Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 9 år sedan: Lite nytt och gammalt [6 bilder]

9 år sedan: Lite nytt och gammalt [6 bilder]

För nio år sedan var jag och morsan ute på tågluff i Tyskland, vi hade inga större planer, och vissa dagar är redan visade. Men från den 17e och fram till hemresan är bilder jag inte visat ännu. Så, 9 år senare kan jag ju passa på att se tillbaka på hur tågen såg ut i Tyskland då

Från Naumburg, där vi hade spenderat natten, blev det en tur längs Unstrutbahn till Wangen, dit tågen går som längst. Tåget vi ska åka med är en motorvagn typ 672, tåvaxliga små motorvagnar byggda mellan 1996-1999 med runt 60 sittplatser. När detta skrivs så är trafiken övertagen av Abellio sedan 2018 och trafikeras med Lint41-motorvagnar.

Till Wangen kom vi dock inte, problem uppstod längs vägen och vi blev sena. Så vi klev av i Nebra, och åkte tillbaka till Naumburg för att hitta nåt att käka.

Resan tillbaka skedde i en likadan motorvagn. Osäker på om dessa fortfarande används nånstans?

Och från Naumburg skulle vi ta oss till Berlin, resan inleddes med att åka lite lokaltåg med loktåg. Idag går det motorvagnar på sträckan.

I Weißenfels bytte vi tåg, till en inte lika diggabel 672-motorvagn. Finns n-Wagen kvar i trafik hos DB idag?

Från Zeitz blev det motorvagn igen till Leipzig. Här stod Erfurter Bahn för trafiken.

Alltid nåt hörni! Fler bilder finns på hemsidan
    //Jocke

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 9 år sedan: Lite nytt och gammalt [6 bilder]

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg

Resan tillbaka skedde i en likadan motorvagn. Osäker på om dessa fortfarande används nånstans?
    Så vitt jag vet används de fortfarande av Dessau-Wörlitzer Eisenbahn (mellan Dessau och Wörlitz) och av Hanseatische Eisenbahn (på några olika sträckor i Brandenburg och Mecklenburg-Vorpommern).

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

I Weißenfels bytte vi tåg, till en inte lika diggabel 672-motorvagn. Finns n-Wagen kvar i trafik hos DB idag?
    Om de nu inte i pandemin har tagit bort de sista, så ska det finnas kvar på en del håll.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

n-Wagen?
    Trevligt med en Fittjabild på startsidan.

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

Tackar!

Vad gäller serie 672 så hänvisar jag till Rikard Å:s svar. Undantagsvist går 672 även på Stendal - Tangermünde, kanske även Stendal - Rathenow. I detta „nät” kör Hans vanligtvis med serie 640 (Lint 27).

Till Wangen kom vi dock inte, problem uppstod längs vägen och vi blev sena. Så vi klev av i Nebra, och åkte tillbaka till Naumburg för att hitta nåt att käka.
    Lägg märke till EZMG-signalerna. Nebra är aktuellt en av tre (?) stationer i Tyskland som har dessa sovietiska signaler kvar i drift. Ombyggnaden är nära. Nebra har ett av prototyp-ställverken. Mera om signalerna på http://www.sachsen-stellwerke.de/gleisbild/gs-ezmg.htm (tyska).

Finns n-Wagen kvar i trafik hos DB idag?
    20 (tjugo) av 4311 byggda. Liksom y-vagnar som vi ser på fotot.
    n-vagnar endast i Ludwigshafen och Ulm. Där i Ulm är det ett morgontågpar till Aalen och sedan Donautalbahn (om jag är inte fel). I Ludwigshafen troligtvis helgtrafiken mot Schwarzwald: https://www.bwegt.de/land-und-leute/...ess-murgtaeler (tyska).

Viele Grüße
    Sören

Citat Ursprungligen postat av Bussmicke Visa inlägg
    n-Wagen?
    Trevligt med en Fittjabild på startsidan.

/Bussmicke
    www.bussmicke.se
    n-Wagen är vagntypen på bild, den med två slamdörrar mitt på.

Ja, den där Fittjavinkeln är trevlig! Du får trycka på F5 många gånger, bilden högst upp på startsidan är slumpmässig, men bara den som är från Fittja tyvärr

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Lägg märke till EZMG-signalerna. Nebra är aktuellt en av tre (?) stationer i Tyskland som har dessa sovietiska signaler kvar i drift. Ombyggnaden är nära. Nebra har ett av prototyp-ställverken. Mera om signalerna på http://www.sachsen-stellwerke.de/gleisbild/gs-ezmg.htm (tyska).

Ahh, tyckte de kändes lite otyska! Kul info. Och att man hann uppleva det, även om det bara varade i 3 minuter typ.

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    20 (tjugo) av 4311 byggda. Liksom y-vagnar som vi ser på fotot.
    n-vagnar endast i Ludwigshafen och Ulm. Där i Ulm är det ett morgontågpar till Aalen och sedan Donautalbahn (om jag är inte fel). I Ludwigshafen troligtvis helgtrafiken mot Schwarzwald: https://www.bwegt.de/land-und-leute/...ess-murgtaeler (tyska).
    Ahh, det lät skoj! Det får nog bli nåt av målen inför kommande semester, Tyskland lät lockande hos sambon så det går säkert att klämma in när pandemin är över Men är det y-Vagnar också? Tyckte alla hade rundade hörn, men manövervagnen kanske inte är någon ombyggd n-Wagen?

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

n-Wagen är alltså lokal- och regionaltågsvagnar med dubbla mittdörrar levererade till västtyska DB under 1960- och 1970-talen. De levererades egentligen 1959-1980. Det är dessa som förr kallades Silberlinge och var omålade i rostfritt stål. De hade ett mönster som på håll påminde om fiskfjäll.

y-Wagen är en östtysk motsvarighet. Dessa byggdes 1978-1983. De påminner mycket om n-Wagen men har raka takändar och har en mycket kantigare form rent allmänt. I början var de enfärgat gröna med grått tak. Dörrarna har exakt samma princip som n-Wagen.

Efter att Tyskland enades har både n-Wagen och n-Wagen genomgått renoveringar och moderniseringar. De har målats i samma färgsättning och många gånger fått likadan inredning. Detta har givetvis gjort det svårare att skilja på n-Wagen och y-Wagen. Men det säkraste sättet att se om vagnen är en n-Wagen eller en n-Wagen är att titta på utsidan och se om den har raka takändar och hårt formspråk, eller om det är rundade takändar och mjukare formspråk. Det finns några "förrädiska" n-Wagen. Dessa har raka takändar, men de har ändå ett mjukare formspråk än y-Wagen. Så vet man vad man ska titta efter så är inte heller dessa förväxlingsbara.

y-Wagen ska inte förväxlad med yl-Wagen. Detta var en serie vagnar byggda 1951-1958 som var regionaltågsvagnar som hade normala vestibuler och ett mittinsteg med dubbeldörr. yl-Wagen är en fd västtysk vagn från DB. Men yl-Wagen var föregångare till både n-Wagen och m-Wagen.

m-Wagen är snälltågsvagnarna som t ex Am203, Bm232 eller Bm235

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Donautalbahn har väl dubbelvåningsvagnar numera? Men fortfarande med 218 som lok i det klassiska omloppet som rullat i några år nu.

Undrar om det inte mest är som ersättning för trasiga motorvagnar runt Stuttgart som N-wagen rullat senaste tiden? Och då med blandade vagnar, både fd DB vagnar men även från privata bolag.

Med vänlig hälsning

//Robert

Vilket klassiska omlopp?

/Bussmicke
    www.bussmicke.se

Nytt försök att svara. Den här människan stängde i morse fönstret innan inlägget hade skickats bort.

Vad gäller skillnaden mellan n- och y-vagnar så är avstånden mellan det lilla fönstret vid vagnsänden och nästa fönstret en annan möjlighet: Den är lik med avstånden mellan dem andra fönstren på n-Wagen, men större på y-Wagen.

Robert: Att det är tvåvåningsvagnar på Donautalbahn är nytt för mig. Jeg beklagar felinformationen.

Ersättningstrafiken var främt p.g.a. sena leveranser och saknande godkännande av multipelkörning av dem nya tågsätten. Flirt-sätten för Go Ahead kom i drift förhållandevist snabbt medan det är fortfarande vissa problem med Abellio:s Talent-sätt. Efter att dessa två bolag hade tagit över var det bara privatägda n-vagnar (och andra typer) som gick i ersättningstågen. Numera är det bara två fordonsomlopp kvar. Det går n-vagnar och äldre tvåvåningsvagnar.

Ulm-tiderna är:

Ulm 4:27 - 5:45 Aalen 5:53 - 6:57 Ulm 8:17 - 10:34 Donaueschingen 11:22 - 13:41 Ulm 14:17 - 16:34 Donaueschingen 17:22 - 19:41 Ulm. På lör- och söndagar går paret till Aalen inte. Jag har ett minne om att ha läst om banarbeten på sträckan under sommaren. Jag har tyvärr inga detaljer.
    På lör- och söndagar fram till 17 oktober tillkommer Ulm 8:46 - 10:38 Überlingen Therme 11:15 - 11:59 Friedrichshafen Stadt 13:56 - 15:18 Singen 16:17 - 19:08 Ulm.
    Källa: Drehscheibe 311, med reservation för ändringar.

Viele Grüße
    Sören

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •