?

Detta får jag till totalt 16 vagnar/natt. Bör det inte va fler WL1:or för med detta antal blir det bara 14 2 klass-vagnar.

//Linus

Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Vad jag förstår är det väl inget som hindrar att vagnar som inte byggs om/rustas upp fortsätter att användas.
    Vi vet ju inte heller om det är tänkt en andra omgång som beställs senare, eller om det kommer köpas nått nytt.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg

Ja, det är en bra fråga, och jag vet inte, men kan tänka mig några alternativ.

Antingen sparar SJ de 6-8 bästa WL1-orna (fräschaste, längst kvar till revision) och använder två i trafik, och övriga i reserv.
    Eller så gjorde man beställningen innan Umeå-trafiken dök upp, och då skulle man ju kunna ha 2 WL1-or i reserv (eller har man redan insett att man kommer lägga ner Umeå-trafiken)
    Eller så satsar man på att få igång alla WL4-or som finns och då behövs det inte längre lika många WL1-or i Malmö-tåget.
    Eller så går det inte så många vagnar som du räknat upp (men om det är så har jag ingen aning om).

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Citat från gamla postvagnen 15/2 2017

"SJ planerar att rusta upp 57 ligg- och sovvagnar. Det är 11 BC4, 22 WL1, 21 WL4 och 3 WL6.
    De kvarvarande 11 BC2 slopas. Det innebär att alla ligg- och sovvagnar som SJ har i trafik kommer vara upprustade inom några år.
    Upprustningen består i nya ytskikt, nya textiler, trafiksäkerhetsåtgärder, rengöring av VVS, genomgång av dusch- och toalettsystem, modernisering av luftkonditionering och revision av ventilationssystem."

Nästan likadant som det som avtalats med Euromaint med andra ord, det ända som skiljer är att bara hälften av WL1:orna upprustas.
    Intressant, jag undrar varför de har ändrat sig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ har skrivit avtal med Euromaint om upprustning av nattågsvagnar.
    Ja! Nu väntar vi bara på nyinköp också.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Ja, det är en bra fråga, och jag vet inte, men kan tänka mig några alternativ.

Antingen sparar SJ de 6-8 bästa WL1-orna (fräschaste, längst kvar till revision) och använder två i trafik, och övriga i reserv.
    Eller så gjorde man beställningen innan Umeå-trafiken dök upp, och då skulle man ju kunna ha 2 WL1-or i reserv (eller har man redan insett att man kommer lägga ner Umeå-trafiken)
    Eller så satsar man på att få igång alla WL4-or som finns och då behövs det inte längre lika många WL1-or i Malmö-tåget.
    Eller så går det inte så många vagnar som du räknat upp (men om det är så har jag ingen aning om).
    Kan ju vara så att man ännu inte bestämt sig om Umeå. Lättare att utöka beställningen än att krympa den.

1. Klass
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kan ju vara så att man ännu inte bestämt sig om Umeå. Lättare att utöka beställningen än att krympa den.
    Det verkar snarare som att man är väldigt nöjd med Umeåsatsningen. Nedgången i och med Coronan har varit lägre på nattågen jämfört med dagtågen. Tider är begärda i T22.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Ingen förändring av utsidan? En diskret silverfärgad rand och helst silverfärgat tak skulle lyfta den svarta färgen. Men det gäller ju alla fordon inklusive Rc-loken och skulle innebära att det åter blir relativt spräckliga tåg i ett antal år. Nåt som man förstås borde gjort från början.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Ingen förändring av utsidan? En diskret silverfärgad rand och helst silverfärgat tak skulle lyfta den svarta färgen. Men det gäller ju alla fordon inklusive Rc-loken och skulle innebära att det åter blir relativt spräckliga tåg i ett antal år. Nåt som man förstås borde gjort från början.
    Kosmetika...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lorry Visa inlägg
    Kosmetika...
    Dessvärre tycks det för en del vara viktigare än att WL4 rustas till att vara vad WL4 skulle kunna vara. Även SJ tycks delvis hoppa på ett ben.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    ...
    Merparten av arbetet handlar om att rusta upp olika funktioner i vagnarna, till exempel värme, ventilation och toalettutrymmen. Vagnarna kommer även få nya ytskikt interiört.
    ...
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Dessvärre tycks det för en del vara viktigare än att WL4 rustas till att vara vad WL4 skulle kunna vara. Även SJ tycks delvis hoppa på ett ben.
    Om jag tolkar dig (och SJ) rätt så tänker SJ ändå som du (och jag): Satsa på funktionerna, men ingen exteriör förändring som är värd att nämnas.
    Sen har jag sett bilder på WL1-or med rostskador på dörrarna som nog måste åtgärdas, om inte de vagnarna skall ställas åt sidan.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Om jag tolkar dig (och SJ) rätt så tänker SJ ändå som du (och jag): Satsa på funktionerna, men ingen exteriör förändring som är värd att nämnas.
    Sen har jag sett bilder på WL1-or med rostskador på dörrarna som nog måste åtgärdas, om inte de vagnarna skall ställas åt sidan.
    Rostskadorna på dörrar ska tydligen åtgärdas av SJ internt, d v s inte som en del av avtalet med Euromaint.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Som sagt, man borde prioritera WL4.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Men de är ju nästan i skick som nya. Vet inte den ena handen på SJ vad den andra gör? Nej, jag gick inte på denna hyfsat färska vals på deras instagramkonto. Jag har upplevt verkligheten. Och vad bidde det nu? Bidde det en tumme?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Som sagt, man borde prioritera WL4.
    Du kanske inte orkat läsa hela tråden. Men WL4 ingår bland de vagnar som ska renoveras

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •