Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: SJ nattågsvagnar

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ nattågsvagnar

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg

Men de är ju nästan i skick som nya. Vet inte den ena handen på SJ vad den andra gör? Nej, jag gick inte på denna hyfsat färska vals på deras instagramkonto. Jag har upplevt verkligheten. Och vad bidde det nu? Bidde det en tumme?
    SJ prioriterar WL1 och BC2. Medan de Facebook-grupper som påstås visa på ett ökat intresse för nattåg till "kontinenten" drömmer om Orientexpressen. Och Vy tycks inte göra saken bättre. Jag är skeptisk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg

Men de är ju nästan i skick som nya. Vet inte den ena handen på SJ vad den andra gör? Nej, jag gick inte på denna hyfsat färska vals på deras instagramkonto. Jag har upplevt verkligheten. Och vad bidde det nu? Bidde det en tumme?
    Det känns som kommunikationsavdelningen hittat bra formulering, men som - inte helt ovanligt - inte hänger ihop med verkligheten. Inte helt ovanligt enligt min upplevelse.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    SJ har skrivit avtal med Euromaint om upprustning av nattågsvagnar. ​​Avtalet med EuroMaint omfattar upprustning av 11 st WL1, 21 st WL4, 3 st WL6 och 11 st BC4.
    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    SJ prioriterar WL1 och BC2. Medan de Facebook-grupper som påstås visa på ett ökat intresse för nattåg till "kontinenten" drömmer om Orientexpressen. Och Vy tycks inte göra saken bättre. Jag är skeptisk.
    Varifrån kommer din uppgift om att SJ prioriterar WL1 och BC2?
    Av WL1-or skall ju bara 11 (dvs hälften) renoveras medan alla 21 WL4-or skall renoveras. Samt att inga BC2 skall renoveras, åtminstone inte enligt Kippus inlägg.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Det känns som kommunikationsavdelningen hittat bra formulering, men som - inte helt ovanligt - inte hänger ihop med verkligheten. Inte helt ovanligt enligt min upplevelse.
    Skulle inte förvåna mig om kommunikatörerna på SJ nu för andra gången presenterar uppdraget som en ”satsning”. Media har säkert glömt :)

I min värld framstår det hela som något SJ borde hanterat inom ramen för sitt ”utmärkta” löpande underhåll. Det är liksom inga märkvärdigheter, men att basunera ut åtgärder för att täcka bristande underhåll som ”satsningar” är billig PR. Det blev en hel del positiv uppmärksamhet i media för några år sedan när nyheten presenterades en första vända.

Men än en gång, varför rusta upp något som är i skick som nytt? :)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Du kanske inte orkat läsa hela tråden. Men WL4 ingår bland de vagnar som ska renoveras

Ja, de ingår. Var läser man att WL4 prioriteras?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Varifrån kommer din uppgift om att SJ prioriterar WL1 och BC2?
    Av WL1-or skall ju bara 11 (dvs hälften) renoveras medan alla 21 WL4-or skall renoveras. Samt att inga BC2 skall renoveras, åtminstone inte enligt Kippus inlägg.
    BC2 ska vara BC4, felskrivet. Är WL1 värda att lägga pengar på? De är ju dessutom "som nya".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja! Nu väntar vi bara på nyinköp också.
    Av vad? Befintliga vagnar är ju som nya och ska bli ännu bättre.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Av vad? Befintliga vagnar är ju som nya och ska bli ännu bättre.
    Jo, men de förmår inte föröka sig. Vi får väl hoppas på behov av fler nattågsvagnar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Jo, men de förmår inte föröka sig. Vi får väl hoppas på behov av fler nattågsvagnar.
    Fler vagnar behövs bara om man vill erbjuda fler platser. Vill man det? Vilken vagnstandard vill man i så fall locka med?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Ja, det är en bra fråga, och jag vet inte, men kan tänka mig några alternativ.

Antingen sparar SJ de 6-8 bästa WL1-orna (fräschaste, längst kvar till revision) och använder två i trafik, och övriga i reserv.
    Eller så gjorde man beställningen innan Umeå-trafiken dök upp, och då skulle man ju kunna ha 2 WL1-or i reserv (eller har man redan insett att man kommer lägga ner Umeå-trafiken)
    Eller så satsar man på att få igång alla WL4-or som finns och då behövs det inte längre lika många WL1-or i Malmö-tåget.
    Eller så går det inte så många vagnar som du räknat upp (men om det är så har jag ingen aning om).
    En förklaring till att SJ inte rustar alla WL1-vagnar kan vara att Jämtlandstrafiken numera är upphandlad av Trafikverket och att SJ därför om fyra år vid nästa upphandling kan stå utan avtal på övre Norrland och Jämtland. Då återstår endast nattågen till Malmö och då behövs säkerligen inte mer än 11 WL1:or.

Trafikverket i sin tur har ju aviserat att man vill lägga x Mdr kr på nyinköp av nattåg istället för att rusta sina befintliga till skillnad från SJ. Undrar vilka infrastrukturinvesteringar som är värda att nedprioritera till förmån för inköp av nya sov- och liggvagnar? Jag tycker det känns konstigt att vagnar från 80/90-talet ska vara för dåligt skick för att upprusta, särskilt med tanke på att SJ väljer att göra detta. Men det kanske är skillnad hur en myndighet som hanterar skattepengar tänker jämfört med SJ som tänker företagsekonomiskt...

Kanske Trafikverket kan köpa SJ:s resterande WL1:or till jämtlandstrafiken :)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det står inte vilka vagnar som renoveras först. Så jag förstår inte din fråga.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Fler vagnar behövs bara om man vill erbjuda fler platser. Vill man det? Vilken vagnstandard vill man i så fall locka med?
    Om resandet ökar höjer man antingen priset eller försöker erbjuda fler platser, eller bådadera. Vilken vagnstandard som lockar fler resande vet jag inte, men jag tror på att nattågsreasandet kommer att öka.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jap Visa inlägg
    Citat från gamla postvagnen 15/2 2017

"SJ planerar att rusta upp 57 ligg- och sovvagnar. Det är 11 BC4, 22 WL1, 21 WL4 och 3 WL6.
    De kvarvarande 11 BC2 slopas. Det innebär att alla ligg- och sovvagnar som SJ har i trafik kommer vara upprustade inom några år.
    Upprustningen består i nya ytskikt, nya textiler, trafiksäkerhetsåtgärder, rengöring av VVS, genomgång av dusch- och toalettsystem, modernisering av luftkonditionering och revision av ventilationssystem."

Nästan likadant som det som avtalats med Euromaint med andra ord, det ända som skiljer är att bara hälften av WL1:orna upprustas.
    Intressant, jag undrar varför de har ändrat sig.
    Om man med "prioriteras" avser att en större andel av typ WL4 upprustas än andelen av WL1 så framgår det i inlägget ovan, men du kanske gör en annan definition av "prioriteras"?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordpilen Visa inlägg
    En förklaring till att SJ inte rustar alla WL1-vagnar kan vara att Jämtlandstrafiken numera är upphandlad av Trafikverket och att SJ därför om fyra år vid nästa upphandling kan stå utan avtal på övre Norrland och Jämtland. Då återstår endast nattågen till Malmö och då behövs säkerligen inte mer än 11 WL1:or.

Trafikverket i sin tur har ju aviserat att man vill lägga x Mdr kr på nyinköp av nattåg istället för att rusta sina befintliga till skillnad från SJ. Undrar vilka infrastrukturinvesteringar som är värda att nedprioritera till förmån för inköp av nya sov- och liggvagnar? Jag tycker det känns konstigt att vagnar från 80/90-talet ska vara för dåligt skick för att upprusta, särskilt med tanke på att SJ väljer att göra detta. Men det kanske är skillnad hur en myndighet som hanterar skattepengar tänker jämfört med SJ som tänker företagsekonomiskt...

Kanske Trafikverket kan köpa SJ:s resterande WL1:or till jämtlandstrafiken :)
    Men SJ kanske då är intresserade av att återuppta nattågstrafiken Stockholm-Oslo eller varför inte Oslo-Malmö? När SJ kommer på idén att köra Göteborg-Umeå på eget bevåg så är jag inte förvånad om man har ytterligare ett eller två ess i ärmen att ta fram när förutsättningar finns som tex tillgång till rullande matriel.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jap Visa inlägg
    Citat från gamla postvagnen 15/2 2017

"SJ planerar att rusta upp 57 ligg- och sovvagnar. Det är 11 BC4, 22 WL1, 21 WL4 och 3 WL6.
    De kvarvarande 11 BC2 slopas. Det innebär att alla ligg- och sovvagnar som SJ har i trafik kommer vara upprustade inom några år.
    Upprustningen består i nya ytskikt, nya textiler, trafiksäkerhetsåtgärder, rengöring av VVS, genomgång av dusch- och toalettsystem, modernisering av luftkonditionering och revision av ventilationssystem."

Nästan likadant som det som avtalats med Euromaint med andra ord, det ända som skiljer är att bara hälften av WL1:orna upprustas.
    Intressant, jag undrar varför de har ändrat sig.
    Jag tror att Nordpilen är på rätt spår. Trafiken på Jämtland är upphandlad på ett kort kontrakt och Trafikverket har sagt att de vill ha egna vagnar för nästa kontraktsperiod. Om de klarar det är en annan femma. SJ har skrivit avtal med Euromaint på det antal vagnar som SJ kan använda i kommersiell trafik. Om verkligheten förändras och SJ får behov av fler WL1 även bortom nuvarande kontrakt så är det ju bara att skriva ett tilläggsavtal med Euromaint. Jag tror därför att vi inte ska haka upp oss på antalet, utan bara konstatera: Äntligen kom dom till skott!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Jag tror att Nordpilen är på rätt spår. Trafiken på Jämtland är upphandlad på ett kort kontrakt och Trafikverket har sagt att de vill ha egna vagnar för nästa kontraktsperiod. Om de klarar det är en annan femma. SJ har skrivit avtal med Euromaint på det antal vagnar som SJ kan använda i kommersiell trafik. Om verkligheten förändras och SJ får behov av fler WL1 även bortom nuvarande kontrakt så är det ju bara att skriva ett tilläggsavtal med Euromaint. Jag tror därför att vi inte ska haka upp oss på antalet, utan bara konstatera: Äntligen kom dom till skott!
    Som du skriver så har inte Trafikverket fått de pengar de begärt för nya vagnar. Vad händer om de inte får det? Blir det att Trafikverket åter får upphandla Jämtlandstrafiken separat och utan att erbjuda fordon, dvs SJ får goda chanser att vinna, under förutsättning att de har vagnar att sätta in i trafiken. Fast vad har då SJ för vagnar att sätta in Stockholm-Duved? De WL1-or som inte rustats upp? Eller hinner de då på något år rusta upp resterande WL1-or?
    Jag hoppas att Trafikverket funderar på vad de skall göra om de inte får investeringspengar.
    Kan 4 år ha varit en för kort avtalsperiod? Eller borde Trv redan nu börja upphandla nästa period, så att budgivarna får gott om tid på sig att ordna fungerande och nya/renoverade vagnar?

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Dessvärre tycks det för en del vara viktigare än att WL4 rustas till att vara vad WL4 skulle kunna vara. Även SJ tycks delvis hoppa på ett ben.
    Säger du det? Jag tror det är bra om både utseende och funktion är attraktivt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Som du skriver så har inte Trafikverket fått de pengar de begärt för nya vagnar. Vad händer om de inte får det? Blir det att Trafikverket åter får upphandla Jämtlandstrafiken separat och utan att erbjuda fordon, dvs SJ får goda chanser att vinna, under förutsättning att de har vagnar att sätta in i trafiken. Fast vad har då SJ för vagnar att sätta in Stockholm-Duved? De WL1-or som inte rustats upp? Eller hinner de då på något år rusta upp resterande WL1-or?
    Jag hoppas att Trafikverket funderar på vad de skall göra om de inte får investeringspengar.
    Kan 4 år ha varit en för kort avtalsperiod? Eller borde Trv redan nu börja upphandla nästa period, så att budgivarna får gott om tid på sig att ordna fungerande och nya/renoverade vagnar?
    Måhända svar på några av de frågor som ställts i diskussionen om upprustningen av SJ:s nattågsvagnar.
    https://jarnvagar.nu/sj-rustar-nattagen-for-300-mkr/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Måhända svar på några av de frågor som ställts i diskussionen om upprustningen av SJ:s nattågsvagnar.
    https://jarnvagar.nu/sj-rustar-nattagen-for-300-mkr/
    Blir det Notviken eller Örebro som utför arbetena eller kanske båda verkstäderna?

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Intressant artikel, fast ingressen är lite felaktig, SJ rustar inte alla sina liggvagnar de äger ju fortfarande ett tiotal gamla BC2:or också

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •