Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: Vilka banor är stambanor?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vilka banor är stambanor?

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Diskussionen påminner mej om titeln på en läsvärd bok av Marjaneh Bakhtiari: "Kalla det vad fan du vill".
    Eller som när Aftonbladet skulle intervjua Prins Bertil och frågade lite försiktigt hur han ville bli titulerad och fick svaret : ”äh säg vad fan du vill ”. Förutom nu de historiska stambanebyggena på 1800 så tycker jag inte det är särskilt meningsfullt att definiera ut en grupp banor efter några påhittade kriterier. Den ena banan är ju faktiskt inte den andra lik när det gäller volym , trafikuppgifter och allmän användning.
    Viktigare då i denatten är att vi har väl definierade namn på banorna, eller beskriver dom med ändpunkterna Stockholm-Västerås går lika bra (eller bättre) som Mälarbanan. Banverket följt av Trafikverket har ju definierat en rad namn och dom duger väl. Fast jag får väl tillstå att jag känner mig lite obekväm med att Ostkustbanan börjar redan i Stockholm men man
    får vänja sig.
    Backar vi sedan till det historiska så var stambanor de huvudlinjer som staten hade ensamrätt att anlägga.
    Men redan när BJ,Bergslagernas Järnväg, kom så fanns ett undantag av stambanekaraktär, Västkustbanan blev till med flera privatbanor den vägen kunde skötas med ångbåt trodde staten men så tyckte man den var så betydelsefull att den förstatligades. Samma sak med stråket Mjölby-Krylbo med delvis privatbanor men mycket betydelsefullt för godset genom Sverige.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Viktigare då i denatten är att vi har väl definierade namn på banorna, eller beskriver dom med ändpunkterna Stockholm-Västerås går lika bra (eller bättre) som Mälarbanan.
    Mälarbanan sträcker väl sig även väster om Västerås?

(svårt det där med synonymer, även om Stockholm-Västerås ingår i Mälarbanan är de inte allt i Mälarbanan)

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Mälarbanan sträcker väl sig även väster om Västerås?

(svårt det där med synonymer, även om Stockholm-Västerås ingår i Mälarbanan är de inte allt i Mälarbanan)
    Mellan vilka orter Mälarbanan går är en definitionsfråga. I något dokument jag såg från gamla Banverket så går den mellan Tomteboda och Hovsta. Enligt politikerna i Västerås går den Stockholm-Örebro och enligt SJ är det Stockholm-Hallsberg. Och någon sa vid något möte något som kan tolkas som att den fortsätter ända till Laxå. Och någon tjänsteman på SLL Trafikförvaltning benämnde Mälarbanan som varandes sträckan Bålsta-Örebro. Så nog sträcker den sig väster om Västerås, men vad som är den västliga änden därom tvista de som uttalar sig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Mellan vilka orter Mälarbanan går är en definitionsfråga. I något dokument jag såg från gamla Banverket så går den mellan Tomteboda och Hovsta. Enligt politikerna i Västerås går den Stockholm-Örebro och enligt SJ är det Stockholm-Hallsberg. Och någon sa vid något möte något som kan tolkas som att den fortsätter ända till Laxå. Och någon tjänsteman på SLL Trafikförvaltning benämnde Mälarbanan som varandes sträckan Bålsta-Örebro. Så nog sträcker den sig väster om Västerås, men vad som är den västliga änden därom tvista de som uttalar sig.
    Örebro känns som den mest naturliga ändpunkten, men då faller möjligheten att benämna den med ändpunkterna, Stockholm-Örebro kan ju användas för både Mälarbanan och Svealandsbanan. Att den västligaste delen är gemensam tycker jag kan accepteras. Att däremot ange Laxå som västlig ändpunkt och blanda in både VSB och Godsstråket (och för den delen Nordvästra stambanan till Karlstad om knappast kan ha en västligare östlig ändpunkt än Hallsberg) som gemensamma banor känns ohanterligt.

Eller så får man benämna Mälarbanan Tomteboda-Örebro och Svealandsbanan Södertälje-Örebro för att skilja dem åt?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Örebro känns som den mest naturliga ändpunkten, men då faller möjligheten att benämna den med ändpunkterna, Stockholm-Örebro kan ju användas för både Mälarbanan och Svealandsbanan. Att den västligaste delen är gemensam tycker jag kan accepteras. Att däremot ange Laxå som västlig ändpunkt och blanda in både VSB och Godsstråket (och för den delen Nordvästra stambanan till Karlstad om knappast kan ha en västligare östlig ändpunkt än Hallsberg) som gemensamma banor känns ohanterligt.

Eller så får man benämna Mälarbanan Tomteboda-Örebro och Svealandsbanan Södertälje-Örebro för att skilja dem åt?
    Mälarbanan är ett stråknamn. Stråken finns fastställda av Trafikverket.
    Enligt NJDB är Mälarbanan (Sundbyberg)-(Frövi)/(Hovsta), alltså i praktiken Stockholm-Örebro.
    I Sundbyberg ansluter den till Stockholms närområde.
    I Frövi och Hovsta ansluter den till Godsstråket genom Bergslagen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Mälarbanan är ett stråknamn. Stråken finns fastställda av Trafikverket.
    Enligt NJDB är Mälarbanan (Sundbyberg)-(Frövi)/(Hovsta), alltså i praktiken Stockholm-Örebro.
    I Sundbyberg ansluter den till Stockholms närområde.
    I Frövi och Hovsta ansluter den till Godsstråket genom Bergslagen.
    Sant.

Men om man då ändå benämner den Stockholm-Örebro kvarstår sammanblandningen med Svealandsbanan.

Finns det för övrigt något stråk som sträcker sig ända till Stockholm C?

Medlem
    nov 2019

Sant.

Men om man då ändå benämner den Stockholm-Örebro kvarstår sammanblandningen med Svealandsbanan.

Finns det för övrigt något stråk som sträcker sig ända till Stockholm C?
    Nej - det är Stockholms närområde. Det hindrar dock inte att man i dagligt tal låter stråken fortsätta ända in till Stockholm C.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej - det är Stockholms närområde. Det hindrar dock inte att man i dagligt tal låter stråken fortsätta ända in till Stockholm C.
    Fast jag kan tycka att det i så fall är mer korrekt att ange "Stockholm" (utan C) som ändpunkt.

Att Emmanboda-Kalmar inte finns med på listan kan jag leva med, förmodligen anses den ingå i KTK, men Bräcke-Vännäs-Umeå lyckas jag inte hitta, SbÖN anges ha Umeå och Luleå som ändpunkter.

Medlem
    nov 2019

Fast jag kan tycka att det i så fall är mer korrekt att ange "Stockholm" (utan C) som ändpunkt.

Att Emmanboda-Kalmar inte finns med på listan kan jag leva med, förmodligen anses den ingå i KTK, men Bräcke-Vännäs-Umeå lyckas jag inte hitta, SbÖN anges ha Umeå och Luleå som ändpunkter.
    Listan är inte komplett vad gäller ändstationer när det är stråk med grenar. Du måste gå in i NJDB för att se detaljerna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Något som är viktigt med denna lista är att komplettera den med motsvarande karta. I detta fallet är den korrekta kartan NJDB med dataslaget "Stråk".
    https://njdbwebb.trafikverket.se/SeTransportnatverket

När det gäller de angivna sträckorna ingår de i följande stråk.

Kalmar - Emmaboda är en del av "Kust till Kustbanan (Almedal)-Karlskrona"
    Bräcke - Vännäs är en del av "Stambanan genom Övre Norrland Luleå-Umeå"

Ett annat stråk som inte är en rak linje på karta är "Stångådalsbanan (Linköping)-(Kalmar S)" där bandelarna Linköping C - Kalmar Södra, Blomstermåla - Mönsterås och Berga - Oskarshamn ingår.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Eller som när Aftonbladet skulle intervjua Prins Bertil och frågade lite försiktigt hur han ville bli titulerad och fick svaret : ”äh säg vad fan du vill ”. Förutom nu de historiska stambanebyggena på 1800 så tycker jag inte det är särskilt meningsfullt att definiera ut en grupp banor efter några påhittade kriterier. Den ena banan är ju faktiskt inte den andra lik när det gäller volym , trafikuppgifter och allmän användning.
    Viktigare då i denatten är att vi har väl definierade namn på banorna, eller beskriver dom med ändpunkterna Stockholm-Västerås går lika bra (eller bättre) som Mälarbanan. Banverket följt av Trafikverket har ju definierat en rad namn och dom duger väl. Fast jag får väl tillstå att jag känner mig lite obekväm med att Ostkustbanan börjar redan i Stockholm men man
    får vänja sig.
    Backar vi sedan till det historiska så var stambanor de huvudlinjer som staten hade ensamrätt att anlägga.
    Men redan när BJ,Bergslagernas Järnväg, kom så fanns ett undantag av stambanekaraktär, Västkustbanan blev till med flera privatbanor den vägen kunde skötas med ångbåt trodde staten men så tyckte man den var så betydelsefull att den förstatligades. Samma sak med stråket Mjölby-Krylbo med delvis privatbanor men mycket betydelsefullt för godset genom Sverige.
    Och om man läser boken om BJ:s historia som, om jag inte minns fel, utgavs till 100-årsjubileet, framgår att Göteborgs stad stod för nästan hela pengen för att bygga banan - i form av lån.

Så kanske är det också en del i att "förstå vår historia" - BJ kallades inte stambana, men den berörde inte Stockholm, snarast var den en konkurrent till SJ, där det periodvis var snabbare förbindelse Stockholm - Göteborg via SVBJ och BJ än via Västra stambanan.

Kanske var ordet "stambana" bara ett politiskt bra ord att "sälja in" för att genomdriva en satsning, men ordet har blivit kvar, utan att vara exakt som en trafikförordning?

På elnätsidan talas det ju ibland om "stamnät" på ungefär samma oprecisa sätt... (jag menar då INTE järnvägens elnät...)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Något som är viktigt med denna lista är att komplettera den med motsvarande karta. I detta fallet är den korrekta kartan NJDB med dataslaget "Stråk".
    https://njdbwebb.trafikverket.se/SeTransportnatverket

När det gäller de angivna sträckorna ingår de i följande stråk.

Kalmar - Emmaboda är en del av "Kust till Kustbanan (Almedal)-Karlskrona"
    Bräcke - Vännäs är en del av "Stambanan genom Övre Norrland Luleå-Umeå"

Ett annat stråk som inte är en rak linje på karta är "Stångådalsbanan (Linköping)-(Kalmar S)" där bandelarna Linköping C - Kalmar Södra, Blomstermåla - Mönsterås och Berga - Oskarshamn ingår.
    Då blir det onekligen tydligare, men uppenbarligen anses SbÖN utgöra stråket Umeå-Luleå med anslutande bibana från Bräcke.

Sedan är ju skillnaden mellan Mälarbanan och Svealandsbanan uppenbart avklarad genom att den senare har ändpunkterna Södertälje-Arboga.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Och om man läser boken om BJ:s historia som, om jag inte minns fel, utgavs till 100-årsjubileet, framgår att Göteborgs stad stod för nästan hela pengen för att bygga banan - i form av lån.

Så kanske är det också en del i att "förstå vår historia" - BJ kallades inte stambana, men den berörde inte Stockholm, snarast var den en konkurrent till SJ, där det periodvis var snabbare förbindelse Stockholm - Göteborg via SVBJ och BJ än via Västra stambanan.

Kanske var ordet "stambana" bara ett politiskt bra ord att "sälja in" för att genomdriva en satsning, men ordet har blivit kvar, utan att vara exakt som en trafikförordning?

På elnätsidan talas det ju ibland om "stamnät" på ungefär samma oprecisa sätt... (jag menar då INTE järnvägens elnät...)
    Frågar man Svenska Kraftnät om stamnät svarar de nog ganska precist.

Vattenfall verkar dessutom vara överens, om dock texten på kartan är lite annorlunda, scrolla till ungefär mitt på sidan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo det är en part i målet - de är lika tvärsäkra som Trafikverket.

Om man frågar andra aktörer så ...

Och om man skall gå "historiskt" så kan det bli ännu roligare, som när Stockholms stad anlade kraftstationer i Dalälven och byggde ledningar till staden.

Men mitt mål med texten var inte att kapa tråden - utan att visa på att stam-ord kan smyga sig in på många ställen.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Jo det är en part i målet - de är lika tvärsäkra som Trafikverket.

Om man frågar andra aktörer så ...

Och om man skall gå "historiskt" så kan det bli ännu roligare, som när Stockholms stad anlade kraftstationer i Dalälven och byggde ledningar till staden.

Men mitt mål med texten var inte att kapa tråden - utan att visa på att stam-ord kan smyga sig in på många ställen.
    Skillnaden är att Svenska Kraftnäts ansvar huvudsakligen omfattar stamnätet, eller transmissionsnätet (kartan på den länkade sidan är förvillande lik de som visar stamnätet): "Svenska kraftnät äger och förvaltar det svenska transmissionsnätet för el." Jag utgår från att SVK inte efter eget tyckande kan ändra detta ansvarsområde på motsvarande sätt som Trafikverket kan ändra vilka banor som är stambanor.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Skillnaden är att Svenska Kraftnäts ansvar huvudsakligen omfattar stamnätet, eller transmissionsnätet (kartan på den länkade sidan är förvillande lik de som visar stamnätet): "Svenska kraftnät äger och förvaltar det svenska transmissionsnätet för el." Jag utgår från att SVK inte efter eget tyckande kan ändra detta ansvarsområde på motsvarande sätt som Trafikverket kan ändra vilka banor som är stambanor.
    Ja, om det hade varit så att Trafikverket hade fått vissa uppgifter eller anslag enbart för stambanor så hade det nog varit lite märkligt om verket på egen hand fick avgöra vilka banor som är stambanor. Men nu är det inte så. Såvitt jag vet finns ordet stambana inte i någon författning. Det finns sedan gammalt i egennamnen på flera av Trafikverkets stråk, och så finns det som ett ord i allmänspråket. Jag tycker att diskussionen om vilka banor som är stambanor börjar gå på tomgång.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vilka banor är stambanor? – 'i den kongl. propositionen'

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, om det hade varit så att Trafikverket hade fått vissa uppgifter eller anslag enbart för stambanor så hade det nog varit lite märkligt om verket på egen hand fick avgöra vilka banor som är stambanor. Men nu är det inte så. Såvitt jag vet finns ordet stambana inte i någon författning. Det finns sedan gammalt i egennamnen på flera av Trafikverkets stråk, och så finns det som ett ord i allmänspråket. Jag tycker att diskussionen om vilka banor som är stambanor börjar gå på tomgång.
    Tomgång och tomgång – men det bör nog ändå noteras i den här debatten att enligt Elof Hellquists 'Svensk etymologisk ordbok' så användes begreppet 'stambana' redan tidigt i officiella svenska sammanhang. Dvs. att redan två år före den första tågavgången för Statens Järnvägar från Göteborg år 1856 så fanns stambanan som grundläggande idéprincip för den svenska järnvägsutbyggnaden.

Citat:
    - Stambana, Östg. Korresp. 1854:
    ’den i den kongl. propositionen
    föreslagna grundsats, att stambanor endast
    må utföras genom statens försorg’;
    egentl.: huvudbana, från vilken
    bibanorna utgå som grenarna från stammen.
    (slut citat)

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vilka banor är stambanor? – 'i den kongl. propositionen'

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Tomgång och tomgång – men det bör nog ändå noteras i den här debatten att enligt Elof Hellquists 'Svensk etymologisk ordbok' så användes begreppet 'stambana' redan tidigt i officiella svenska sammanhang. Dvs. att redan två år före den första tågavgången för Statens Järnvägar från Göteborg år 1856 så fanns stambanan som grundläggande idéprincip för den svenska järnvägsutbyggnaden.

Citat:
    [COLOR="#0000
    80"]- Stambana, Östg. Korresp. 1854:
    ’den i den kongl. propositionen
    föreslagna grundsats, att stambanor endast
    må utföras genom statens försorg’;
    egentl.: huvudbana, från vilken
    bibanorna utgå som grenarna från stammen.
    [/COLOR] (slut citat)
    Det fanns men bara som ett av många begrepp i sammanhanget.
    Läser man SJ 1856-1906 Politisk historia så verkar det i debatten inför de stora järnvägsbyggena ha använts en mängd begrepp som ”järnvägsstamlinjer”. ”statsbanor” ”stamlinjer” ”stambanor” ”hufvudbanor”. Även ”järnbanor” används och orden blandas friskt. Men när riksdagen fattar ett beslut om byggena, i några omgångar, så är det ordet stambana som används kompletterat med ”statsbana” för de banor som inte var fullt så betydelsefulla.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kartan är känd, och för den som är i branschen syns det tydligt flera områden i landet där elnätet är byggt som "privatbana". Exempelvis finns det en enda station på kartan för hela Värmland, men att utgående från det tro att det inte finns några transmissionsledningar i övrigt inom landskapet i fråga ...

När jag gick utbildningen ansågs den kartan visa det svenska storkraftnätet, som Vattenfall förvaltade, och som var (är) statligt ägt. Något "stamnät" eller några "stamlinjer" existerade inte då. Storkraftnätet och produktionen vid samtliga kraftstationer styrdes från centrala driftledningen, CDL, belägen i Vattenfalls huvudkontor i Rocksta.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stambana är ett ord, inte en fastställd term med en definition. Vissa linjer är tveklöst stambanor, vissa är lika tveklöst inte stambanor, vissa är i gränslandet och om det är en stambana eller ej beror på den som väljer att använda ordet, precis som med alla andra ord i svenskan.

Kuriosa: Shin-kan-sen betyder ordagrannt Ny-stam-bana. Kan är alltså ordet för trädstam, på engelska kan man ju säga trunk line med samma betydelse, trädstam.
    Så med trädliknelsen får vi dela upp bannätet i stambanor, grenbanor och granrisbanor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •