Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: Vilka banor är stambanor?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Vilka banor är stambanor?

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Om Öresundstågen har en karaktär av fjärrtåg eller inte får väl ses som en personlig åsikt. På Västkustbanan används de i alla fall som fjärrtåg. Annars är väl Öresundstågen ungefär lika mycket fjärrtåg som Regina.

De "konventionella" stambanorna som t ex Södra stambanan trafikeras med Öresundståg, Pågatåg, Krösatåg med mera. Och titta på pendeltågen i SL-trafiken så trafikerar dessa stambanor. En "vanlig" stambana är alltså vanligtvis trafikerad av godståg, fjärrtåg och så just tåg av lokaltågskaraktär. Öresundsbron trafikeras av alla dessa tre sorters tåg, om du nu tycker Öresundstågen är lokaltåg. Detta gör banan självklart mer lik en stambana än Roslagsbanan eller Saltsjöbanan.

Detta är ju självklarheter.

Öresundsbron fungerar som en förlängning av Södra stambanan.
    Det är just det (sistnämnda) den inte gör i och med att fjärrtågstrafiken är närmast obetydlig över sundet.

Lite märkligt om man ska börja definiera stambanor som sådana där det inte går pendeltåg. Möjligen skulle man kunna kräva att andelen fjärrtåg ska vara över en viss procent, något som definitivt diskvalificerar Öresundsförbindelsen ur persontågsperspektivet.

Öresundstågen skiljer sig mot fjärrtåg både genom inredning och genom sträckorna de kör. Visserligen förekommer enstaka fjärrtåg som går så korta sträckor, exempelvis SJs Göteborg-Malmö, men därav följer inte per automatik att alla tåg som kör den längden är fjärrtåg.

Ska annars förekomsten av fjärrtåg vara utslagsgivande skulle kanske KTK anses vara stambana?

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Man borde också ställa sig frågan vad är en centralbana ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    En bana som inte är kustbana?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det finns ingen definition på stambana. Vad du än frågar så finns inget svar.
    Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    En allmän tanke på en definition för en stambana är att det är en järnväg som spelar särskild stor betydelse i järnvägsnätets allmänna struktur. Med andra ord är det de absolut viktigaste järnvägarna mellan större noder i systemet.

/Axel L
    Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Stammen är den delen av trädet från vilken grenarna utgår. Stambanor är således de banor från vilka bibanorna grenar ut sig. Detta resonemang minskar väl kanske inte hårklyveriet men är ändå det resonemang vi måste utgå ifrån.
    Jim
    Jag tvekade att ge mig in i den här tråden, för den har som väntat blivit allt mer fylld av försökt till exakta definitioner, beroende på trafikmängd, fordonstyper m m. I grunden håller jag med Kippu om att det inte finns någon allmängiltig, exakt definition av stambana. Postvagnens samlade skribentskara kan inte heller skapa något sådant rättesnöre.

Jag sökte på Trafikverkets webbplats om ordet "stambana" och hittade (förutom utredningar om "nya stambanor") Västra stambanan, Södra stambanan, Norra stambanan och Stambanan genom övre Norrland. Såvitt jag minns är det väl inga andra banor som har getts namn där ordledet "stam" ingår. Men det kan rimligen inte innebära att det vore fel att betrakta några andra befintliga banor, t ex Västkustbanan eller Ostkustbanan, som stambanor

I stället kan vi ha våra idéer om vilka svenska järnvägslinjer som i dag förtjänar att kallas stambanor. Jag tittade i några vederhäftiga ordböcker om hur deras författare uppfattar att ordet stambana brukar användas. En föreslår "statlig järnvägslinje som är huvudbana". En annan föreslår "viktig järnvägslinje". En tredje föreslår "huvudbana i Sveriges järnvägsnät". Jag associerar inte bara till stammar utan också till ryggrader. Det handlar enligt min mening mest om en banas betydelse inom strukturen.

Ordboksförfattarna har nog inte funderat närmare på om både persontrafik och godstrafik ska beaktas, och på vilket sätt de ska vägas ihop. Den långa järnvägssträckan Frövi - Ockelbo har en mycket viktig roll i godstrafikens nät men inte i persontrafikens. För min del skulle jag ändå räkna den som stambana eftersom den är så viktig för godstrafiken. Att den svenska delen av Öresundsbanan skulle jämställas med en stambana tar jag för givet, oavsett hurdana fordon som sköter persontrafiken och trots att delen väster om Lernacken ägs av Öresundskonsortiet.

Men som sagt blir varje lista över svenska stambanor en mer eller mindre subjektiv produkt, eftersom det inte finns en allmänt godtagen defintion.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Varför det? Jag kan inte se att någon har lanserat det begreppet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ordboksförfattarna har nog inte funderat närmare på om både persontrafik och godstrafik ska beaktas, och på vilket sätt de ska vägas ihop. Den långa järnvägssträckan Frövi - Ockelbo har en mycket viktig roll i godstrafikens nät men inte i persontrafikens. För min del skulle jag ändå räkna den som stambana eftersom den är så viktig för godstrafiken. Att den svenska delen av Öresundsbanan skulle jämställas med en stambana tar jag för givet, oavsett hurdana fordon som sköter persontrafiken och trots att delen väster om Lernacken ägs av Öresundskonsortiet.

Men som sagt blir varje lista över svenska stambanor en mer eller mindre subjektiv produkt, eftersom det inte finns en allmänt godtagen defintion.
    Tittar man på exempelvis VKB anses den gå via Landskrona, men den vägen kan inte godset ta sig fram, det körs istället via Åstorp eller Markaryd. Man kanske får tillåta sig att anse de tre sträckningarna tillsammans som en stambana?

Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Varför det? Jag kan inte se att någon har lanserat det begreppet.
    Centralbanan ingår i namnet på ett par järnvägsföretag, Östra Centralbanan och Västra Centralbanan. Jag ser det som en del av ett egennamn, på samma sätt som jag gör med stambana. Dvs. en bana kallas stambana för att "Stambana" ingår i dess namn.

Senast redigerat av Klas Mårtensson den 2021-06-19 klockan 13:30:02. Anledning: citattilägg

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tittar man på exempelvis VKB anses den gå via Landskrona, men den vägen kan inte godset ta sig fram, det körs istället via Åstorp eller Markaryd. Man kanske får tillåta sig att anse de tre sträckningarna tillsammans som en stambana?
    Ett betydligt bättre förhållningssätt är troligtvis att definiera stambanenät för godstrafik och persontrafik oberoende av varandra och sedan låta det svenska stambanenätet vara unionen av dessa nät. Detta kan beskrivnas enligt följande matematiska samband.

S(P∪G) = S(P) ∪ S(G) där S(X) är mängden med stambanor i ett givet ett godtyckligt järnvägsnät utifrån mängden X med trafik. Mängderna P resp. G definieras som mängden persontrafik resp. mängden godstrafik.

/Axel L

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Klas Mårtensson Visa inlägg
    Centralbanan ingår i namnet på ett par järnvägsföretag, Östra Centralbanan och Västra Centralbanan. Jag ser det som en del av ett egennamn, på samma sätt som jag gör med stambana. Dvs. en bana kallas stambana för att "Stambana" ingår i dess namn.
    Det är ett sätt att se på ordet "stambana". Men i de ordböcker som jag kollade används det i stället i betydelsen "huvudlinje", vilket jag uppfattar motsvarar engelskans "main line" och tyskans "Hauptbahn". Jag menar att det behövs ett ord för det begreppet i svenskan, även om det inte är exakt definierat.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Ett betydligt bättre förhållningssätt är troligtvis att definiera stambanenät för godstrafik och persontrafik oberoende av varandra och sedan låta det svenska stambanenätet vara unionen av dessa nät. Detta kan beskrivnas enligt följande matematiska samband.

S(P∪G) = S(P) ∪ S(G) där S(X) är mängden med stambanor i ett givet ett godtyckligt järnvägsnät utifrån mängden X med trafik. Mängderna P resp. G definieras som mängden persontrafik resp. mängden godstrafik.
    Men ska det vara av något intresse så tycker i vart fall jag att de flesta nog helst ser ett stambanenät för persontrafik. Som resenär är det ju exempelvis ointressant att bli informerad om stambanor med enbart godstrafik (exempelvis Halmstad-Markaryd och Åstorp-Teckomatorp i nuläget).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är ett sätt att se på ordet "stambana". Men i de ordböcker som jag kollade används det i stället i betydelsen "huvudlinje", vilket jag uppfattar motsvarar engelskans "main line" och tyskans "Hauptbahn". Jag menar att det behövs ett ord för det begreppet i svenskan, även om det inte är exakt definierat.
    Huvudsträckning? Exempelvis hade HNJ sin huvudsträckning Nässjö-Halmstad, men bibanor Jönköping-Vaggeryd, Hestra-Reftele och Torup-Hyltebruk. Eller för den delen SbÖN med bibanor Boden-Haparanda, Älvsbyn-Piteå, Bastuträsk-Skellefteå och Mellansel-Örnsköldsvik (däremot inte Boden-Luleå, vilken ursprungligen var en del av Malmbanan men nu anses vara SbÖN nordligaste del).

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Stambana är ett ord, inte en fastställd term med en definition. Vissa linjer är tveklöst stambanor, vissa är lika tveklöst inte stambanor, vissa är i gränslandet och om det är en stambana eller ej beror på den som väljer att använda ordet, precis som med alla andra ord i svenskan.

Kuriosa: Shin-kan-sen betyder ordagrannt Ny-stam-bana. Kan är alltså ordet för trädstam, på engelska kan man ju säga trunk line med samma betydelse, trädstam.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Stambana är ett ord, inte en fastställd term med en definition. Vissa linjer är tveklöst stambanor, vissa är lika tveklöst inte stambanor, vissa är i gränslandet och om det är en stambana eller ej beror på den som väljer att använda ordet, precis som med alla andra ord i svenskan.

Kuriosa: Shin-kan-sen betyder ordagrannt Ny-stam-bana. Kan är alltså ordet för trädstam, på engelska kan man ju säga trunk line med samma betydelse, trädstam.
    Historiskt har dessutom endast statsbanor ansetts vara stambanor. Detta är dock i nuläget inget problem, om man inte vill göra (delar av) Roslagsbanan eller Saltsjöbanan till stambana. Övriga kandidater ingår i Trafikverkets nät och är därmed statsbanor, dit kan även Inlandsbanan räknas (såsom statsägd) även om den inte förvaltas av Trafikverket.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Huvudsträckning? Exempelvis hade HNJ sin huvudsträckning Nässjö-Halmstad, men bibanor Jönköping-Vaggeryd, Hestra-Reftele och Torup-Hyltebruk. Eller för den delen SbÖN med bibanor Boden-Haparanda, Älvsbyn-Piteå, Bastuträsk-Skellefteå och Mellansel-Örnsköldsvik (däremot inte Boden-Luleå, vilken ursprungligen var en del av Malmbanan men nu anses vara SbÖN nordligaste del).
    Nej, jag talar inte om en viss järnvägs huvudsträckning, utan om en huvudlinje i landets järnvägssystem. Det är rimligt att använda ordet stambana för det, och som Kippu nyligen har framhållit så är "stambana" ingen term, och betydelsen kan därför sväva en del. Detsamma gäller förresten massor av ord, t ex småstad, makthavare, information. småfåglar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, jag talar inte om en viss järnvägs huvudsträckning, utan om en huvudlinje i landets järnvägssystem. Det är rimligt att använda ordet stambana för det, och som Kippu nyligen har framhållit så är "stambana" ingen term, och betydelsen kan därför sväva en del. Detsamma gäller förresten massor av ord, t ex småstad, makthavare, information. småfåglar.
    Fast då tycker jag att du försöker ge samma ord två skilda betydelser. För om någon skulle tala om "the mainline of HNJ" skulle jag inte reagera utan istället ta för självklart att det är Nässjö-Halmstad som avses. Naturligtvis utesluter inte det att man kan tala om "the swedish mainlines".

Återstår bara att hitta det svenska ordet.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Den av Niklas Bygdestam ställda frågan om begreppet 'stambana' är förstås alltid rolig att debattera i ett järnvägsforum som Postvagnen. Men som flera har konstaterat här i tråden så finns inget absolut svar på Niklas fråga. Och det behövs heller ingen absolut definition enligt mitt sätt att se på saken.

Det räcker gott med en allmän definition som den som Svenska Akademien ger i Svensk Ordbok (SO).

stambana stambanan stambanor
    ORDKLASS substantiv
    UTTAL stam'bana
    ● statlig järnvägslinje som är huvudbana
    EXEMPEL Västra stambanan; stationerna låg tätt utmed stambanan
    HISTORIK belagt sedan 1853

Så frågan om vad som utmärker en stambana ligger i den ferroviella betraktarens ögon. Man kan givetvis ha olika uppfattningar om det här begreppet. Jag ansluter mig därför till Kippus inlägg om saken här i tråden.

PS. Lite mer japansk järnvägskuriosa apropå betydelsen av 'Shinkansen' ('nya stambanan') med dess 1435 mm spårvidd så kan även noteras att det i Japan finns många traditionella 'huvudlinjer' i de äldre 1067 mm näten. Men då kallas dessa för 'honsen' (ordagrant 'huvudlinje'). Ett sådant exempel är Tōkaidō Honsen mellan Tokyo och Kōbe via Yokohama, Shizuoka, Nagoya, Kyōto och Osaka vilken var huvudlinjen utmed kusten före Shinkansen invigdes 1964 lagom till OS detta år.

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Stomnät

Banverket tog fram en Stomnätsplan, kan väl ha varit i slutet på 1980-talet?

Öresundsförbindelsen är tveklöst en stambana. Det blir en märkligt snäv definition om den inte klassas som stambana. Här går mycket fjärrtrafik, ännu mer gods och extremt mycket lokala tåg. Än så länge är det Sveriges viktigaste spårförbindelse med kontinenten och det finns inte någon konkurrent, sorry but not sorry, Haparanda som kan återkomma när det rullar +30 tåg om dagen över bron.

Allt med dubbelspår och fjärrblockering bör kunna klassas som stambana, även om kanske mest är lokaltrafik. Det är ju så stor volym trafik! Många av dessa linjer har byggts för att trafiken inte får plats på stambanan.

Allt med stor volym trafik, oavsett sort. Är det över 20-30 tåg på något veckodygn så tycker jag att det börjar lukta stambana. Kanske något högre siffra ifall det enbart är persontrafik och kanske något lägre med enbart gods. Runt 50 pendeltåg per dygn måste vara stambana.

Den trafik som körs från Kalmar via Alvesta eller från Göteborg på Västkustbanan / Lommabanan(*) mot Malmö och eventuellt vidare måste väl betraktas som något som bedrivs på stambanorna. Järnvägslinjerna passar bra in under begreppet stambana.

(*) Linjer som är elektrifierade (i Sverige) och har god kapacitet för gods passar in i begreppet stambana, så som många av godstågsstråken. Utomlands kanske man får släppa på elkravet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Stomnät

Banverket tog fram en Stomnätsplan, kan väl ha varit i slutet på 1980-talet?

Öresundsförbindelsen är tveklöst en stambana. Det blir en märkligt snäv definition om den inte klassas som stambana. Här går mycket fjärrtrafik, ännu mer gods och extremt mycket lokala tåg. Än så länge är det Sveriges viktigaste spårförbindelse med kontinenten och det finns inte någon konkurrent, sorry but not sorry, Haparanda som kan återkomma när det rullar +30 tåg om dagen över bron.

Allt med dubbelspår och fjärrblockering bör kunna klassas som stambana, även om kanske mest är lokaltrafik. Det är ju så stor volym trafik! Många av dessa linjer har byggts för att trafiken inte får plats på stambanan.

Allt med stor volym trafik, oavsett sort. Är det över 20-30 tåg på något veckodygn så tycker jag att det börjar lukta stambana. Kanske något högre siffra ifall det enbart är persontrafik och kanske något lägre med enbart gods. Runt 50 pendeltåg per dygn måste vara stambana.

Den trafik som körs från Kalmar via Alvesta eller från Göteborg på Västkustbanan / Lommabanan(*) mot Malmö och eventuellt vidare måste väl betraktas som något som bedrivs på stambanorna. Järnvägslinjerna passar bra in under begreppet stambana.

(*) Linjer som är elektrifierade (i Sverige) och har god kapacitet för gods passar in i begreppet stambana, så som många av godstågsstråken. Utomlands kanske man får släppa på elkravet.
    Med den definitionen blir det nästan lättare att peka ut vad som inte är stambana:
    - Oelektrifierade banor
    - Banor i system M (utan fjb)
    - Borås-Värnamo
    - Emmaboda-Karlskrona
    - Ludvika-Fagersta
    - fler?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Ett bekymmer med begreppet stambana är ju hur man vill betrakta eventuella förbindelser som t.ex. triangelspår eller kortare förbindelser mellan olika banor. Jag tycker nog att man bör utsträcka stambanorna till att omfatta dessa spårsystem också, i vart fall alltid trianglar och planskildheter.

De är så att säga byggda för att trafiken på stambanan ska fungera med hög kapacitet även om spårsnutten i sig inte trafikeras så ofta. Jämför med förbigångsspåren på Södra stambanan eller Västkustbanan som ibland kanske bara får några få godståg per dygn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Diskussionen påminner mej om titeln på en läsvärd bok av Marjaneh Bakhtiari: "Kalla det vad fan du vill".

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •